Το νεοαποκτηθέν από την Τουρκία πλοίο-γεωτρύπανο Deepsea Metro II εμφανιζόταν συνοδεία τουρκικού πολεμικού σκάφους από το marine traffic να βρίσκεται έως το απόγευμα της Τρίτης βορειοανατολικά της Μάλτας. Το πρωί της Πέμπτης όμως βρέθηκε ανοικτά του Καφηρέα, παρακολουθούμενο διακριτικά από τη φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού «Ελλη» και αντί να κατευθυνθεί προς την Κωνσταντινούπολη, όπως ήταν προγραμματισμένο, βρέθηκε στις 11 το πρωϊ της Πέμπτης στο Μυρτώο Πέλαγος, πάντοτε υπό τη διακριτική παρακολούθηση της «Ελλης». Ωστόσο εξακολουθούσε να αναφέρεται ως προορισμός του η Κωνσταντινούπολη, με ημερομηνία άφιξης την 31η Δεκεμβρίου.
Τα τελευταία δεδομένα της πορείας του είχαν ληφθεί το απόγευμα της Τρίτης, κάτι που σημαίνει ότι το πλοίο έχει κλειστό το στίγμα του (όπως συνέβαινε στο παρελθόν και με το «Μπαρμπαρός»). Πολύ πιθανόν το γεωτρύπανο να βρεθεί τις επόμενες ώρες πλέον ανοικτά των ελληνικών ακτών, με τις κυπριακές αρχές να μην αποκλείουν το ενδεχόμενο να πλεύσει τελικά προς Κύπρο, για σκοπούς εντυπωσιασμού, κυρίως.
Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι η Αγκυρα έχει ανακοινώσει ήδη, ότι το 2018 θα χρησιμοποιήσει το πλωτό τρυπάνι. Είναι προφανής η πρόθεση της Άγκυρας, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, αλλά και διπλωμάτες αναλυτές (που δημοσιεύονται σε κυπριακές εφημερίδες), να δημιουργήσει τετελεσμένα είτε στα ανοικτά της Πάφου και κυρίως στην περιοχή του Ακάμα (ακόμη και εντός ή πλησίον του οικοπέδου 1), είτε και στα ανοικτά της Αμμοχώστου. Μπορεί να δράσει οπουδήποτε θα έχει μεγάλο όφελος και λιγότερο κόστος.
Συγκεκριμένα στα ανοικτά της Αμμοχώστου (στα όρια των οικοπέδων 2 και 3) έχουν γίνει έρευνες και υπάρχουν ενδείξεις για κοιτάσματα, στα οποία είχαν αναφερθεί παλαιότερα και οι Βρετανοί. Είναι, δε, έντονο το στίγμα της ερευνητικής δράσης του Μπαρμπαρός. Η Άγκυρα έχει πολλούς λόγους να τρυπήσει σε αυτή την περιοχή, διότι:
1. Κλείνει την υπόθεση της Αμμοχώστου. Για λόγους φυσικού αερίου και ασφάλειας, δύσκολα θα επιστρέψει την πόλη σε περίπτωση λύσης.
2. Το επόμενο βήμα, αναλόγως και της ποσότητας των κοιτασμάτων, καθώς και των δυνατοτήτων εκμετάλλευσης (ποσότητα και κόστος παραγωγής σε σχέση με τιμές), θα είναι η κατασκευή αγωγού προς τα τουρκικά παράλια, δημιουργώντας τετελεσμένο γεγονός, πιέζοντας και το Ισραήλ να συνδεθεί μαζί του, παρά τα νομικά προβλήματα που θα υπάρξουν, εάν λάβει κάποιος υπόψη ότι ένας τέτοιος αγωγός θα κατασκευαστεί χωρίς να ρωτηθεί η Κυπριακή Δημοκρατία, όπως το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας προνοεί.
Τα τουρκικά μηνύματα είναι σαφή: Πρώτον, κουμάντο εντός της λεγόμενης κυπριακής ΑΟΖ κάνει το τουρκικό πολεμικό ναυτικό. Αυτό είναι ένα μήνυμα και προς τις εταιρίες, που εμπλέκονται στην εκμετάλλευση των κυπριακών οικοπέδων. Δεύτερον, πρέπει να γνωρίζει και το Ισραήλ, όπως και η Αίγυπτος, ότι δεν μπορούν να κάνουν τους υπολογισμούς τους μόνο με την Κυπριακή Δημοκρατία, αλλά και με την Άγκυρα, που θέτει υπό αμφισβήτηση τις συμφωνίες καθορισμού των ΑΟΖ μεταξύ Κύπρου – Ισραήλ και Κύπρου – Αιγύπτου.
Στο μεταξύ συνεχίζονται χωρίς εμφανείς τουρκικές προκλήσεις οι εργασίες του γεωτρύπανου της Κύπρου, στον στόχο Καλυψώ εντός της κυπριακής ΑΟΖ. Τουρκικά στρατιωτικά πλοία δίνουν βεβαίως το στίγμα της παρουσίας τους σε μεγάλη απόσταση από το σημείο όπου από το βράδυ της Τρίτης άρχισε διαδικασία σταθεροποίησης το γεωτρύπανο Saipem 12000 για τις ανάγκες της γεώτρησης στον στόχο Καλυψώ, χωρίς ωστόσο να προκαλούν την παραμικρή ενόχληση στο προσωπικό του πλοίου.
Σύμφωνα με κυπριακές κυβερνητικές πηγές, αν και η στάση της Τουρκίας ενόψει της 5ης ερευνητικής γεώτρησης στην κυπριακή ΑΟΖ διακρίνεται από μεγαλύτερη ένταση (αν και χωρίς δηλώσεις μέχρι στιγμής) και περιλαμβάνει συχνότερη δέσμευση μεγαλύτερων χώρων, η κυβέρνηση εκτιμά ότι η γεώτρηση θα προχωρήσει και αυτή τη φορά ομαλά. Είναι γεγονός ότι αναμένοντας την έλευση του πλοίου στην ΑΟΖ, η κυβέρνηση διακατεχόταν από αγωνία για το ενδεχόμενο κορύφωσης των τουρκικών προκλήσεων, και η ομαλή προσέγγιση του γεωτρύπανου στον θαλάσσιο χώρο, που ήταν υπό δέσμευση από την περασμένη εβδομάδα, συνοδεύτηκε από κάποια ανακούφιση.