Καυτό εξάμηνο με στόχο €2,73 δισ. από τις ιδιωτικοποιήσεις

Ενα καυτό πρώτο εξάμηνο περιμένει την κυβέρνηση στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων, καθώς όχι μόνο πρέπει να κλείσει η σημαντική εκκρεμότητα της επένδυσης στο Ελληνικό, προκειμένου να εκπεμφθούν φιλοεπενδυτικά μηνύματα προς κάθε κατεύθυνση, αλλά και να εκκινήσει μια σειρά μη δημοφιλών ιδιωτικοποιήσεων, όπως του 17% της ΔΕΗ.

Ενα καυτό πρώτο εξάμηνο περιμένει την κυβέρνηση στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων, καθώς όχι μόνο πρέπει να κλείσει η σημαντική εκκρεμότητα της επένδυσης στο Ελληνικό, προκειμένου να εκπεμφθούν φιλοεπενδυτικά μηνύματα προς κάθε κατεύθυνση, αλλά και να εκκινήσει μια σειρά μη δημοφιλών ιδιωτικοποιήσεων, όπως του 17% της ΔΕΗ.
Αν όλα προχωρήσουν βάσει των προβλέψεων του επικαιροποιημένου μνημονίου, τότε θα πρέπει γύρω στον Ιούνιο να «βρέχει» έσοδα από το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, τα οποία και θα δώσουν το εισιτήριο για το φίνις του τέταρτου προγράμματος διάσωσης.
Η ρητορική της κυβέρνησης έχει αλλάξει μεν άρδην το τελευταίο διάστημα, καθώς έχει συνομολογηθεί με τους δανειστές ότι η αποφασιστική προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων αποτελεί βασική προϋπόθεση για έξοδο από το τρέχον πρόγραμμα διάσωσης τον Αύγουστο, αλλά τα έως τώρα δείγματα γραφής κάνουν τις προβλέψεις να φαντάζουν υπεραισιόδοξες. Δεδομένου όμως ότι το αφήγημα της κυβέρνησης σχετικά με το τέλος των μνημονίων περνάει μέσα από το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, δεν μένει παρά τη νέα χρονιά αυτό να ανεβάσει ρυθμούς.

Τα μισά έσοδα

Σύμφωνα με τον ψηφισθέντα πια προϋπολογισμό του 2018, από τα συνολικά έσοδα αποκρατικοποιήσεων, ύψους 2,73 δισ. ευρώ, τα 613 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από την πρώτη εκταμίευση διαγωνισμών που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Αναμένονται όμως και 2,01 δισ. ευρώ από διαγωνισμούς που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν εντός της νέας χρονιάς. Ουσιαστικά μέσα σε έναν χρόνο αναμένονται περισσότερα από τα μισά έσοδα όσων έχουν επιτευχθεί από ολοκληρωμένες συναλλαγές του ΤΑΙΠΕΔ από ιδρύσεώς του το 2011, συνολικού ύψους 4,7 δισ. ευρώ.

Το πρώτο βήμα

Είναι προφανές ότι μόνο μια εμβληματική ιδιωτικοποίηση μπορεί να δώσει στους δανειστές, στις διεθνείς αγορές αλλά και στην κοινωνία το σήμα της επιτάχυνσης. Και αυτή δεν είναι άλλη από την πολυαναμενόμενη επένδυση στο Ελληνικό. Η έγκριση του σχεδίου του προεδρικού διατάγματος από το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης, η οποία ενσωματώνει τη σύμφωνη γνώμη και των επενδυτών ως προς το χωροταξικό και το συνολικό επενδυτικό σχέδιο, αποτελεί το πρώτο βήμα στην τελική ευθεία της υλοποίησης.
Βεβαίως, για να δούμε μπουλντόζες στο παλιό αεροδρόμιο της Αθήνας υπάρχουν και άλλοι σταθμοί, όπως η υπογραφή από τους συναρμόδιους υπουργούς, ο έλεγχος και η έγκριση από το ΣτΕ, με στόχο το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας τον Ιούνιο του 2018. Απαραίτητη προϋπόθεση όμως για να φτάσουμε εκεί αποτελεί η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνου, που περιλαμβάνεται στα σχέδια του επενδυτικού σχήματος και αποτελεί όρο που μπορεί να οδηγήσει σε σπάσιμο της συμφωνίας.

