Με μία αιφνιδιαστική είδηση από τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ ξεκινά το 2018, με τον ιδιοκτήτη του Facebook, να αναφέρει με μήνυμά του ότι οι οργανικές αναρτήσεις εταιρειών και εκδοτών στο δημοφιλές Μέσο, θα έχουν πλέον μικρότερη οργανική απήχηση.
Η κίνηση αυτή είχε… προαναγγελθεί όταν στα τέλη του 2017, η ομάδα του Facebook τέσταρε τη διπλή ροή νέων αναρτήσεων, σε χορηγούμενες και μη. Η δοκιμή αυτή είχε αναστατώσει φυσικά τους χρήστες σε ορισμένες χώρες αλλά τότε ο κολοσσός των Social Media, καθησύχαζε ότι πρόκειται απλά για τεστ.
Κατά τα φαινόμενα, η «ακραία» κίνηση αυτή, φαίνεται να αποσύρεται με τον Ζούκερμπεργκ να ανακοινώνει ότι θα υπάρχει μεν ένα Newsfeed – ροή αναρτήσεων αλλά ποσταρίσματα εταιρειών και εκδοτών θα … ματώνουν για να εμφανιστούν σε αυτή. Αντί αυτών, η ροή θα δίνει προτεραιότητα σε υλικό (φωτογραφίες, βίντεο κλπ.) που δημοσιεύουν οι φίλοι μας, με στόχο το Facebook να επανέλθει στη βάση του που είναι το social networking και η κοινωνική του προέκταση.
«Έχουμε δεχθεί αντιδράσεις από την κοινότητά μας ότι το δημόσιο περιεχόμενο -οι αναρτήσεις από εταιρείες, επώνυμες εμπορικές μάρκες και μέσα ενημέρωσης- εξοβελίζουν τις προσωπικές στιγμές μας, οι οποίες μας οδηγούν να συνδεόμαστε περισσότερο μεταξύ μας», ανέφερε ο Ζούκερμπεργκ, σύμφωνα με το BBC και το πρακτορείο Reuters.
Κανείς φυσικά δεν μπορεί να κατηγορήσει τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ ο οποίος θεωρητικά προστατεύει το προϊόν του, κρατώντας το καθαρό από fake news, κατά καιρούς αντιαισθητικά viral και πολιτικές διαφημίσεις. Ταυτόχρονα όμως, μια τέτοια κίνηση, θεωρείται προάγγελος εμπορικών σκοπιμοτήτων από το Facebook καθώς όπως και οι εταιρείες το έχουν ανάγκη, έτσι και αυτό «χτίστηκε» εμπορικά πάνω σε αυτές. Άγνωστο παραμένει αν οι χορηγούμενες αναρτήσεις εταιρειών θα παίρνουν αυτόματα «εισιτήριο» για την νέα ροή ή και αυτές θα πρέπει να αποκτήσουν πρώτα μια σχετική αλληλεπίδραση με τους χρήστες.
«Πρόκειται ασφαλώς για μια σημαντική αλλαγή. Θα επηρεάσει πολύ τους εκδοτικούς οργανισμούς, καθώς θα βλέπουμε πλέον πολύ λιγότερες ειδήσεις τους να ξεπηδούν στο news feed μας», δήλωσε η Λάουρα Χάζαρντ Όουεν του Εργαστηρίου Δημοσιογραφίας Νίμαν του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ. Πρόσθεσε όμως ότι δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο σε τι είδους συζητήσεις θα δίνουν προτεραιότητα στο μέλλον οι τροποποιημένοι αλγόριθμοι του Facebook.
Το σίγουρο είναι ότι το καλό περιεχόμενο, αναγνωρίζεται από τους χρήστες και το άξιο κοινοποίησης υλικό θα φτάσει εκεί που πρέπει. Σε αυτό στηρίζεται το «νέο» Facebook και σε αυτό θα παλέψουν εταιρείες και εκδότες για να κερδίσουν τις θέσεις προβολής.
Σε κάθε περίπτωση, το «καθαρό» Newsfeed είναι ίσως το πιο δίκαιο για τους χρήστες και η αγορά πρέπει να σκεφτεί νέα τρικ και ακόμη πιο έξυπνα εργαλεία για άρτιο περιεχόμενο.
Το Facebook, γνωρίζει τέλος ότι οι εταιρείες και οι εκδότες, έχουν αρκετά εργαλεία προβολής στο Digital Marketing. συνεπώς δεν θα ήταν το ιδανικό για τον Ζούκερμπεργκ να κλείσει οριστικά τις πόρτες συνεργασίας. Ουσιαστικά, τα brands και τα media έχουν ανάγκη το Facebook, το Facebook θέλει να «καθαρίσει» αλλά τι θα γίνει αν ο ίδιος ο χρήστης απορρίψει αυτή τη στρατηγική; Χωρίς αμφιβολία, το Facebook αποτελεί πέρα από σημείο επαφής με τους φίλους μας, και δεξαμενή ειδήσεων από την οποία κερδισμένοι βγαίνουν και οι δύο πλευρές.
Είναι άραγε το Facebook έτοιμο να αποχαιρετήσει μια τέτοια αλληλεπίδραση;