Υπάρχουν πολλά που διαχωρίζουν τους premium γερμανούς κατασκευαστές από τον σουηδό ομόλογό τους –τη Volvo –και σε αυτά το XC40 προσθέτει κάτι ακόμα: την απόσταση από την πεπατημένη, που θέλει κάθε SUV τους να μοιάζει με το μεγαλύτερο στην οικογένεια της ίδιας εταιρείας. Μια ματιά στη νέα δημιουργία του Γκέτεμποργκ πείθει ότι η Volvo αγνόησε τη λογική της μπάμπουσκας –όπου η μια ρωσική κούκλα κρύβεται μέσα στην άλλη –και σχεδίασε ένα αυτόφωτο, αισθητικά, μοντέλο που προβάλλει έντονα τα καθαρόαιμα SUV χαρακτηριστικά του.
Με μήκος 4,425 μ. και ύψος 1,658 μ., το XC40 απέχει σχεδόν 20 εκατοστά από το έδαφος, στοιχείο που σε συνδυασμό με την «καθαρή σχεδίαση» εμπρός και πίσω, αλλά και την ύπαρξη συστήματος τετρακίνησης στις περισσότερες εκδόσεις του, προσανατολίζει για τις δυνατότητές του.
Αυτό που δεν φαίνεται εκ πρωτης όψεως είναι ότι το, αστικών διαστάσεων, σουηδικό SUV βασίζεται σε μια εντελώς νέα αρχιτεκτονική / πλατφόρμα –τη CMA -, η οποία δημιουργήθηκε με τη λογική «όλα σε ένα», ώστε στο μέλλον να υπάρξουν ηλεκτροκίνητες εκδόσεις, αλλά σήμερα εξασφαλίζει στο XC40 υποδειγματική στιβαρότητα, εξαιρετική οδική συμπεριφορά και αναπάντεχα καλή, για τον χαρακτήρα του μοντέλου, ποιότητα κύλισης. Ο υπερθετικός βαθμός των χαρακτηρισμών είναι απολύτως δικαιολογημένος και οφείλεται στην εμπειρία μας μαζί του σε μεικτή διαδρομή –αυτοκινητόδρομο και αστικές συνθήκες κίνησης. Σωστά ζυγισμένο και με ανταποδοτικό σύστημα διεύθυνσης που παραμετροποιείται χάρη στα προγράμματα οδήγησης, είναι άνετο και σχετικά ήσυχο σε σύγκριση με άλλα μοντέλα που εξοπλίζονται με δίλιτρο κινητήρα πετρελαίου.
Το παζλ της ισχύος
Αναφέρω αυτόν –με τα διακριτικά D4 και ισχύ 190 ίππους –διότι ήταν ο ένας από τους δύο διαθέσιμους στην πρώτη μας οδηγική επαφή στους ισπανικούς δρόμους, με τετρακίνηση και αυτόματο κιβώτιο οκτώ ταχυτήτων. Τα ίδια χαρακτηριστικά έχει και το T5 με τον δίλιτρο βενζινοκινητήρα των 247 ίππων, που αποτελεί και την κορυφαία, προς το παρόν, έκδοση.
Από την άνοιξη του 2018 το XC40 θα διατίθεται επίσης στις εκδόσεις D3 (δίλιτρη diesel 150 ίππων, με μηχανικό ή αυτόματο κιβώτιο και κίνηση στους μπροστινούς ή σε όλους τους τροχούς), T4 (δίλιτρη βενζίνης 190 ίππων, με χαρακτηριστικά ίδια με της D3) και την εισαγωγική T3 με μηχανικό κιβώτιο έξι ταχυτήτων, κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, κινητήρα βενζίνης 1,5 λίτρου ισχύος 156 ίππων και τιμή πώλησης στην Ελλάδα από 30.700 ευρώ. Στο μέλλον το XC40 T3 θα διατίθεται και με νέο αυτόματο κιβώτιο.
Επίπεδα εξοπλισμού
Τα τρία επίπεδα –Momentum, Inscription και R-Design –είναι γνωστά από την γκάμα των μοντέλων Volvo, αλλά τα επιμέρους στοιχεία τους στο XC40 το καθιστούν καλύτερα εξοπλισμένο από τις βασικές εκδόσεις των άμεσων ανταγωνιστών του.
Στο εισαγωγικό Momentum, για παράδειγμα, υπάρχουν μεταξύ άλλων τα συστήματα City Safety, Hill Descent Control, Cruise Control, Lane Keeping Aid, Run-Off Road Mitigation, Oncoming Lane Mitigation και Driver Alert. Παράλληλα, το XC40 διαθέτει ήδη από τη βασική έκδοση και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών και την κεντρική οθόνη αφής 9 ιντσών του συστήματος infotainment Sensus και μια σειρά επιλογών για την εξωτερική εμφάνιση και τον εσωτερικό διάκοσμο που εξατομικεύουν πλήρως το αυτοκίνητο, με διχρωμίες, αυτόματο σύστημα κλιματισμού, δερμάτινα καθίσματα και ένθετα αλουμινίου σε επιλεγμένα σημεία του θαλάμου επιβατών.
