Για απαξίωση από τις προηγούμενες κυβερνήσεις της Πλοηγικής Υπηρεσίας έκανε λόγο ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων κ. Χρήστος Λαμπρίδης κατά την παρουσίαση την Τρίτη το πρωί των πέντε πλοηγίδων του Πλοηγικού Σταθμού Πειραιά, οι οποίες εξοπλίστηκαν με νέες μηχανές και ανακατασκευάστηκαν πλήρως.
Όπως ειπώθηκε «το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μέσω της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, έχει ήδη προβεί σε ενέργειες τόσο ανανέωσης και εκσυγχρονισμού της Πλοηγικής Υπηρεσίας όσο και ενίσχυσης του δυναμικού της, προκειμένου να την καταστήσει αποτελεσματικότερη αλλά και να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας της».
Επιπλέον τονίστηκε ότι «από το 2003 δεν είχε πραγματοποιηθεί καμία ενέργεια προμήθειας εξοπλισμού της Πλοηγικής Υπηρεσίας, ενώ πριν την παρούσα κυβέρνηση, προσλήψεις ναυτικού προσωπικού για τελευταία φορά πραγματοποιήθηκαν το 2008. Επιπρόσθετα, με το Π.Δ. 103/2014 της προηγούμενης κυβέρνησης, το σύνολο των οργανικών θέσεων του ναυτικού προσωπικού που υπηρετεί στην Πλοηγική Υπηρεσία (Πλοηγοί, Κυβερνήτες, Μηχανοδηγοί, Πρυμνοδέτες) μειώθηκε από 222 θέσεις στις 110 για όλη την επικράτεια. Όλες αυτές οι ενέργειες αποδεικνύουν καταφανώς την προσπάθεια των προηγούμενων κυβερνήσεων να οδηγήσουν την Πλοηγική Υπηρεσία να απωλέσει τον δημόσιο χαρακτήρα της, την ίδια στιγμή που στη συντριπτική πλειοψηφία των χωρών της Ευρώπης οι υπηρεσίες πλοήγησης παρέχονται από δημόσιο φορέα».
Επίσης αναφέρθηκε ότι «ολοκληρώθηκε η προμήθεια (αγορά) και εγκατάσταση 10 κύριων ναυτικών μηχανών diesel και 10 μειωτήρων –αναστροφέων για τις έκτακτες ανάγκες των πλωτών μέσων (πλοηγίδων) του Πλοηγικού Σταθμού Πειραιά, συνολικής αξίας 598.850 ευρώ. Με τη συγκεκριμένη δράση επετεύχθη η αντικατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού του συνόλου των πέντε πλοηγίδων που διαθέτει σήμερα ο Πλοηγικός Σταθμός Πειραιά, καθώς αυτές είχαν περιέλθει σε περιορισμένη επιχειρησιακή λειτουργία ή/και ακινησία ενώ η συντήρηση του εξοπλισμού τους είχε καταστεί προβληματική και ασύμφορη. Ειδικότερα από τις πέντε πλοηγίδες λειτουργούσε μόνο μία και αυτή με περιορισμένες επιχειρησιακές δυνατότητες».
Ακόμη «έχουν δρομολογηθεί οι ενέργειες για τη ναυπήγηση επτά νέων, σύγχρονης σχεδίασης και μοντέρνας ναυπηγικής κατασκευής πλοηγίδων. Την παρούσα χρονική περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η προβλεπόμενη από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, διαδικασία της «δημόσιας διαβούλευσης» για την υποβολή σχολίων και παρατηρήσεων επί του τεχνικοοικονομικού περιεχομένου από ενδιαφερόμενους υποψήφιους αναδόχους στο συνταχθέν από αρμόδια Επιτροπή τεύχος τεχνικών προδιαγραφών για την ναυπήγηση των συγκεκριμένων πλοηγίδων της Πλοηγικής Υπηρεσίας, προϋπολογισμού 4.000.000 ευρώ».
Επιπροσθέτως «καλύφθηκαν οι επτά κενές θέσεις Πλοηγών του κλάδου Αρχιπλοιάρχων-Πλοηγών στους Πλοηγικούς Σταθμούς Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Σύρου καθώς επίσης και τρεις κενές θέσεις κατώτερου προσωπικού Πλοηγικής Υπηρεσίας (ένας κυβερνήτης και ένας πρυμνοδέτης στον Πλοηγικό Σταθμό Πειραιά και ένας μηχανοδηγός στον Πλοηγικό Σταθμό Θεσσαλονίκης».
‘Εγινε λόγος και για αύξηση των οργανικών θέσεων μόνιμου προσωπικού Πλοηγικής Υπηρεσίας κατά 44 θέσεις, για πρόσληψη 39 ατόμων ως έκτακτο ναυτικό προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού χρόνου ορισμένου χρόνου για διάστημα 8 μηνών το 2017 και για προγραμματισμό πρόσληψης 35 ατόμων με το ίδιο καθεστώς με σκοπό την κάλυψη εκτάκτων αναγκών στους Πλοηγικούς Σταθμούς το 2018.
Ο κ. Λαμπρίδης υπογράμμισε ότι τα τέλη για την παροχή πλοηγικών υπηρεσιών είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη γεγονός που ενισχύει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών λιμένων.
Επίσης ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής είπε ότι«το 2018 θα είναι ένα χρόνος εξαιρετικά παραγωγικό για όλη τη χώρα σε όλους τους τομείς και πρόκειται να γίνουν πράγματα μετά από μία σημαντική περίοδο προετοιμασιών» και πρόσθεσε ότι εκτός της πλοηγικής υπηρεσίας η προηγούμενη κυβέρνηση απαξίωσε και άλλους τομείς όπως η ναυτική εκπαίδευση.
«Διαδεχθήκαμε μία κυβέρνηση που είχε μια άλλη φιλοσοφία. Αυτό όμως που με εντυπωσιάζει είναι ότι ενώ είχαν οι άνθρωποι στο μυαλό τους κάποια πράγματα δεν τολμούσαν να τα προχωρήσουν. Έστω στη θεωρία που πιστεύεις. Διαπίστωσα μια πλήρη απαξίωση της ναυτικής εκπαίδευσης σε ότι αφορά τον εξοπλισμό τη σίτιση και τους καθηγητές. Ενώ είχαν μια άλλη αντίληψη δεν προχωρούσαν να πουν. Εντάξει θέλουμε ιδιωτική εκπαίδευση το προχωράω, παίρνω πάνω μου το κόστος και τελείωσε.Σ την πολιτική έτσι είναι τα πράγματα και από εκεί και πέρα η κοινωνία κρίνει» ανέφερε.
Συμπλήρωσε επίσης ότι εργαζόμενοι της υπηρεσίας τον επισκέπτονταν συνεχώς και του έλεγαν υπουργέ οι μηχανές χάλασαν και ξοδευόντουσαν όλα αυτά τα χρόνια αρκετά ποσά για επισκευές.
Η πλοηγική Υπηρεσία, δεν έχει επιβαρύνει ποτέ έως τώρα τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς έχει δικά της έσοδα και κεφάλαιο. Οι πλοηγοί κάθε χρόνο οδηγούν μέσα και έξω από το λιμάνι μόνο του Πειραιά, 14.000 πλοία διαφόρων τύπων.
Στην παρουσίαση παραβρέθηκαν ακόμη ο υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός, ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Διονύσης – Χαράλαμπος Καλαματιανός, ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος –Ελληνικής Ακτοφυλακής Σταμάτιος Ράπτης και η νέα βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Β Πειραιά Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου.