Ο κύκλος εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα αγγίζει πλέον το 2% του ΑΕΠ και σε απόλυτα μεγέθη ανέρχεται σε 4 δισ. ευρώ αφού όλο και περισσότεροι Ελληνες επιλέγουν να πραγματοποιούν τις αγορές τους online, ενώ αντίστοιχα όλο και περισσότεροι έμποροι προσφέρουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους ηλεκτρονικά.
Ηδη αυτή την περίοδο στη χώρα λειτουργούν περισσότερα από 6.500 ελληνικά e-shops. Οπως προκύπτει από έρευνα που παρουσίασε ο GR.EC.A. (Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου – Greek ECommerce Association), ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα καταγράφει συνεχή και σημαντική ανάπτυξη.
Σήμερα, στην Ελλάδα οι «online» καταναλωτές ξεπερνούν τα 3 εκατ. (σε σύνολο μεγαλύτερο από 7 εκατ. χρήστες Internet), ξοδεύουν δε κατά μέσο όρο σε ετήσια βάση περί τα 1.300 ευρώ.
Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στο 40% του «online» πληθυσμού, ενώ σημαντική είναι και η αύξηση των αγορών από ελληνικά e-shops (περισσότεροι από το 80% των e-shoppers).
Μάλιστα σε σχετική έρευνα που εκπονήθηκε, το 30% των ερωτηθέντων απάντησε πως δίνει το 50% του budget για την απόκτηση αγαθών και υπηρεσιών μέσω Διαδικτύου.
Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που παρουσίασε το ELTRUN (Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών) για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα (2016), παρά την αλματώδη ανάπτυξη της χρήσης καρτών τα δύο τελευταία χρόνια, η αντικαταβολή παραμένει για τους Ελληνες η δημοφιλέστερη μέθοδος πληρωμής για τις online αγορές τους.
Οπως δείχνουν τα στοιχεία, το υψηλό ποσοστό της αντικαταβολής στην Ελλάδα συνδέεται με τον φόβο των καταναλωτών για θέματα ασφάλειας και διαφύλαξης προσωπικών δεδομένων (διαδικτυακή απάτη), καθώς και την ανησυχία για το προϊόν που τελικά θα παραλάβουν (ποιότητα, δυνατότητα επιστροφής ή αλλαγής).
Πάντως, η συνολική χρήση των καρτών μετά τα capital controls αυξήθηκε από το 44% στο 54%, καθώς θεωρήθηκαν ως ένας τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος της έλλειψης μετρητών. Ωστόσο, συγκριτικά με την Ευρώπη, η Ελλάδα έχει ακόμα δρόμο, αφού ο μέσος ευρωπαίος πολίτης πραγματοποιεί σε ποσοστό άνω του 65% ηλεκτρονικά τις αγορές του. Η εκτίμηση είναι ότι τα επόμενα τρία χρόνια θα μειωθεί η χρήση μετρητών κατά 32% και πως το 25% των συναλλαγών με κάρτες θα πραγματοποιούνται μέσω virtual wallets.
Ο GR.EC.A. καταγράφει τα οφέλη των ηλεκτρονικών πληρωμών και της χρήσης κάρτας στο ηλεκτρονικό εμπόριο τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους εμπόρους:«Με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής στιςonlineαγορές τους, οι καταναλωτές πραγματοποιούν τις αγορές τους εύκολα και με μεγαλύτερη ευελιξία, εξοικονομώντας χρόνο τόσο κατά τη συναλλαγή όσο και κατά την παραλαβή των προϊόντων τους. Παράλληλα απολαμβάνουν και άλλα οφέλη, όπως εκπτώσεις και ευκολίες αποπληρωμής. Αντίστοιχα, οι έμποροι με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής στα e-shops εξασφαλίζουν τη λειτουργία τους σε ένα διαφανές επιχειρηματικό και οικονομικό περιβάλλον, με ουσιαστικές δυνατότητες για ανάπτυξη εξωστρέφειας μέσω του διασυνοριακού εμπορίου. Επιπρόσθετα, μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών, ενισχύεται η μείωση της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής. Το πιο ουσιαστικό πλεονέκτημα για όλες τις πλευρές είναι ότι οι συναλλαγές γίνονται αξιόπιστα και με ασφάλεια, απαντώντας έτσι σε ένα από τα βασικότερα ζητήματα των καταναλωτών, αλλά και σε μία ουσιαστική ανάγκη των εμπόρων».

HeliosPlus