Ενας ακήρυκτος πόλεμος μαίνεται στις οδικές συγκοινωνίες της Αθήνας, τη στιγμή που τα συρρικνωμένα δρομολόγια και τα απαρχαιωμένα οχήματα έχουν απαξιώσει την εικόνα των αστικών συγκοινωνιών στα μάτια των πολιτών. Και ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη μια προσπάθεια ανάταξης του συγκοινωνιακού έργου, δεδομένων των οικονομικών συνθηκών, από το πόρισμα της επιτροπής για την κατάσταση που επικρατεί στο αμαξοστάσιο του Ρέντη, που έδωσε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης, διεφάνη η αρχή μιας μεγάλης σύγκρουσης.
Οι καταγγελίες του υπουργού για κυκλώματα στον χώρο των αστικών συγκοινωνιών που σαμποτάρουν τη συντήρηση οχημάτων προκειμένου να παραμείνουν ακινητοποιημένα ουσιαστικά «προσωποποιούνται» στο πόρισμα της Επιτροπής Διενέργειας Διοικητικής Εξέτασης. Για «ολιγωρία μερίδας του Τεχνικού Προσωπικού, επικαλούμενης ανυπόστατες δικαιολογίες» που με τον τρόπο αυτόν «κωλυσιεργούν στην αποπεράτωση τεχνικών εργασιών αποκατάστασης βλαβών» γίνεται λόγος στα συμπεράσματα, βάσει ενημερωτικού σημειώματος που απέστειλε ο διευθυντής του αμαξοστασίου στη διοίκηση της ΟΣΥ.
Εκτόξευση των βλαβών
Η διερεύνηση ξεκίνησε όταν ο διευθυντής του αμαξοστασίου κ. Δημήτρης Τσακοπιάκος ενημέρωσε τη διοίκηση για αύξηση, από τα μέσα Μαΐου 2017, των εντοπιζόμενων βλαβών, η οποία προσέγγισε και το 100% σε σχέση με τα συνήθη. Μάλιστα, η επιτροπή διαπίστωσε μείωση του προγραμματισμένου συγκοινωνιακού έργου που αντιστοιχεί στο αμαξοστάσιο κατά 30%-40%.
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του διευθυντή στην επιτροπή, υπήρξαν δελτία βλαβών, με τα οποία ανεστάλη η δρομολόγηση οχημάτων, χωρίς όμως υπογραφή των αντίστοιχων προϊσταμένων. Ανέφερε επίσης αγνόηση εκ μέρους προϊσταμένων πρόσκλησής του για την παροχή εξηγήσεων σχετικά με την προκύψασα κατάσταση.
Βέλη κατά συνδικαλιστών
Ανάμεσα στις διαπιστώσεις του πορίσματος, το οποίο υπογράφεται από τρία εκ των πέντε μελών της Επιτροπής, αναφέρεται ότι: «Οι καταθέσεις των προϊσταμένων τμημάτων και των υπευθύνων συνεργείων, σχεδόν στο σύνολό τους, είναι ακριβώς πανομοιότυπες στο σημείο που γίνεται λόγος για τις φερόμενες διαρροές λαδιών κινητήρα». Αμέσως μετά διαπιστώνεται «συνεχής παρουσία μελών του ανωτέρω σωματείου τεχνικών, στους χώρους του Αμ/σίου, καθημερινώς και σε 24ωρη βάση».
Πρόταση της επιτροπής που καταγράφεται στο πόρισμα αποτελεί ο επαναπροσδιορισμός του ρόλου των συνδικαλιστών, «με αυστηρό περιορισμό στα δικαιώματα που απορρέουν από θεσμικά κανονιστικά πλαίσια, με έμφαση αποκλειστικά στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων των εργαζομένων που κλήθηκαν να εκπροσωπήσουν».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Σωματείου Τεχνικών και Εργαζομένων ΟΑΣΑ-ΟΣΥ, κ. Απόστολος Ραυτόπουλος, μιλώντας στο «Βήμα» κάνει λόγο για προσωπική στοχοποίηση λόγω της συνδικαλιστικής του δράσης.
«Επιθυμώ να σταλεί η υπόθεση στη Δικαιοσύνη για να δω κι εγώ το πόρισμα το οποίο με κατονομάζει, αλλά και να δημοσιοποιηθούν οι μαρτυρίες των υπολοίπων στην Επιτροπή» τονίζει. Επισημαίνεται ότι εκ των 19 ατόμων που κλήθηκαν προς εξέταση, στο πόρισμα περιλαμβάνονται αποσπάσματα μόνον όσων είπε ο πρόεδρος του Σωματείου.
