Ο ένας μετά τον άλλον όσοι σταρ –ηθοποιοί, δημοσιογράφοι, παραγωγοί… –κατηγορούνται για σεξουαλική παρενόχληση απομακρύνονται με ταχύτατες διαδικασίες από τα πόστα τους, με τα διεθνή δίκτυα να δείχνουν μεγάλη αυστηρότητα όχι μόνο για λόγους ηθικής αλλά και για λόγους ταμείου.


«Aυτή η παραγωγή είναι μεγαλύτερη από την υπόθεση ενός ανθρώπου» έγραψε σε μια συναισθηματική επιστολή που κοινοποιήθηκε στους συντελεστές του «House of cards» η υπεύθυνη κάστινγκ της σειράς, δίνοντας το σύνθημα για να αρχίσουν τα γυρίσματα του 6ου και τελευταίου κύκλου επεισοδίων. Με τον μεγάλο πρωταγωνιστή της παραγωγής, τον Κέβιν Σπέισι, απόντα. Για την ακρίβεια, απολυμένο, λόγω των καταγγελιών για σεξουαλική παρενόχληση. Δεν είναι η μόνη τηλεοπτική επιτυχία που θα συνεχιστεί χωρίς τη συμμετοχή του κεντρικού πρωταγωνιστή της. Μετά την αποχώρηση του Τζέφρι Τάμπορ από το «Transparent», πάλι εξαιτίας κατηγοριών για σεξουαλική παρενόχληση, το περιοδικό «The advocate» δημοσίευσε κομμάτι όπου προτείνει έξι τρανς ηθοποιούς που θα μπορούσαν να τον αντικαταστήσουν στον ρόλο της τρανς Μόρα Πφέφερμαν, στον 5ο κύκλο της σειράς που θα ξεκινήσει σε λίγο καιρό να γυρίζεται. Ουδείς αναντικατάστατος! Ουδείς; Θα δείξει…

Η εποχή της τιμωρίας

Το σίγουρο είναι πως αυτή τη στιγμή η τηλεόραση τιμωρεί με σκληρότητα μερικούς από τους πιο προβεβλημένους σταρ της, υποκαθιστώντας με τρόπο απόλυτο τη Δικαιοσύνη. Το Μέσο που τα τελευταία χρόνια καλλιέργησε υπερπροοδευτικό προφίλ μιλώντας με τόλμη μέσα από τις παραγωγές μυθοπλασίας για θέματα-ταμπού, στην κρίσιμη στιγμή, όταν καλείται να αντιμετωπίσει η ίδια ένα θέμα-ταμπού, αντιδρά με τρόπο σπασμωδικό. Τρόπο που τελικά αποκαλύπτει (δίπλα στο πόσο χαλαρά μπορεί να είναι τα ήθη στα στούντιό της –αν και αυτό το υποπτευόμασταν) πόσο συντηρητική και φοβική παραμένει. Αν, π.χ., στο «Rectify» καταγγέλλει μια ολόκληρη κοινωνία επειδή έχει δικάσει και καταδικάσει έναν αθώο άνθρωπο, η ίδια συμπεριφέρεται με παρόμοιο τρόπο στα δικά της παιδιά: τα απομονώνει με συνοπτικές διαδικασίες, ξεχνώντας πως καθένας είναι αθώος μέχρις αποδείξεως του εναντίου. Γιατί τέτοια βιασύνη;

Είναι πολλά τα λεφτά!

Η απάντηση βρίσκεται στα ταμεία των διεθνών δικτύων και των εταιρειών παραγωγής. Είναι πολλά τα λεφτά που επενδύονται σε ένα σίριαλ, για να διακινδυνεύσουν νέα επεισόδια με πρωταγωνιστή έναν ηθοποιό που το κοινό, θυμωμένο από όσα ακούστηκαν, θα του γυρίσει πιθανώς την πλάτη. Η τηλεόραση είναι εμπόριο, έτσι είναι περισσότερο εμπορικά παρά ηθικά τα αίτια της αυστηρής στάσης της απέναντι στους «σάτυρους» της show biz.
Σημασία όμως έχει το αποτέλεσμα: αυτή τη στιγμή άνθρωποι διασύρονται σε έναν «πόλεμο» όπου η αλήθεια και το ψέμα είναι τόσο μπερδεμένα που δεν μπορείς να ξέρεις ποιος είναι το θύμα και ποιος ο θύτης. Θα τιμωρηθούν οι ένοχοι; Θα γίνει η παραδειγματική τιμωρία τους μάθημα ώστε οι «ισχυροί» της νέας γενιάς, καναλάρχες, παραγωγοί, σκηνοθέτες, πρωταγωνιστές, μεγαλοδημοσιογράφοι κ.λπ., να έχουν την αξιοπρέπεια που δεν είχαν οι προηγούμενοι; Θα βοηθήσει αυτό το ξεμπρόστιασμα εκείνες (και εκείνους) που έπεσαν θύματα σεξουαλική παρενόχλησης –τα πραγματικά θύματα, όχι εκείνους που βρήκαν την ευκαιρία να ακουστούν λέγοντας ψέματα –να ξεπεράσουν τις ενοχές τους και να βγουν να το καταγγείλουν; Ή, μετά το τιμωρητικό σόου που στήνεται για τα μάτια του κοινού, τα πράγματα θα συνεχίσουν ως έχουν, σε έναν κόσμο που δεν φημίζεται για την ατσάλινη ηθική του;