Η είσοδος σε αυτόν είναι εύκολη χάρη στο εκτεταμένο άνοιγμα των θυρών, με τους επιβάτες του διαιρούμενου πίσω καθίσματος να κάθονται σε μια πολύ βολική θέση, με ικανοποιητικό χώρο για τα πόδια και το κεφάλι τους. Συνολικά, στο εσωτερικό του XC40 αισθάνεσαι καλύτερα από ό,τι οι συμπαγείς εξωτερικές διαστάσεις του προοιωνίζονται, ενώ υπάρχει πληθώρα έξυπνων αποθηκευτικών χώρων –στις πόρτες οδηγού και συνοδηγού, για παράδειγμα, χωρούν ταυτόχρονα φορητός υπολογιστής και μπουκάλι 1,5 λίτρου. Σε ό,τι αφορά δε τον χώρο αποσκευών, ο αρχικός όγκος των 460 λίτρων αυξάνεται στα 1.336 λίτρα με την πλήρη αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων, τα οποία ωστόσο δεν μετακινούνται εμπρός – πίσω ώστε να δημιουργήσουν ακόμη καλύτερες συνθήκες εκμετάλλευσης χώρου.
Συμπερασματικά, το XC40 γράφει από την αρχή την ιστορία της Σειράς 40 τόσο σε ό,τι αφορά το σίγουρο πάτημά του στον δρόμο και τον τρόπο που σε εμπνέει να οδηγήσεις με το κιβώτιο στην θέση Auto, όσο και από πλευράς εξοπλισμού, που παραδίδει μαθήματα πληρότητας ήδη από τη βασική έκδοση σε όλα τα ομοειδή μοντέλα της αγοράς.
Ασφάλεια
Τo XC40 είναι το μόνο μοντέλο στην κατηγορία του με τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης (Pilot Assist) στον εξοπλισμό του, ο οποίος περιλαμβάνει όλα τα συστήματα ασφαλείας και αποφυγής ατυχημάτων της Volvo, με αιχμή του δόρατος το προηγμένο City Safety, το οποίο αναγνωρίζει πεζούς, ποδηλάτες και μεγάλα ζώα ακινητοποιώντας αυτόματα το σουηδικό SUV.
Παράλληλα διατίθενται τα συστήματα Driver Alerts για την επαγρύπνηση του οδηγού, Run-off Road Mitigation για την αποφυγή εκτροπής από τον δρόμο, Rear Collision Warning για την αποφυγή οπίσθιων συγκρούσεων, Lane Keeping Aid για τη διατήρηση στην επιλεγμένη λωρίδα κυκλοφορίας, Adaptive Cruise Control για τη διατήρηση της επιθυμητής ταχύτητας και απόστασης από το προπορευόμενο όχημα, Oncoming Lane Mitigation για την αποτροπή εισόδου στο αντίθετο ρεύμα, Cross Traffic Alert για τον έλεγχο του χώρου πίσω από το XC40 κατά την έξοδο από θέση στάθμευσης και Blind Spot Information για τον έλεγχο των «τυφλών γωνιών» των εξωτερικών καθρεπτών.
Οι Σουηδοί γνώριζαν από την αρχή ότι δεν θέλουν μια μικρογραφία των XC60 και XC90, για αυτό και «επέτρεψαν» στον βρετανό σχεδιαστή Ian Kettle να αξιοποιήσει ως πηγές έμπνευσης τα μικρά ρομπότ που πρωταγωνιστούν σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας, όπως οι «Oblivion» και «Elysium». Το τελικό αποτέλεσμα κρίνεται εξαιρετικό από επαγγελματίες στον χώρο της μόδας και του design, εκφράζοντας την ποπ κουλτούρα στο πεδίο της αυτοκίνησης τον 21ο αιώνα, με ιδιαίτερα χρώματα και πολύ ξεχωριστά υλικά.
Αρχιτεκτονική
Το XC40 αποτελεί την πρώτη υλοποίηση της Volvo πάνω στην πλατφόρμα CMA, η οποία εμφανίστηκε τον Μάιο του 2016 και προορίζεται αποκλειστικά για τα μικρότερα μοντέλα της φίρμας στη Σειρά 40. Κατά αναλογία της μεγαλύτερης SPA των Σειρών 60 και 90, η CMA αποτελεί τη βάση για τη δημιουργία plug-in υβριδικών και αμιγώς ηλεκτροκίνητων εκδόσεων στη Σειρά 40, άρα και στο XC40 μετά το 2018.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