«Οι συνδικαλιστές δεν μπορούν να κρατήσουν μέσα τα λεωφορεία» λέει απαντώντας στις αιτιάσεις για παρέμβαση στο έργο των αμαξοστασίων, ενώ εξηγεί ότι «οι τεχνικοί έχουν τη δυνατότητα να σταματήσουν ένα όχημα όταν κρίνουν ότι κάποιο ανταλλακτικό είναι ακατάλληλο και δεν μπορούν να εγγυηθούν την ασφάλεια επιβατών και οδηγού». Μάλιστα, κάνει λόγο για διαχρονικά ανύπαρκτες ετήσιες παραγγελίες ανταλλακτικών, με αποτέλεσμα να γίνονται κατά κανόνα πρόχειροι διαγωνισμοί και απευθείας αναθέσεις. Οπως αναφέρει, τα 9.500 ελαστικά που παρελήφθησαν με μια απόφαση μέσα στο 2017, σωρευτικά καθώς τα έτη 2012-2014 δεν ολοκληρώθηκε κανένας διαγωνισμός, χρειάζονται 3 χρόνια για να αξιοποιηθούν, με αποτέλεσμα πολλά από αυτά να μην έχουν εγγύηση.
Επιβάτες χαμένοι στην κόντρα
Οσο η εν λόγω σύγκρουση κλιμακώνεται, χαμένο παραμένει το επιβατικό κοινό που δεν εξυπηρετείται επαρκώς από το βασικό μέσο μετακίνησης της πρωτεύουσας, όπως δείχνουν τα διαθέσιμα στοιχεία του ΟΑΣΑ. Περισσότερες από τις μισές επιβιβάσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2016 στα ΜΜΜ της πρωτεύουσας αφορούν λεωφορεία και τρόλεϊ. Συγκεκριμένα, από τα 612,9 εκατ. επιβιβάσεις, στα λεωφορεία αντιστοιχούν 283,7 εκατ. και 55,9 εκατ. στα τρόλεϊ.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΟΣΥ, που έχει στη διάθεσή του «Το Βήμα», στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλλεται για ανάταξη του στόλου, την 1η Σεπτεμβρίου 2017 βγήκαν στους δρόμους της Αθήνας 1.076 οχήματα. Συνολικά, η ΟΣΥ ΑΕ διαθέτει 2.346 οχήματα, εκ των οποίων όμως 320 περιμένουν την επίσημη παραλαβή τους από τον ΟΔΔΥ προκειμένου να γίνουν σκραπ. Ο διαθέσιμος αριθμός οχημάτων προς δρομολόγηση, με καθημερινές αυξομειώσεις, παγιώθηκε σταδιακά από τα μέσα Οκτωβρίου και ως το τέλος της χρονιάς σε πάνω από 1.200 οχήματα. Τα περισσότερα λεωφορεία και τρόλεϊ, δηλαδή 1.263, κυκλοφόρησαν τη Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2017, ενώ την Παρασκευή 10/11 διαθέσιμα ήταν 1.249 οχήματα και την Τρίτη 14/11 μειώθηκαν σε 1.209.
Πρόταση για 400 οχήματα μέσω ΕΣΠΑ
Η ανάγκη για ανανέωση του απαρχαιωμένου στόλου με μέση ηλικία τα 13 έτη στα λεωφορεία και τα 14 στα τρόλεϊ είναι πανθομολογουμένη. Δεδομένων των οικονομικών συνθηκών και των ελλειμμάτων των αστικών συγκοινωνιών, η εξίσωση είναι εξαιρετικά δύσκολη. Οπως είπε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ κ. Τάσος Ταστάνης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, «τα ελλείμματα κρύβονταν κάτω από το χαλί, αφού υπήρχε ένα χρέος άνω των 200 εκατ. ευρώ προς τρίτους». Εξ αυτών οι υποχρεώσεις της ΟΣΥ προς προμηθευτές, ΟΚΩ, ασφαλιστικά ταμεία κ.λπ. ανέρχονταν στο τέλος του 2015 σε 103,83 εκατ. ευρώ, ενώ τον Νοέμβριο του 2017 μειώθηκαν σε 14,74 εκατ. ευρώ. Η εξωδικαστική συμφωνία με την IVECO εξασφαλίζει στην εταιρεία ανταλλακτικά συνολικής αξίας λίγο πάνω από 7 εκατ. ευρώ, σε ειδικές τιμές και ποσότητες, με στόχο την κάλυψη του παλιού στόλου. Παράλληλα, προκρίνεται μάλλον η αγορά, αν και εξετάζεται ακόμη η περίπτωση του leasing, για τα 92 αστικά λεωφορεία, εκ των οποίων 12 ηλεκτρικά, που θα προμηθευτεί ο Οργανισμός, με τα 30 εκατ. ευρώ που εξασφάλισε η Περιφέρεια Αττικής.
Οπως ενημέρωσε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, έχει προταθεί η ένταξη χρηματοδότησης ύψους 120 εκατ. ευρώ στο ΕΣΠΑ 2014-2020 για την προμήθεια 160 αρθρωτών και 200 τυπικών λεωφορείων και 40 αρθρωτών τρόλεϊ, προκειμένου να ανανεωθεί ο στόλος. Παράλληλα, δρομολογείται η λειτουργία Ολοκληρωμένου Συστήματος Προληπτικής Διάγνωσης, Τεχνικής Ικανότητας και Διαχειριστικής Επάρκειας των Οχημάτων Στόλου ΟΑΣΑ, που θα συμβάλει στην ανάπτυξη και επέκταση βιώσιμων και οικολογικών αστικών μεταφορών, με παράλληλη προώθηση στρατηγικών χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