Οι μετανιωμένοι και… οι άλλοι

Πάντως, το σόου με τις απομακρύνσεις από σειρές και talk shows καλά κρατεί. Οταν οι «New York Times» κοινοποίησαν τις καταγγελίες πέντε γυναικών που ισχυρίζονταν πως ο κωμικός Louis C.K. τις είχε παρενοχλήσει σεξουαλικά, ο ίδιος παραδέχθηκε πως ναι, καταχράστηκε τη δύναμη που του έδωσε η επιτυχία του στην τηλεόραση: «Αυτές οι ιστορίες είναι αληθινές» αναφέρει σε ανακοίνωσή του, συμπληρώνοντας: «Εχω μετανιώσει». H απόφαση του HBO και του Netflix να τον απομακρύνουν ήταν μονόδρομος.
«Συγγνώμη για την απρεπή συμπεριφορά μου» ζήτησε και ο διάσημος δημοσιογράφος Τσάρλι Ρόουζ, αν και αυτός αμφισβήτησε την ακρίβεια των καταγγελιών που έκαναν συνεργάτριές του χαρακτηρίζοντάς τον «αρπακτικό του σεξ». Το CBS, το PBS και το Bloomberg σταμάτησαν να προβάλλουν τις εκπομπές του. Τα σεξουαλικά σκάνδαλα έγιναν αιτία και για την απομάκρυνση του Μπιλ Ο’ Ράιλι από το Fox News. Ο δημοσιογράφος είχε κάνει εξωδικαστικούς συμβιβασμούς με θύματά του καταβάλλοντάς τους πολλά εκατομμύρια δολάρια προκειμένου να μη μιλήσουν και να μην τον σύρουν σε δίκη.
Αποζημίωση 30 εκατ. δολαρίων ζήτησε ο δημοσιογράφος Ματ Λάουερ από το NBC όταν, και πάλι εξαιτίας της ανάρμοστης σεξουαλικής συμπεριφοράς του, διακόπηκε το συμβόλαιό του. Το κανάλι ανακοίνωσε πως δεν πρόκειται του δώσει ούτε σεντ, καθώς όλο το φταίξιμο είναι δικό του. Αντιθέτως, σύμφωνα με δημοσιεύματα, το BBC επιχείρησε να καλύψει τις ανάρμοστες συμπεριφορές του παρουσιαστή Κρις Εβανς, απαντώντας σε συνεργάτριά του που τον κατηγόρησε ότι επί χρόνια τής έδειχνε κάθε πρωί τα γεννητικά όργανά του, πως δεν μπορεί να κάνει τίποτε αφού την περίοδο εκείνη ο Εβανς δεν ήταν υπάλληλος του ομίλου.

Διάσημοι στην κλινική

Και ο βετεράνος δημοσιογράφος Μαρκ Χάλπεριν βρέθηκε αντιμέτωπος με κατηγορίες για σεξουαλική παρενόχληση, από πέντε γυναίκες. To παραδέχθηκε, δηλώνοντας: «Τώρα καταλαβαίνω πως η συμπεριφορά μου ήταν ακατάλληλη και προκάλεσε πόνο». Οσο για τον Σπέισι, νοσηλεύεται αυτή τη στιγμή στην ίδια κλινική που νοσηλεύεται και ο παραγωγός Χάρβεϊ Γουάινστιν (από τον οποίο ξεκίνησε η όλη υπόθεση), για να απεξαρτηθεί από τον σεξουαλικό εθισμό του. Τους έστειλαν εκεί οι γιατροί τους ή οι δικηγόροι και οι image makers τους που πρέπει τώρα να διορθώσουν τα αδιόρθωτα; Θα φανεί, πιθανώς, στα επόμενα επεισόδια του σίριαλ. Παρεμπιπτόντως, το σκάνδαλο Γουάινστιν γίνεται επεισόδιο του «Law & Order». Γιατί η τηλεόραση, αν βιάζεται να τιμωρήσει, βιάζεται και να προχωρήσει στις επόμενες παραγωγές της. Είναι, είπαμε, πολλά τα λεφτά!