Η σημερινή παράδοση στην κυκλοφορία του μεσαίου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας ολοκληρώνει με καθυστέρηση την παράδοση των μεγάλων οδικών αξόνων, χωρίς να παραδίδει όμως στους οδηγούς έναν πλήρη οδικό άξονα. Κι αυτό γιατί το μεσαίο κομμάτι, Ξυνιάδα-Τρίκαλα, του Ε65 που παραδίδεται σήμερα, Παρασκευή, στις 3 το μεσημέρι, παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστου Σπίρτζη είναι όπως συνήθως λέγεται ένα «τυφλό» τμήμα αυτοκινητοδρόμου.
Πρόκειται για μια ακόμη ελληνική πρωτοτυπία, καθώς από τα συνολικά 190,5 χλμ. του νέου αυτοκινητοδρόμου, παραδίδεται μόνο το μεσαίο τμήμα, μήκους 79 χλμ., ενώ τα δύο αναβαλλόμενα τμήματα, το νότιο και το βόρειο, βρίσκονται στην αναμονή. Στη συμφωνία επανεκκίνησης του έργου το 2013 «χάθηκαν» τα δύο τμήματα, η τύχη των οποίων έμεινε να οριστεί αργότερα.
Βασική πρόκληση στην κατασκευή και αυτού του οδικού άξονα σε παραχώρηση υπήρξαν οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, που έφεραν φυσικά και μεγάλες απαιτήσεις αποζημιώσεων από την πλευρά του παραχωρησιούχου. Μέχρι την ολοκλήρωση του μεσαίου τμήματος, απαιτήθηκε η ενοικίαση από τον κατασκευαστή περισσοτέρων από 800 στρεμμάτων γης. Σύμφωνα πάντως με τη σχετική ενημέρωση από την πλευρά του Υπουργείου, κομβικής σημασίας ήταν η παρέμβαση της Διυπουργικής Επιτροπής Μεγάλων Εργων, για την τροποποίηση με νέο νόμο του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία.
Ακόμα και με κίνδυνο να ζητηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η επιστροφή των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων, η γη που χρειαζόταν για την ολοκλήρωση του συνδετηρίου κλάδου του κόμβου Ξυνιάδας με το τοπικό δίκτυο παραδόθηκε μόλις στο τέλος Ιουλίου. Επίσης, καθυστέρησαν και οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις για τον σταθμό διοδίων Σοφάδων, που ολοκληρώθηκε το Μάιο του 2016 και για τους δύο ΣΕΑ που έφτασε αρχές Νοεμβρίου. Φτάσαμε λοιπόν στην παράδοση του τμήματος έξι μήνες μετά την ολοκλήρωση των υπόλοιπων οδικών αξόνων.
Σε αναμονή έγκρισης από την Επιτροπή για το νότιο τμήμα
Στα τέλη του 2016, το υπουργείο Υποδομών ανέθεσε στην Κεντρική Οδό, την κατασκευή του νότιου τμήματος, που ξεκινάει στον ανισόπεδο κόμβο Θερμοπυλών και φτάνει στην Ξυνιάδα, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ. Για να γίνει όμως δεκτή αυτή η απευθείας ανάθεση από την DG Comp, θα πρέπει να είναι συμβατή με την κοινοτική νομοθεσία περί ανταγωνισμού.
Η αλληλογραφία ανάμεσα στις δυο πλευρές συνεχίστηκε για μήνες, αλλά φαίνεται πως σύντομα θα βγει λευκός καπνός. Αυτό διαφάνηκε και στις πρόσφατες επαφές που είχε ο υπουργός κ. Σπίρτζης στις Βρυξέλλες, ο οποίος μάλιστα μιλώντας σε δημοσιογράφους έψεξε τις γραφειοκρατικές διαδικασίες της Κομισιόν για την καθυστέρηση.
Όσον αφορά στη σημερινή πρόοδο στο νότιο κομμάτι του άξονα, ως το 14ο χλμ. ξεπερνά το 50%, ενώ έχει ολοκληρωθεί κατά 500 μ. εκατέρωθεν και η διάνοιξη σήραγγας, συνολικού μήκους 3 χλμ.
Η έγκριση το νότιου τμήματος εκτιμάται ότι διευκολύνει σε ένα μέρος και την προώθηση του βόρειου τμήματος, το οποίο έχει επίσης ανατεθεί στην Κεντρική Οδό. Αναμένεται όμως μια ακόμη έγκριση, αυτή τη φορά της ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του έργου, για το κομμάτι που καταλήγει στην Εγνατία Οδό, στην ευρύτερη περιοχή των Γρεβενών.
