Σε έναν κόσμο που για κάποιον λόγο φέρεται σκληρά στους εκπεσόντες αγγέλους της showbiz, ενίοτε δι’ ασήμαντον αφορμήν, ο Γούντι Αλεν μέχρι στιγμής βγαίνει αλώβητος από τις πιο ισχυρές θύελλες. Τη στιγμή που η Γουινόνα Ράιντερ είδε την καριέρα της να καταστρέφεται επειδή έκλεψε μερικά εσώρουχα από ένα πολυκατάστημα, που ο Χιου Γκραντ κατεξευτελίστηκε όταν συνελήφθη μέσα στο αυτοκίνητό του με μια πόρνη να του κάνει στοματικό σεξ και ο Ρούπερτ Εβερετ πέρασε στα αζήτητα όταν τόλμησε να ομολογήσει δημοσίως πως είναι ομοφυλόφιλος, ο πατερούλης Γούντι έχει ως φαίνεται πάρει άφεση για κάτι που ακούγεται τερατώδες: ερωτεύτηκε τη Σουν-Γι Πρέβιν, τη 19χρονη θετή κόρη τής τότε συντρόφου του, της ηθοποιού Μία Φάροου, τα έφτιαξε μαζί της ενώ ήταν σε σχέση με τη Μία και την παντρεύτηκε κάνοντας μαζί της οικογένεια.
Δεν είναι μόνο αυτό: πριν από τρία χρόνια, άλλη (επίσης υιοθετημένη) κόρη του ζεύγους Φάροου – Αλεν, η Ντίλαν Φάροου, κατήγγειλε πως όταν ήταν επτά ετών είχε κακοποιηθεί σεξουαλικά από τον πατέρα της. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Το Χόλιγουντ κάνει ουρά για να παίξει στις ταινίες του δημοφιλούς κινηματογραφιστή. Το ίδιο Χόλιγουντ που χαρακτηρίζει τη Φάρoου υστερική όταν βγαίνει για να θυμίσει τη δική της εκδοχή.
Ισως όμως τελικά να μην είναι τόσο περίεργος ο λόγος για τον οποίο ο Αλεν παραμένει (μέχρι στιγμής) στο απυρόβλητο. Είναι ο πρότερος… δημιουργικός βίος του το αλεξικέραυνο που τον προστατεύει: Ως καλλιτέχνης αντιπροσωπεύει μια περίοδο την οποία ανακαλούμε με νοσταλγία. Τότε, στα μακρινά 70s και 80s, ήταν δημιουργικός και υφολογικά πρωτότυπος, είχε έναν πολύ ξεχωριστό αλλά και γοητευτικό τρόπο για να εικονογραφεί στις σκέψεις μας, στις ζωές μας, στα όνειρά μας. Ο δημιουργός του «Μπανάνες», του «Υπναρά», του «Ειρηνοποιού», του «Νευρικού εραστή» και του «Μανχάταν» μίλησε στις νεανικές ψυχές μας. Γι’ αυτό και εξακολουθούμε να του φερόμαστε τρυφερά. Να αντιμετωπίζουμε με επιείκεια όχι μόνο το δύσκολο θέμα της προσωπικής ζωής του αλλά και τις ταινίες του που, κακά τα ψέματα, τα τελευταία χρόνια δεν στέκονται πάντα στο ύψος των παλαιότερων δημιουργιών του, δεν είναι ποιοτικά αντίστοιχες.
Ιδού, τώρα, η διαβολική σύμπτωση: εν μέσω του σκανδάλου σεξουαλικής παρενόχλησης και ενώ ο Γούντι Αλεν δήλωσε ότι «η υπόθεση του Χάρβεϊ Γουάινσταϊν είναι τραγική για τις καημένες τις γυναίκες που εμπλέκονται, θλιβερή για τον Χάρβεϊ, η ζωή του οποίου συγκλονίστηκε τόσο, δεν υπάρχουν νικητές σε κάτι τέτοιο…», αντιδράσεις προκαλεί μια σκηνή από ταινία που ετοιμάζει για το 2018. Στο «A Rainy Day in New York» ένας 44χρονος άνδρας (Τζουντ Λο), ο οποίος συνηθίζει να οδηγεί τις ανερχόμενες στάρλετ στο κρεβάτι του, πλαγιάζει με ένα δεκαπεντάχρονο κορίτσι. Μυθοπλασία είναι, και στη μυθοπλασία πολλά επιτρέπονται, η συγκυρία όμως δεν είναι σε καμία περίπτωση η κατάλληλη για να αρχίσει να συζητιέται ένα τέτοιο θέμα, ειδικά όταν ενορχηστρωτής του είναι ένας άνδρας με παρόμοιο «ποιόν». Και όταν ο άνδρας αυτός κάνει μια μάλλον μετρημένη –χαρακτηρίστηκε και «θλιβερή» –δήλωση πάνω στο σκάνδαλο Γουάινσταϊν, το οποίο έχει αναστατώσει το Χόλιγουντ και τον κόσμο όλον.
