Η μεγαλύτερη επιβράβευση για τον Ρόμπιν Σχελ (Robin Schuil), που σε ηλικία μόλις 16 ετών αφοσιώθηκε πλήρως στην ανάπτυξη της online πλατφόρμας αγγελιών Marktplaats, δεν ήταν ότι μέσα σε λίγα χρόνια αυτή έγινε νούμερο ένα στην Ολλανδία. Ούτε, όταν το 2004, εξαγοράστηκε από το eBay έναντι 290 εκατ. δολαρίων –η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα εξαγορά ολλανδικής εταιρείας. «Συγκλονίστηκα ανακαλύπτοντας πόσο αλλάξαμε τις ζωές ορισμένων ανθρώπων, τις ιστορίες πίσω από τις πωλήσεις» αναφέρει περιγράφοντας στο «Βήμα» τους σταθμούς που τον μετέτρεψαν από developer σε επιχειρηματία, οδηγώντας τον στην Ελλάδα και την ίδρυση μιας Marktplaats… α λα ελληνικά.
Από νωρίς άρχισε να καταλαβαίνει ότι ο κόσμος των online αγγελιών τον συναρπάζει, γιατί όπως λέει χαρακτηριστικά «για κάθε συναλλαγή μεταχειρισμένων ειδών τουλάχιστον δύο κερδίζουν, τα χρήματα μένουν στην τοπική οικονομία, αλλά και οι άνθρωποι έρχονται πιο κοντά γιατί συνήθως συναντιούνται, ανταλλάσσουν πληροφορίες, μοιράζονται εμπειρίες, ακόμη και κοινά ενδιαφέροντα».
Στους πρώτους μήνες του Marktplaats, μια 81χρονη χαμηλοσυνταξιούχος έστειλε ευχαριστήριο μήνυμα, γιατί πουλώντας πράγματα που δεν χρειαζόταν πήρε στο εγγόνι της ένα ωραίο χριστουγεννιάτικο δώρο. Ακολούθησε η ιστορία μιας νεαρής μητέρας που καθώς το μωρό της μεγάλωνε, πωλούσε τα ρουχαλάκια του και βήμα-βήμα οδηγήθηκε στη δημιουργία της δικής της online επιχείρησης. Σήμερα, ηγείται μιας από τις μεγαλύτερες σελίδες πωλήσεων παιδικών ειδών στη χώρα με 40 εργαζομένους.

Από το Σαν Φρανσίσκο στην Ελλάδα

Με το μικρόβιο της επιχειρηματικότητας να έχει ήδη φωλιάσει μέσα του, αποφάσισε μετά την εξαγορά να μαθητεύσει κάποια χρόνια δίπλα στους ειδικούς του eBay. Οι αγγελίες άνοιξαν μια τελείως νέα αγορά για το δημοφιλές σάιτ δημοπρασιών, αλλά και μια πόρτα στη διεθνή επιχειρηματικότητα για τον Ρόμπιν. Δύο ημέρες προτού μπει στα 30, του προτάθηκε να γίνει συνιδρυτής μιας νεοφυούς επιχείρησης στο Σαν Φρανσίσκο με τον Ερικ Ράιζ, συγγραφέα του bestseller «The Lean Startup».
Αναπτύσσοντας ένα από τα διασημότερα σήμερα onlineεργαλεία διαχείρισης μετοχών για νέους επιχειρηματίες, το captable.io, έμαθε όσα μέχρι τότε αγνοούσε για το ξεκίνημα στο επιχειρείν. «Εμαθα πώς ξεκινάμε τη χρηματοδότηση μιας startup, πώς προσελκύουμε κεφάλαια, πώς χτίζουμε ένα business plan, πράγματα που δεν με απασχολούσαν στα 16» εξηγεί. Μέσα από μία ακόμη επιτυχία, δεδομένου ότι η εταιρεία έλαβε χρηματοδότηση 1,8 εκατ. δολαρίων, οδηγήθηκε στην απόφαση να χαράξει τη δική του επιχειρηματική περιπέτεια, απορρίπτοντας την ιδέα να μετακομίσει στις ΗΠΑ.
Πριν από έναν χρόνο, μετά από πρόσκληση του Orange Grove, έφτασε στην Ελλάδα. Η απόφαση να δημιουργήσει μια ελληνική εκδοχή της Marktplaats δεν ήταν δύσκολη. «Οι αγορές μέσω αγγελιών από λύση ανάγκης γίνονται έξυπνες καταναλωτικές συνήθειες. Η αλλαγή κουλτούρας επήλθε στην Ολλανδία στην αρχή της περασμένης δεκαετίας. Αυτή είναι η στιγμή να λάμψουν και στην Ελλάδα» εξηγεί, διαβλέποντας ότι οι online αγορές, που διπλασιάστηκαν μέσα στην κρίση, θα συνεχίσουν να αυξάνονται προσεγγίζοντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Διεθνώς εκτιμάται ότι οι σελίδες αγγελιών θα είναι στις δέκα κορυφαίες σελίδες σε κάθε χώρα μέσα στα επόμενα χρόνια.