Εντωμεταξύ, υπάρχει κατ’ αρχήν συμφωνία από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών για μετατόπιση της χάραξης στο σημείο σύνδεσης με την Εγνατία, σύμφωνα με την πρόταση του κατασκευαστή. Αυτή η επιλογή εξασφαλίζει οικονομικότερη κατασκευή, καθώς παρακάμπτονται ορεινοί όγκοι, για τους οποίους θα απαιτούνταν μεγάλου μήκους σήραγγες. Σήμερα, από το 111ο έως το 136ο χλμ. η πρόοδος κατασκευής αγγίζει το 40%.
Ταυτότητα τού προς παράδοση τμήματος
Πρόκειται για περίπου 80 χλμ., σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, καθω΄ς και του συνδετήριου κλάδου, μήκους 10 χλμ., με τον υφιστάμενο άξονα Λαμίας –Καρδίτσας. Η μεγάλη διαφορά που θα δουν οι οδηγοί είναι ότι πλέον παρακάμπτονται οι γνωστές για την επικινδυνότητά τους στροφές στο Δομοκό, ενώ η διάρκεια του ταξιδιού προς Τρίκαλα και Καρδίτσα, μειώνεται περισσότερο από 30 λεπτά.
Οι οδηγοί που έρχονται από τα νότια, θα συναντούν στο 24ο χλμ. του υφιστάμενου άξονα Λαμίας –Καρδίτσας, νέο κυκλικό κόμβο (round about) που θα τους οδηγεί εντός του αυτοκινητοδρόμου, ενώ η είσοδος από το Βορρά θα πραγματοποιείται από αντίστοιχο κυκλικό κόμβο που συνδέεται με τον υφιστάμενο άξονα Λαρίσης – Τρικάλων στο 56ο χλμ.
Συνολικά, στα 80 αυτά χιλιόμετρα και ανάλογα με το σημείο έναρξης και τον τελικό προορισμό, στη διάθεσή των οδηγών υπάρχουν οι παρακάτω Ανισόπεδοι Κόμβοι (Α/Κ) και Ημικόμβοι (ΗΚ):
•Α/Κ Ξυνιάδας
•Η/Κ Σμοκόβου
•Α/Κ Ανάβρας
•Α/Κ Σοφάδων
•Α/Κ Καρδίτσας
•Α/Κ Προαστίου
•ΗΚ Λόγγου
•Α/Κ Τρικάλων
Διαθέτει δυο λωρίδες κυκλοφορίας και Λ.Ε.Α. ανά κατεύθυνση, ενώ στα σημαντικότερα τεχνικά στοιχεία του συναντάμε:
•Δυο δίδυμες σήραγγες συνολικού μήκους περίπου 1 χλμ.
•13 Γέφυρες με σημαντικότερη τη Γέφυρα του Πηνειού μήκους 595 μ.
•17 Άνω & 22 Κάτω Διαβάσεις
•8 χώρους προσωρινής στάθμευσης ( 4 ανά κατεύθυνση) και
•140 οχετούς
Με την παράδοση σε κυκλοφορία, στη διάθεσή κάθε οδηγού θα βρίσκεται και μια σειρά υπηρεσιών οδικής ασφάλειας και εξυπηρέτησης όπως:
Α) 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας
Β) 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργιάς, 1075
Γ) Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000
Δ) Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης
Το τίμημα της μελέτης και κατασκευής ανέρχεται περίπου στο ποσό των 547 εκατ. ευρώ. Το έργο αποτελεί «έργο γέφυρα», Γ’ ΚΠΣ –ΕΣΠΑ και εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007 –2013». Με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εγκρίθηκε η χρηματοοικονομική συνεισφορά από το Ταμείο Συνοχής στο Μεγάλο Έργο « Αποπεράτωση Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65). Τμήμα : Ξυνιάδα -Τρίκαλα»
Λαμία-Εγνατία σε 1,5 ώρα με την ολοκλήρωση του Ε65
Με την ολοκλήρωση του συνόλου του Ε65, δηλαδή και των δύο αναβαλλόμενων τμημάτων, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας με εκείνο του Βόλου και η χώρα μας θα συνδεθεί με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα. Το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία Οδό, θα διαρκεί 1 ώρα και 30 λεπτά, ενώ σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο, το Καρπενήσι θα είναι προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια.
Η διαδρομή Τρίκαλα –Αθήνα θα αποκτήσει διάρκεια περίπου 3 ωρών, η διαδρομή Καρδίτσα –Αθήνα 2,5 ωρών και η διαδρομή Αθήνα –Δομοκός 2 ωρών και 10 λεπτών.