Ολες οι έξυπνες συσκευές που χρησιμοποιώ στην καθημερινή μου ζωή έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα. Τα «αμερικανικά» smartphones, tablets και laptops μου, ακόμη και το σουηδικής «καταγωγής» hands-free μου, προέρχονται από τη χώρα που άλλαξε τον ρου της ιστορίας σε μια σειρά από κρίσιμους κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας χάρη στον «αποτελεσματικό συνδυασμό πολιτικής βούλησης και χαμηλού εργατικού κόστους».
Τώρα είναι η σειρά της αυτοκινητοβιομηχανίας, με την Κίνα να εξελίσσεται στον μεγαλύτερο αρωγό της ηλεκτροκίνησης -επιθυμώντας προφανώς να ελέγξει τις μελλοντικές εξελίξεις. Και αυτό αναγκάζει τις εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων, από την Στουτγάρδη μέχρι το Ντιτρόιτ και από τη Γιοκοχάμα μέχρι τη Σεούλ, να «τρέξουν» για να προλάβουν τα γεγονότα στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου.
Το Πεκίνο έχει ήδη ανακοινώσει ότι ως το 2025 ένα στα πέντε αυτοκίνητα που πωλούνται στη χώρα θα πρέπει να είναι plug-in υβριδικό, αμιγώς ηλεκτρικό ή με τεχνολογία κυψελών καυσίμου. Τον προηγούμενο μήνα η κινεζική κυβέρνηση παρουσίασε νομοσχέδιο που υποχρεώνει τους κατασκευαστές να πωλούν περισσότερα αυτοκίνητα με εναλλακτικά καύσιμα αν επιθυμούν να συνεχίσουν να πωλούν και συμβατικά. Ο στόχος είναι να εξοβελιστούν πλήρως τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αν επιτύχουν τον στόχο τους (κάτι διόλου βέβαιο) θα μιλάμε για τη νέα τεχνολογική επανάσταση. Ως τότε μπορούμε να αρκεστούμε στη διαπίστωση ότι η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής και πωλητής ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Το 2017 θα ολοκληρωθεί με σχεδόν 300.000 πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων εκεί –αριθμός σχεδόν τριπλάσιος από τις αντίστοιχες πωλήσεις «καθαρών» αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.
Σκεφθείτε ότι ακόμη και για την αμερικανική Tesla –η οποία κατασκευάζει αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα –η Κίνα είναι η δεύτερη καλύτερη αγορά της, παρά το γεγονός ότι τα εισαγόμενα αυτοκίνητα φορολογούνται δέκα φορές περισσότερο απ’ ό,τι στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό αναγκάζει την Tesla να δημιουργήσει πια εργοστάσιο εκεί. Η Daimler επενδύει άμεσα 755 εκατ. δολάρια για την αναβάθμιση των μονάδων παραγωγής που διαθέτει επί κινεζικού εδάφους για την επί τόπου κατασκευή ηλεκτρικών Mercedes-Benz και smart. Αντίστοιχες κινήσεις σχεδιάζονται από τη Volvo, ενώ ο όμιλος VW με τεράστια ερείσματα στην Κίνα δημιουργεί ήδη τη δική του γκάμα.
Στο παρασκήνιο οι τοπικές εταιρείες «στρατολογούν» κορυφαίους ηλεκτρολόγους μηχανικούς ακόμη και από τις ΗΠΑ, επιχειρώντας να δημιουργήσουν αυτό που στο επιτελείο του αμερικανού προέδρου ονομάζουν «εθνικό πρωταθλητή», ο οποίος φιλοδοξεί να υπερισχύσει όλων των ανταγωνιστών του.
Στον αντίποδα, το πρόβλημα με τη «βρώμικη» παραγωγή ενέργειας στην Κίνα παραμένει, καθώς σε ποσοστό 3/4 η συνολική ενέργεια της χώρας προέρχεται από τον λιγνίτη. Αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση, την οποία στην Ελλάδα γνωρίζουμε πολύ καλά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