Στην εξάρθρωση εγκληματικής οργάνωσης τα μέλη της οποίας τα μέλη της οποίας προέβαιναν με διάφορες μεθοδεύσεις στην παράνομη ιδιοποίηση μεγάλων ποσοτήτων εκποιήσιμου υλικού του Ο.Σ.Ε., της Ελληνικής Εταιρίας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού «Ε.Ε.Σ.Σ.Τ.Υ. Α.Ε.» και της ΓΑΙΑ Ο.Σ.Ε., σε διάφορες περιοχές της χώρας μας ή στην εξαπάτηση επιχειρήσεων δημόσιας ωφέλειας, με τη μέθοδο των πλασματικών μετρήσεων.προχώρησε η Διεύθυνση Οικονομικής Αστυνομίας με τη συνεργασία αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Την Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου, οργανώθηκαν παράλληλες συντονισμένες αστυνομικές επιχειρήσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Πέλλα, Θήβα και Λαμία, στο πλαίσιο των οποίων συνελήφθησαν συνολικά 19 ημεδαποί, μεταξύ των οποίων τα τρία αρχηγικά μέλη της οργάνωσης και οκτώ 8 υπάλληλοι του Ο.Σ.Ε.
Οι επιχειρήσεις πραγματοποιήθηκαν με τη συνδρομή της Υποδιεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας Βόρειου Ελλάδας και τις κατά τόπους αστυνομικές Υπηρεσίες.
Σε βάρος των συλληφθέντων σχηματίστηκε δικογραφία για τα – κατά περίπτωση – αδικήματα της συγκρότησης, ένταξης και διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης, των διακεκριμένων περιπτώσεων κλοπής, απάτης, ψευδούς βεβαίωσης, πρόληψης και καταστολής της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, δωροληψίας και δωροδοκίας υπαλλήλου, παρακώλυσης συναγωνισμού, της νομοθεσίας για παραβάσεις φορολογικών διαδικασιών και άλλων διατάξεων και της νομοθεσίας που αφορά στην αύξηση των ποινών για τους καταχραστές του δημοσίου.
Επιπλέον, στη δικογραφία περιλαμβάνονται άλλα έντεκα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης, μεταξύ των οποίων δυο υπάλληλοι του Ο.Σ.Ε και υπάλληλος της Δ.Ε.Η., οι όποιοι κατηγορούνται για τα –κατά περίπτωση- αδικήματα της ένταξης σε εγκληματική οργάνωση, της δωροληψίας, των διακεκριμένων περιπτώσεων κλοπής, της απάτης και της ψευδούς βεβαίωσης.
Όπως έγινε γνωστό η δράση της εγκληματικής οργάνωσης εντοπίζεται από το Φεβρουάριο του 2015, ενώ η λειτουργία της εκτείνεται με τη μορφή «δικτύου» σε διάφορες περιοχές της ελληνικής επικρατείας και συγκεκριμένα σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Πέλλα, Ημαθία, Κοζάνη και Ξάνθη.
Αρχηγικό-καθοδηγητικό ρόλο είχαν τρεις από τους συλληφθέντες, οι οποίοι είχαν διαμορφώσει κατάλληλη υποδομή, που εντοπίζεται μεταξύ άλλων, στην ίδρυση, διαχείριση και εκμετάλλευση 3 επιχειρήσεων με δραστηριότητα το χονδρικό εμπόριο παλαιών σιδήρων και μετάλλων, με έδρα στην Θεσσαλονίκη, Βόλο και Λαμία.
Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις χρησιμοποιούνταν ως «όχημα» για τη συμμετοχή τους σε πλειοδοτικούς διαγωνισμούς εκποίησης άχρηστων υλικών, με αναθέτουσες εταιρείες κυρίως τις εξής: Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος «Ο.Σ.Ε. Α.Ε.», Ελληνική Εταιρία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού «Ε.Ε.Σ.Σ.Τ.Υ. Α.Ε.», Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού «Δ.Ε.Η. Α.Ε.», Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας «Α.Δ.Μ.Η.Ε. Α.Ε.» καθώς και Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Β.Ε.Ε., «Ε.Α.Σ.Α.Β.Ε.Ε.», Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε. «Ε.Α.Β. Α.Ε.», «ΓΑΙΑ ΟΣΕ Α.Ε.».
Επιπρόσθετα τα αρχηγικά μέλη είχαν προβεί; «Στην εξασφάλιση σταθερού πελατολόγιου, όπου διέθεταν προς πώληση τα παράνομα αποκτηθέντα εκποιήσιμα υλικά, στη στρατολόγηση – ένταξη στην οργάνωση ατόμων που συνδέονταν με την υπαλληλική ιδιότητα με την «Ο.Σ.Ε. Α.Ε.», τα οποία δωροδοκούσαν προκειμένου να προβούν σε πράξεις που αντίκειτο στα καθήκοντα τους, καθώς και στην εξασφάλιση της συνδρομής ιδιοκτήτων-διαχειριστών 3 επιχειρήσεων, που διέθεταν ζυγιστικά όργανα (γεφυροπλάστιγγες), οι οποίοι κατά περίπτωση επιλέγονταν για την πλασματική ζύγιση του εκποιούμενου υλικού.»
Επίσης «στο φάσμα των ενεργειών για την υλοποίηση των επιδιώξεων της οργάνωσης, περιλαμβάνεται η συνεισφορά χρηματικών ποσών, από μέρους των αρχηγικών μελών, σε κοινό «ταμείο» για την χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων της, ενώ μέρος των παράνομων εσόδων κατέληγαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς της Βουλγαρίας και της Κύπρου, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η κεφαλαιακή ρευστότητα της οργάνωσης και να υποκρύπτεται η προέλευση τους.»
Τα αρχηγικά μέλη λάμβαναν μέρος (μέσω των εταιρειών που διαχειρίζονταν) σε διαγωνισμούς των ανωτέρω νομικών πρόσωπων για την εκποίηση σιδηροδρομικού τροχαίου ή μη, καθώς και έτερου υλικού και με ιδιαίτερες μεθοδεύσεις και τεχνάσματα προκαλούσαν παρακώλυση του συναγωνισμού και αναδεικνύονταν πλειοδότες.
Ειδικότερα, προσέφεραν ή υπόσχονταν στους λοιπούς συμμετέχοντες χρηματικό αντάλλαγμα, προκειμένου να μην καταθέτουν προσφορές ή να τις αποσύρουν, πετυχαίνοντας τη μη ουσιαστική συμμετοχή τους στη διαγωνιστική διαδικασία.
Αναδεικνύονταν, έτσι, πλειοδότες στους σχετικούς διαγωνισμούς, προσφέροντας την ελάχιστη τιμή μονάδος, που περιγραφόταν στη διακήρυξη, περιορίζοντας τα έσοδα που θα εισέπραττε το εκάστοτε νομικό πρόσωπο υπό υγιείς συνθήκες πλειοδοσίας.
Επίσης, τα αρχηγικά μέλη σε ορισμένες περιπτώσεις, κατόπιν τηλεφωνικών συνομιλιών με λοιπούς συμμετέχοντες προγραμμάτιζαν συνάντηση λίγες ώρες πριν τη διεξαγωγή των διαγωνισμών, με σκοπό τη μη ουσιαστική συμμετοχή σ’ αυτούς, επιδιώκοντας να λάβουν χρηματικό αντάλλαγμα από τον εκάστοτε πλειοδότη για την απόσυρση τους.