Μπορεί αυτή η αρνητική δημοσιότητα να τον βλάψει, τη στιγμή που οι «διώκτες» του υποστηρίζουν πως η τέχνη είναι ο αντικατοπτρισμός του χαρακτήρα και των πράξεων του καλλιτέχνη; Κρίνοντας από την ευκολία με την οποία ο Αλεν διέσχισε τις προηγούμενες, πολύ ισχυρές θύελλες που έπληξαν τη ζωή του, για να βγει στεγνός, θα μπορούσαμε να πούμε πως όχι. Εξάλλου, τώρα όλοι περιμένουν την πρεμιέρα της νέας πολυαναμενόμενης ταινίας του «Wonder Wheel», με πρωταγωνιστές τους Τζιμ Μπελούσι, Κέιτ Γουίνσλετ, Τζάστιν Τίμπερλεϊκ και Τζούνο Τεμπλ (στις ελληνικές αίθουσες από 30 Νοεμβρίου). Ομως, κατά τα ψέματα, οι πρόσφατες συγκυρίες (οι καταγγελίες για τον Γουάινσταϊν, αλλά και οι νέες καταγγελίες, αυτή τη φορά με πρωταγωνιστή τον Κέβιν Σπέισι) δεν είναι ευνοϊκές για περιπτώσεις όπως η δική του. Αντιθέτως, μπορεί να επαναφέρουν στη δημοσιότητα το νεφελώδες οικογενειακό-ερωτικό παρελθόν του. Αυτό και γίνεται!
Πάλι ορισμένοι θυμήθηκαν τις κατηγορίες περί κακοποίησης της Ντίλαν (ο ίδιος τις έχει χαρακτηρίσει «ψευδείς και επαίσχυντες»), πάλι θυμήθηκαν τον έρωτά του για την υιοθετημένη Σουν-Γι Πρέβιν, πάλι άρχισαν να τον κοιτάζουν με καχυποψία. Αλλη διαβολική σύμπτωση: ο γιος του με τη Μία Φάροου, δημοσιογράφος Ρόναν Φάροου, ο οποίος πριν από μερικούς μήνες είχε καταγγείλει τη σιωπή των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης σχετικά με το παρελθόν του πατέρα του, είναι ένας από εκείνους που αποκάλυψαν και κατεδάφισαν με άρθρα τους τον Γουάινσταϊν. Οσο και αν ο Γούντι παραμένει ο Γούντι που αγαπήσαμε, όσο κι αν το Χόλιγουντ εξακολουθεί να τον έχει ψηλά, στην ατμόσφαιρα μυρίζει μπαρούτι.
Στο Φεστιβάλ των Καννών του 2016, η Σούζαν Σαράντον είχε εξαπολύσει επίθεση εναντίον του, λέγοντας: «Νομίζω ότι κακοποίησε σεξουαλικά ένα παιδί και αυτό δεν είναι σωστό. Δεν έχω τίποτε καλό να πω γι’ αυτόν». Στο ίδιο φεστιβάλ ο ηθοποιός Λοράν Λαφίτ τού είχε πει, αστειευόμενος: «Είναι ωραίο που γυρίζετε τόσες ταινίες στην Ευρώπη, ακόμη κι αν δεν καταδικάζεστε για βιασμό στις ΗΠΑ». Αστειευόμενος; Ο ίδιος ο Αλεν σχολίασε τη φαρμακερή ατάκα λέγοντας: «Επικροτώ πάντοτε τους κωμικούς που κάνουν τα αστεία που θέλουν. Δεν κρίνω, ούτε λογοκρίνω κάποιον. Είμαι κωμικός και πιστεύω πως καθένας θα πρέπει να είναι ελεύθερος να κάνει τα αστεία που θέλει. Χρειάζονται πολλά περισσότερα για να νιώσω προσβεβλημένος».
Και για να νιώθει ασφαλής σε έναν κόσμο που ειδικεύεται στις εν ριπή οφθαλμού αποκαθηλώσεις τι χρειάζεται; Ειδικά τώρα, που το Χόλιγουντ έχει αρχίσει να σηκώνει τα πανάκριβα χαλιά του και να σκουπίζει τη σκόνη που έχει μαζευτεί από κάτω. Εκτός αν ο «Νευρικός εραστής» που τόσο αγαπήσαμε δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο για να ανησυχεί.
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 5 Νοεμβρίου 2017.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