Ομιλείτε… ελληνικά

Η εμπειρία του ως entrepreneur in residence στη θερμοκοιτίδα της ολλανδικής πρεσβείας, όπου συμβουλεύει και μοιράζεται τις γνώσεις του με τις ομάδες, τον έφερε σε μια πρώτη επαφή με την ελληνική κουλτούρα και τις προκλήσεις. Μεγαλύτερο όμως στοίχημα αποδείχθηκε η γλώσσα, γιατί η ελληνική σελίδα έπρεπε να «μιλάει» ελληνικά, με σωστή έκφραση, σύνταξη και γραμματική. Χωρίς να μιλά λέξη ελληνικά, ξεκίνησε μόνος του το «χτίσιμο» της σελίδας, ενώ παράλληλα έψαχνε το κατάλληλο όνομα, που να είναι οικείο στους Ελληνες, αλλά και ελκυστικό για τους ξένους, οι οποίοι έρχονται στη χώρα και είναι ήδη εξοικειωμένοι με τις online αγορές μέσω αγγελιών. Ανοιξε λεξικά, έψαξε, τέσταρε επιλογές στο κοινό και κατέληξε στον συνδυασμό των λέξεων vending (πώληση) και agora (αγορά), δημιουργώντας το Vendora.
Από τον περασμένο Αύγουστο που ξεκίνησε το Vendora.gr έχουν ήδη συγκεντρωθεί συνολικά 12.000 είδη προς πώληση. Σήμερα, στη σελίδα διατίθενται 8.000 αγγελίες, ενώ οι επισκέψεις ανέρχονται μηνιαίως σε 120.000. Λίγες ημέρες πριν από τις γιορτές, ένα παιδικό ηλεκτροκινούμενο αυτοκινητάκι σημείωσε και το πρώτο ρεκόρ, πετυχαίνοντας την πρώτη ημέρα 22 προτάσεις αγοράς.

Επενδύοντας στην Ελλάδα

Οσο για την επιτυχία, αυτή θα είναι, όπως περιγράφει ο Ρόμπιν Σχελ, να γίνει η μεγαλύτερη πλατφόρμα αγγελιών στην Ελλάδα, καθώς και να συμβάλει στην ανάπτυξη του e-commerce οικοσυστήματος. «Στην περίπτωση των startups σπανίως μιλάμε για ηλεκτρονικό εμπόριο, όμως για να αναπτύξουμε οποιαδήποτε startup χρειάζεται να ξέρουμε πώς θα πουλήσουμε στους ανθρώπους online» λέει στο «Βήμα». Αυτός είναι και ο λόγος που μόλις αρχίσει να αναπτύσσεται το Vendora, σκοπεύει να εγκατασταθεί στην Αθήνα. «Δεν μπορώ να φανταστώ ότι δεν θα βρίσκομαι εκεί που βρίσκονται οι πελάτες μου» εξηγεί.
Περιγράφει μια πορεία αντίστροφη από αυτή που διαπιστώνει ότι ονειρεύονται πολλές ελληνικές startups. «Αυτό που μου λείπει είναι επιχειρηματίες που θέλουν να χτίσουν μια επιχείρηση στην Ελλάδα για την Ελλάδα. Είναι πολλοί αυτοί που θέλουν να φτιάξουν το επόμενο Facebook –και τα όνειρα είναι υπέροχα -, όμως αυτό είναι δύσκολο. Ούτως ή άλλως θα έχουν να ανταγωνιστούν τον υπόλοιπο κόσμο» επισημαίνει.

Εμπόδια η κουλτούρα και η χρηματοδότηση

Αν εντοπίζει ένα εμπόδιο στην κουλτούρα των ελλήνων νέων επιχειρηματιών είναι, όπως επισημαίνει, «η αναζήτηση της τελειότητας». Οτιδήποτε άλλο συνοδεύεται από απογοήτευση και ντροπή. «Αυτό καταλήγει όμως σε μεγάλη καθυστέρηση. Από την εμπειρία μου έχω μάθει ότι πρέπει να βγάλεις το προϊόν σου το συντομότερο, όταν ακόμη απέχει μεν από το να γίνει τέλειο, αλλά ξεκινάς να μαθαίνεις την αγορά, τον ανταγωνισμό, τους πελάτες. Μόνο τότε ξέρεις τι πρέπει να αλλάξεις» συμβουλεύει ο Ρόμπιν τους επίδοξους επιχειρηματίες.

Στο πεδίο της χρηματοδότησης προβλέπει ότι αν και για τα επόμενα δύο χρόνια θα αποτελεί πραγματικό εμπόδιο για τις ελληνικές startups, η κατάσταση θα βελτιωθεί, με τη στήριξη και του EquiFund. Την ίδια στιγμή, γνωρίζοντας ότι η «εύκολη» χρηματοδότηση δεν εξασφαλίζει βιωσιμότητα, καλεί τους νέους επιχειρηματίες να μην ψάχνουν έναν επενδυτή που θα πληρώνει τους λογαριασμούς για να ξεκινήσουν. «Ξεκίνα δημιουργώντας κάτι που θα έχει αξία για τους ανθρώπους, μάθε από τους πελάτες, δείξε ότι οι άνθρωποι χρειάζονται το προϊόν σου και οι επενδυτές θα έρθουν» προτρέπει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