Αναφορικά με τον τρόπο δράσης της οργάνωσης, προέκυψε ότι τα μέλη της ακολουθούσουν κυρίως δύο μεθόδους δράσης, ως ακολούθως :
– Στην πρώτη περίπτωση «διέπρατταν απάτες σε βάρος επιχειρήσεων δημόσιας ωφέλειας, καθώς επιδίωκαν οι ποσότητες ανακυκλώσιμου υλικού που κάθε φορά παραλαμβάνονταν πραγματικά από τα μέλη της οργάνωσης, να είναι μεγαλύτερες από αυτές που αναγράφονταν στα «εικονικά» ζυγολόγια και πρωτόκολλα παράδοσης που συντάσσονταν από συγκεκριμένους υπάλληλους των ζημιωθέντων νομικών πρόσωπων, που ορίζονταν από τα μέλη των επιτρόπων παράδοσης. Στο πλαίσιο αυτό, τα αρχηγικά μέλη προέβαιναν σε μεθοδεύσεις έτσι ώστε να μην αποτυπώνεται κατά τις διαδικασίες ζύγισης η πραγματική ποσότητα εκποιήσιμων, παροτρύνοντας ιδιοκτήτες και τεχνικούς των εταιρειών που διαχειρίζονταν ζυγοπλάστιγγες να παρεμβαίνουν στα ζυγιστικά όργανα, αλλοιώνοντας τις ζυγίσεις. Επισημαίνεται ότι, σε ορισμένες περιπτώσεις όπου στην εκάστοτε επιτροπή παράδοσης δεν συμμετείχαν μέλη της εγκληματικής οργάνωσης ή δεν εξασφαλιζόταν η συνέργεια αρμόδιων υπάλληλων, τα αρχηγικά μέλη παραπλανούσαν τους υπάλληλους ως προς το πλασματικό αποτέλεσμα της ζύγισης, πετυχαίνοντας με αυτό τον τρόπο να βεβαιωθούν αναληθείς ποσότητες στα πρωτόκολλα παράδοσης. Σημειώνεται ότι οι ανωτέρω υπάλληλοι (μέλη της οργάνωσης), προέβαιναν στις πράξεις αυτές συστηματικά, επιδιώκοντας την υποστήριξη των δραστηριοτήτων της οργάνωσης. Ενδεικτικό του εύρους της δραστηριότητας των μελών της οργάνωσης είναι ότι μόνο το τελευταίο τετράμηνο διαπιστώθηκε ότι εκδοθήκαν συνολικά 71 «εικονικά» ζυγολόγια, καθώς και 34 πρωτόκολλα παράδοσης εκποιούμενου υλικού που αποτελούν προϊόν ψευδούς βεβαίωσης, υπογεγραμμένα από υπάλληλους της «Ο.Σ.Ε. Α.Ε.», οι οποίοι είχαν στρατολογηθεί.»
– Στην δεύτερη μέθοδο «τα μέλη της οργάνωσης, υπό τις εντολές των «αρχηγών» προέβαιναν συστηματικά στην αφαίρεση ποσοτήτων εκποιήσιμου υλικού, από χώρους που είχαν εναποτεθεί προς παράδοση. Η αφαίρεση εκποιήσιμων υλικών πραγματοποιούνταν είτε σε χρόνο εκτός του καθορισμένου ωραρίου παράδοσής τους, είτε κατά τις ώρες που επιτρεπόταν η παράδοση, κατόπιν συνεννόησης με υπάλληλους – μέλη της οργάνωσης. Τα υλικά παραλαμβάνονταν χωρίς να ζυγιστούν, να συνταχθούν δελτία αποστολής και χωρίς την ύπαρξη σύμβασης εκποίησης ή απόφασης παράδοσης εκποιήσιμου υλικού. Οι ποσότητες εκποιήσιμου υλικού, μετά την παραλαβή τους από τα μέλη της οργάνωσης, ζυγίζονταν εκ νέου, προκειμένου να διαπιστώνεται το πραγματικό βάρος του φορτίου μετάλλων και στη συνέχεια, μεταφέρονταν σε χώρους προσωρινής αποθήκευσης, με σκοπό τη μεταπώληση τους σε βιομηχανίες κατεργασίας μετάλλων (χαλυβουργίες).»
