Σεξουαλική κακοποίηση
Η γκάφα των Οσκαρ
Στη μεγαλύτερη γκάφα της 89χρονης ιστορίας των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, κοινώς των Οσκαρ, ο φάκελος που έκρυβε τον νικητή στην κατηγορία του Οσκαρ καλύτερης ταινίας δεν ήταν ο σωστός. Παίρνοντας τον φάκελο από τα χέρια του Γουόρεν Μπίτι, η Φέι Ντάναγουεϊ ανακοίνωσε ότι το «La La Land» του Ντέμιαν Σαζέλ είχε κερδίσει. Ομως ο νικητής ήταν τελικά το «Moonlight» του Μπάρι Τζένκινς.
Το τελευταίο αντίο
Τζέρι Λούις
(20 Αυγούστου, 91 ετών)
Ο απόλυτος κλόουν του αμερικανικού κινηματογράφου, εξαιρετικά δημοφιλής στο πλατύ κοινό, αν και βρήκε την καταξίωση της κριτικής όταν τον «ανακάλυψαν» οι Γάλλοι. Ντουέτο με τον Ντιν Μάρτιν σε αρκετές ταινίες, όταν οι δρόμοι τους χώρισαν άρχισε να σκηνοθετεί ο ίδιος τις πιο γνωστές κωμωδίες του («Να γιατρός, να μάλαμα», «Παιδί για όλες τις δουλειές», «Από πού πάνε για το μέτωπο;» κ.ά.).
(31 Ιουλίου, 89 ετών)
Δεν ήταν απαστράπτουσας ομορφιάς και δεν είχε το στυλ της γαλλίδας ντίβας, όμως το συνήθως αγέλαστο πρόσωπό της δεν έφευγε ποτέ από τη μνήμη και ταινίες όπως το «Ασανσέρ για δολοφόνους» του Λουί Μαλ, η «Νύχτα» του Μικελάντζελο Αντονιόνι, ο «Ναύτης του Γιβραλτάρ» του Τόνι Ρίτσαρντσον και το «Μετέωρο βήμα του πελαργού» είναι περίτρανες αποδείξεις.
(27 Ιουλίου, 93 ετών)
Θεατρικός συγγραφέας παραπάνω από 40 έργων (το «Τρελός από έρωτα» έχει ανεβεί αρκετές φορές στην Ελλάδα), σεναριογράφος και ηθοποιός, μία από τις σημαντικότερες πένες της αμερικανικής λογοτεχνίας στις δεκαετίες του 1970 και του 1980. Απέσπασε το Πούλιτζερ το 1979 για το θεατρικό «Buried Child», κέρδισε μια υποψηφιότητα για το Οσκαρ β’ ρόλου για τους «Κατάλληλους ανθρώπους» και έγραψε το σενάριο της ταινίας «Παρίσι, Τέξας» του Βιμ Βέντερς.
(27 Ιανουαρίου, 89 ετών)
Μούσα του Αλέν Ρενέ στη «Χιροσίμα αγάπη μου», δεν έκανε σπουδαία καριέρα στον κινηματογράφο καθότι αφοσιώθηκε στο θέατρο, αλλά επανήλθε δυναμικά στα 85 της στην «Αγάπη» του Μίχαελ Χάνεκε και η ερμηνεία της διακρίθηκε με μια υποψηφιότητα για το Οσκαρ α’ γυναικείου ρόλου.
Οι 10 καλύτερες (κατά σειρά α’ προβολής)
«Paterson»
(5/1), ΗΠΑ, του Τζιμ Τζάρμους
Ποίηση μέσα στη ρουτίνα της καθημερινότητας με «μοχλό» έναν οδηγό λεωφορείου ονόματι Πάτερσον (Ανταμ Ντράιβερ) στην πόλη Πάτερσον του Νιου Τζέρσεϊ.
(12/1), Ιράν, του Ασγκάρ Φαραντί
Με τον «Θάνατο του εμποράκου» του Μίλερ στο φόντο, ο ιρανός σκηνοθέτης ανιχνεύει τη διαρκή σύγκρουση αλήθειας – ψέματος στον ψυχισμό των ηρώων του.
(19/1), ΗΠΑ, του Ντέιβιντ ΜακΚένζι
Στο σημερινό Τέξας, δυο «χαμένα» αδέλφια (Κρις Πάιν, Μπεν Φόστερ) παλεύουν για το δίκιο τους αλλά με τον λάθος τρόπο. Το αποτέλεσμα σε αφήνει κόκαλο.
(10/2), ΗΠΑ, του Κένεθ Λόνεργκαν
Σπαρακτικά συγκινητικό οικογενειακό δράμα, που χάρισε στον Κέισι Αφλεκ το Οσκαρ για μια ερμηνεία που μπορεί να τσακίσει ακόμα και την πιο ατσάλινη ψυχή.
(4/5), Νότια Κορέα, του Κιμ Κι Ντουκ
Σχόλιο – λεπίδα για την παράνοια που προκαλεί ο διχασμός στην Κορέα μέσα από μια απλή παρεξήγηση που παίρνει τη μορφή εφιάλτη και δεν ξεχνιέται με τίποτα.