Η πώληση του ΟΛΘ

Αφού δεν σκόνταψε στην εγγυητική επιστολή από την κρατικοποιημένη πια ρωσική τράπεζα Promsvyazbank, η σύμβαση πώλησης του 67% του ΟΛΘ στο σχήμα Deutsche Investment (50%) – CMA (35%) – Belterra (15%), που προσέφερε 231 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να εγκριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η αίσθηση είναι ότι δεν θα παρουσιαστεί κόλλημα σε αυτή τη φάση της διαδικασίας. Εν συνεχεία θα ακολουθήσει η υπογραφή της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ΟΛΘ και του Ελληνικού Δημοσίου, η οποία και θα πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή, προκειμένου εντός του πρώτου τριμήνου του 2018 να ολοκληρωθεί η συναλλαγή.
Το μεγάλο αγκάθι στο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα χρονιά είναι τα «ενεργειακά» προαπαιτούμενα της τέταρτης αξιολόγησης, τα οποία δεν παύουν να ενεργοποιούν αντανακλαστικά και εντός του ΣΥΡΙΖΑ. Τα πρώτα δείγματα από την πλευρά των ελλήνων παικτών στο market test για την «αποεπένδυση» κατά 40% της λιγνιτικής ισχύος της ΔΕΗ είναι χλιαρά. Χαρακτηριστικά, μέσα στην εβδομάδα, στελέχη της Elpedison, αλλά και των ΕΛΠΕ, σχολίαζαν ότι για εκείνους στην υπόθεση «λιγνίτες» έχουν πέσει τίτλοι τέλους. Παρ’ όλα αυτά, από την πλευρά της κυβέρνησης αφήνεται να εννοηθεί ότι αναμένεται βασίμως ενδιαφέρον από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, της Νοτιοανατολικής Ασίας ή της Αμερικής και ότι θα βγει λευκός καπνός. Οι διαδικασίες πώλησης πρόκειται να ξεκινήσουν τον ερχόμενο Μάιο.
Εν τω μεταξύ, ύστερα από αίτημα των δύο ενδιαφερόμενων σχημάτων, αλλά και με στόχο την επίτευξη του καλύτερου δυνατού τιμήματος, που δεν θα κινείται κάτω από το 400 εκατ. ευρώ, η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για το ΔΕΣΦΑ μετατέθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, για τις 16 Φεβρουαρίου 2018. Αν και τα χρονικά περιθώρια στενεύουν ύστερα από τη δίμηνη αυτή αναβολή, η επιθυμητή εξέλιξη είναι η υπογραφή με τον προτιμώμενο επενδυτή τον Απρίλιο, προκειμένου να μπουν χρήματα στα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ τον Ιούνιο.

Το 66% της ΔΕΠΑ

Επίσης, τον Μάρτιο αναμένεται να εκκινήσουν οι διαδικασίες για το 66% της ΔΕΠΑ, ως τότε όμως θα πρέπει να έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο της οριζόντιας και κάθετης σύγκρουσης συμφερόντων μεταξύ της εταιρείας και των θυγατρικών της Εταιρειών Παροχής Αερίου. Με τους δανειστές έχουν ήδη συμφωνηθεί η αποχώρηση της ΔΕΠΑ από τις εταιρείες προμήθειας σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία και η ενίσχυση της παρουσίας της στην αντίστοιχη της Αττικής. Σχέδιο που θα τεθεί και υπό την κρίση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Κατά τον ίδιο μήνα θα δρομολογηθούν οι διαδικασίες για την πώληση του 35,5% των ΕΛΠΕ, ενώ ο ορίζοντας ολοκλήρωσης των ενεργειακών αποκρατικοποιήσεων είναι το τέλος του 2018.
Εντός του πρώτου τριμήνου του νέου έτους θα ολοκληρωθεί η οικονομική συναλλαγή της 20ετούς επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που υπεγράφη τον Οκτώβριο, με τίμημα 600 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Για το «κλείσιμο» της συναλλαγής, η οποία θα ανοίξει τον δρόμο και για την πώληση του 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, απομένουν οι εγκρίσεις από τις ευρωπαϊκές αρχές και την ΕΤΕπ, καθώς και η κύρωση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Αντιδράσεις για την παραχώρηση της Εγνατίας

Η 35ετής παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατίας οδού και των τριών κάθετων αξόνων ξεσηκώνει πλήθος αντιδράσεων από τους εργαζομένους, αλλά κυρίως τις τοπικές κοινωνίες, πέριξ του άξονα των 648 χλμ., λόγω των διοδίων που έχουν ήδη ξεκινήσει να εγκαθίστανται. Μάλιστα, οι απαλλαγές από τα διόδια που αποφάσισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών για τους ανέργους και τους τοπικά μετακινουμένους έφεραν μεγάλη δυσφορία στους εκπροσώπους των θεσμών, που έθεσαν πια ως προαπαιτούμενο την ανάκλησή τους. Ετσι, ο υπουργός αναγκάστηκε σε αναδίπλωση, διευκρινίζοντας ότι παραμένουν μόνο για την περίοδο ως την παραχώρηση. Πάντως μέχρι τον Απρίλιο θα πρέπει να έχει γνωστοποιηθεί στις ευρωπαϊκές αρχές η τιμολογιακή πολιτική.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.