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΕΛΑΣ ως προς τις μεθοδεύσεις που χρησιμοποιούσε η εγκληματική οργάνωση, χαρακτηριστική είναι η περίπτωση έκδοσης απόφασης την 28η Νοεμβρίου 2017, που υπογράφηκε από Προϊστάμενο Διεύθυνσης της «Ο.Σ.Ε. Α.Ε.», που αφορούσε σε εικονική ανάθεση μεταφοράς σιδηροτροχιών και διάσπαρτου σιδηροδρομικού υλικού. Σύμφωνα με την απόφαση επιτρέπονταν σε εταιρεία που διαχειρίζονταν αρχηγικό μέλος, η μεταφορά υλικού από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς Λαχανόκηπων, Ιωνίας και Φιλαδέλφειας, σε φυλασσόμενο χώρο. Η απόφαση εκδόθηκε για να προσδοθεί νομιμοφάνεια στην παρουσία μελών της οργάνωσης στους σιδηροδρομικούς σταθμούς, όπου παρουσία υπάλληλων, επίσης μελών της οργάνωσης, αφαιρέθηκαν τουλάχιστον 510 τόνοι υλικού.
Σε έρευνες που διενεργήθηκαν στο πλαίσιο της αστυνομικής επιχείρησης σε οικίες, επιχειρήσεις και οχήματα βρέθηκαν και κατασχέθηκαν: 220 τόνοι σιδηροδρομικού υλικού, που άνηκε στην «Ο.Σ.Ε. Α.Ε.» και «Ε.Ε.Σ.Σ.Τ.Υ. Α.Ε.» το οποίο αποδόθηκε, 4 τράκτορες μετά των επικαθήμενων οχημάτων, 102.440 ευρώ, 15 χρυσές λίρες, 1 επιταγή των 8.470 ευρώ, 1.074 Λέβα, 2 καραμπίνες και 20 φυσίγγια, 2 ασύρματες συσκευές ενδοεπικοινωνίας, 200 συσκευασίες περιέχουσες συσκευές κινητών τηλεφώνων, ταμπλέτες, φορητούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές και ψηφιακά μέσα αποθήκευσης (USB), περίστροφο, 37 κάλυκες και 58 φυσίγγια , αποσυναρμολογημένο πιστόλι και γεμιστήρα, πιστόλι κρότου αερίων, μακρύκανο αεροβόλο, 24 φορητά αποθηκευτικά μέσα ψηφιακών αρχείων (usb stick), πλήθος καρτών κινητής τηλεφωνίας SIM και χειρογράφων σημειώσεων (ημερολόγια, ιδιόχειρες σημειώσεις, φορολογικά παραστατικά, τραπεζικά παραστατικά, συμβάσεις).
Επιπλέον τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης κατά τις τηλεφωνικές τους συνομιλίες χρησιμοποιούσαν κώδικα επικοινωνίας ή λέξεις – φράσεις με μεταφορική έννοια, από τις οποίες αποκαλύπτεται και η αθέμιτη συναλλακτική σχέση μεταξύ τους.
Ως προς τη ζημιά του ελληνικού δημόσιου αναφέρεται, ενδεικτικά ότι μόνο σε τρεις πλήρως ταυτοποιημένες περιπτώσεις το τελευταίο χρονικό διάστημα η ζημιά που προκλήθηκε υπερβαίνει το 1.000.000 ευρώ, ενώ η εκτιμώμενη ποσότητα εκποιήσιμου υλικού υπερβαίνει τα 3.500.000 κιλά.