(20/7), Ισπανία, του Oριόλ Πάουλο
Θαυμάσιο νεο-νουάρ από την κινηματογραφικά αναβαθμισμένη Ισπανία, το οποίο αγαπήθηκε για την ατμόσφαιρα αλλά και μια υπέροχη σεναριακή του έκπληξη.
(24/8), Αγγλία, του Κρίστοφερ Νόλαν
Σφιχτοδεμένος, ακριβής φόρος τιμής για τους βρετανούς πεσόντες σε μια αιματηρή αλλά ξεχασμένη πολεμική επιχείρηση του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
(19/10), Ρωσία, του Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ
Γονέας σημαίνει ευθύνη και η έλλειψή της μπορεί να σημάνει τραγωδία στο αριστουργηματικό οικογενειακό δράμα του σπουδαίου ρώσου σκηνοθέτη.
(26/10), Ελλάδα, του Παντελή Βούλγαρη
Με την πολύτιμη πένα της Ιωάννας Καρυστιάνη, ο έμπειρος σκηνοθέτης τιμά τους 200 έλληνες εκτελεσθέντες από τους Γερμανούς τον Μάιο του ’44 στην Καισαριανή.
(7/12), Σουηδία, του Ρούμπεν Εστλουντ
Πικρή, άκρως επίκαιρη σάτιρα που καυτηριάζει την υποκρισία των πρωτοποριακών εικαστικών εκθέσεων που στην πράξη αναιρούν ό,τι υποτίθεται πως υπερασπίζονται.
Οι 10 χειρότερες
«Park»
(9/3), Eλλάδα, της Σοφίας Εξάρχου
Το «Kids» του Λάρι Κλαρκ α λα ελληνικά και ακόμα πιο αφόρητο.
(30/3), ΗΠΑ, του Στιούαρτ Χέιζελντιν
Οποιος πρόλαβε τον Κύριο είδε. Στην κυριολεξία!
(15/6), ΗΠΑ, του Αλεξ Κούρτσμαν
Βλακώδης παραλλαγή του γνωστού μύθου (η μούμια στον πόλεμο του… Ιράκ) με τον Τομ Κρουζ στον ρόλο του τίτλου.
(13/7), Ισπανία, του Αλεξ ντε λα Ινγκέσια
Η αποθέωση της ασυναρτησίας, του γκροτέσκου και της σιχασιάς.
(17/8), Γαλλία, της Ρεμπέκα Ζλοτόφσκι
Μέντιουμ και γαλλική κινηματογραφική βιομηχανία στο Παρίσι του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου: δύο ταινίες στη συσκευασία μιας μπούρδας.
(26/10), ΗΠΑ, του Κρίστοφερ Λάντον
Η μέρα της μαρμότας σε συσκευασία θρίλερ. Μόνο στο Χόλιγουντ…
(16/11), Ελλάδα, του Δημήτρη Μπίτου
«Μπαμπά, μαμά, φιληθείτε! Κρατώ χειροβομβίδα!».
(7/12), Ελλάδα, του Στράτου Μαρκίδη
Πώς δεν πρέπει να γυρίζεται μια ταινία, μέρος πρώτον.
(14/12), ΗΠΑ, του Ριάν Τζόνσον
Πιο μπαγιάτικο και από το «Star Wars» του 1977, που παραμένει η καλύτερη ταινία της αφόρητης πλέον κινηματογραφικής σειράς.
(21/12), Ελλάδα, του Γιάννη Παπαδάκου
Πώς δεν πρέπει να γυρίζεται μια ταινία, μέρος δεύτερον.
Τα βραβεία των μεγάλων φεστιβάλ
Κάννες, Χρυσός Φοίνικας
«Το τετράγωνο» του Ρούμπεν Εστλουν, Σουηδία
«The shape of water» του Γκιγέρμο ντελ Τόρο, ΗΠΑ
«Η ψυχή και το σώμα» της Ιλντιγκο Ενιέντι, Ουγγαρία
Οι εμπορικότερες ταινίες
Η δεκάδα των εμπορικότερων ταινιών του 2017 αφορά τις ταινίες που διανεμήθηκαν στις αίθουσες μέσα στο 2017, εκτός από το «La La Land» που άνοιξε την τελευταία εβδομάδα του 2016, επομένως μπορεί να συμπεριληφθεί.
Αξιοσημείωτη, δε, ήταν και η πορεία της ταινίας «Τέλειοι ξένοι» του Θοδωρή Αθερίδη που άρχισε να παίζεται στις 15/12/2016 φτάνοντας στα 197.699 εισιτήρια.
«Εγκλημα στο Οριάν Εξπρές» 330.000 9/11/2017
«Πειρατές της Καραϊβικής – –
Η εκδίκηση του Σαλαζάρ» 310.000 25/5/2017
«Εγώ, ο απαισιότατος 3» 308.000 31/8/2017
«Μαχητές των δρόμων 8» 307.000 13/4/2017
«Πενήντα πιο σκοτεινές
αποχρώσεις του γκρι» 262.000 9/2/2017
«ΙΤ» 261.600 29/9/ 2017
«Καζαντζάκης» 230.000 23/11/ 2017
«La La Land» 207.024 22/12/2016
«Δουνκέρκη» 200.879 24/8/2017
«Το τελευταίο σημείωμα» 198.400 26/10/2017
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