Στο πλαίσιο αυτό με βάση το χρόνο δραστηριοποίησης της οργάνωσης από τον Φεβρουάριο του 2015 προσδιορίζεται, ότι η συνολική ζημιά του ελληνικού δημοσίου είναι υπερπολλαπλάσια και εκτιμάται, ότι ενδεχομένως να υπερβαίνει συνολικά τα επτά εκατομμύρια ευρώ.
Σε δηλώσεις του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης σημείωσε ότι «όπως θυμάστε για δεκαετίες υπήρχαν κλοπές υλικού, βανδαλισμοί, υποτίθεται βανδαλισμοί και κλοπές πολύ κεντρικών συστημάτων, όπως του συστήματος ηλεκτροκίνησης των αυτοματισμών και άλλων. Τα δύο συστήματα που έχουνε κλαπεί και δεν λειτουργούν, τώρα τρέχουν οι διαγωνισμοί για την ανάταξη τους, είτε από τη σύμβαση των αυτοματισμών τόσο στον κλάδο της σιδηροδρομικής γραμμής για Κιάτο, όσο και στης Βόρειας Ελλάδας αλλά είχαμε κλοπές και απώλειες σε αγωγούς χαλκού στην ηλεκτροκίνηση στο παρελθόν την προηγούμενη δεκαετία. Αυτό δείχνει ότι οι δράστες των κυκλωμάτων δεν είναι μόνο τα τελευταία τρία τέσσερα χρόνια και πιστεύω ότι η Ελληνική Αστυνομία με το στελεχιακό δυναμικό της και τη συνεργασία που έχει με τα στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών θα ψάξει σε πολύ βάθος και η Ελληνική Δικαιοσύνη για να μην υπάρξει ούτε μια γκρίζα περιοχή, ούτε μια γκρίζα ιστορία από αυτές τις κλοπές στην περιουσία του ελληνικού λαού, που έχει συντελεστεί τα προηγούμενα χρόνια. Καταλαβαίνετε ότι η πολιτική ευθύνη που υπάρχει, οι γενικές πολιτικές ευθύνες που υπάρχουν από την κυβέρνηση, εξαρθρώνουν κυκλώματα που έχουνε στηθεί για πάρα πολλά χρόνια και στις αστικές συγκοινωνίες και στο χώρο των μεταφορών, η συνεργασία με τον Νίκο Τόσκα είναι πάρα πολύ στενή και με την Οικονομική Αστυνομία επομένως ελπίζουμε πολύ σύντομα να σας δώσουμε και άλλα αποτελέσματα από αυτό το χώρο.»
Ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Νίκος Τόσκας επεσήμανε μεταξύ άλλων: «Βάλαμε προτεραιότητα στη διαφθορά που υπάρχει σε αυτούς τους τομείς είτε λέγονται εισιτήρια είτε προστασία σιδηροδρομικών γραμμών από τους βανδαλισμούς, τις κλοπές που γίνονταν για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα και οι οποίες πράξεις στερούσαν το ελληνικό δημόσιο από ένα σωρό πόρους και ταλαιπωρούσαν και τον κόσμο με τις ζημιές που γίνονταν. Δόθηκαν λοιπόν προτεραιότητες στην Οικονομική Αστυνομία. Η Οικονομική Αστυνομία με πολύ επαγγελματισμό, μεθοδικότητα εξάρθρωσε αυτό το τεράστιο κύκλωμα που αφαιρούσε μεγάλες ποσότητες μεταλλικών αντικειμένων και στη συνέχεια είχαν στήσει όλο αυτό το μηχανισμό για την εκμετάλλευσή τους. Αποκόπηκε και απενεργοποιήθηκε αυτό το τεράστιο κύκλωμα και έτσι και το κράτος μας θα κερδίζει τα χρήματα που πρέπει να κερδίζει και οι πολίτες θα εξυπηρετούνται, χωρίς να ταλαιπωρούνται από αυτούς τους άθλιους. Είδατε ότι η έρευνα έγινε πολύ γρήγορα. »