Σφίγγει ο κλοιός του νόμου γύρω από την οικονομικώς κραταιά αλλά ηθικώς όχι ανεπίληπτη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Η BMW επιβεβαίωσε τις έρευνες που διενήργησαν την περασμένη εβδομάδα αξιωματούχοι των αρμοδίων για τη λειτουργία του ελεύθερου ανταγωνισμού αρχών της Ευρωπαϊκής Ενωσης στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Μόναχο. Αντικείμενο των ερευνών τους είναι να διαπιστώσουν αν πέντε κατασκευαστές είχαν συγκροτήσει καρτέλ που είχε ως στόχο τον περιορισμό των δαπανών τους στην αντιρρυπαντική τεχνολογία.
Οι πέντε κατασκευαστές είναι η BMW, η Daimler, η Audi, η Porsche και βεβαίως η μητρική των δύο τελευταίων επωνυμιών, η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα Volkswagen από την οποία ξεκίνησε προ διετίας το διαβόητο Dieselgate. Πρόκειται για το σκάνδαλο της παραποίησης στοιχείων που αφορούν τις μετρήσεις εκπομπής ρύπων από ντιζελοκίνητα οχήματα.
Τρελές μετρήσεις
Αρχικά το σκάνδαλο αφορούσε μόνο τα Volkswagen, στη συνέχεια επεκτάθηκε σε άλλες επωνυμίες του ομίλου και εν τέλει προκύπτουν ενδείξεις ότι το επίμαχο λογισμικό που «τρέλαινε» τις μετρήσεις ρύπων όταν γίνονταν υπό συνθήκες εργαστηρίου χρησιμοποιούσαν και άλλοι γερμανοί κατασκευαστές.
Και Ιταλοί, όπως φάνηκε αργότερα, και Ιάπωνες… Εν προκειμένω οι έρευνες των Βρυξελλών εντοπίζονται εκεί που έσκασε η μπόμπα. Η βαυαρική BMW παραδεχόμενη ότι οι επιθεωρητές της ΕΕ ερεύνησαν έγγραφα στα κεντρικά γραφεία της πρόσθεσε ότι τα στελέχη της συνεργάστηκαν με αυτούς. Η Daimler, επίσης, απέρριψε ως «φημολογίες» τις κατηγορίες περί καρτέλ και υπέβαλε στις Βρυξέλλες αίτημα η περίπτωσή της να εξεταστεί με επιείκεια. Σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή της Daimler Μπόμπο Ιμπερ, η μητρική της Mercedes-Benz δεν σκοπεύει να βάλει χρήματα στην άκρη για να καλύψει πιθανά πρόστιμα που θα της επιβληθούν.
Σοβαρές υποψίες
Η ΕΕ και οι γερμανικές αντιμονοπωλιακές αρχές ερευνούν υποψίες ότι οι πέντε κατασκευαστές συνεργάζονταν επί δεκαετίες σε πολλά θέματα σχεδιασμού και παραγωγής μοντέλων κατά τον τρόπο που ήταν εις βάρος των καταναλωτών και των προμηθευτών τους. Η BMW ξεκαθαρίζει την πιθανή παραβίαση της κοινοτικής αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας από την παράνομη χειραγώγηση των τεστ καυσαερίων, την οποία αρνείται κατηγορηματικά.
Τον περασμένο Ιούλιο και η VW είχε επίσης αρνηθεί ότι είχε έλθει σε συνεννόηση με άλλες γερμανικές εταιρείες προκειμένου να παρακάμψουν την κοινοτική νομοθεσία περί ανταγωνισμού. Η κορυφαία σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη (και δεύτερη παγκοσμίως μετά την Toyota) ισχυρίστηκε ότι είναι φυσιολογική η ανταλλαγή τεχνικών πληροφοριών μεταξύ των κατασκευαστών προκειμένου να επιταχυνθεί η καινοτομία.
Απαγόρευση
Σημειωτέον ότι παρά το Dieselgate και τα άλλα σκάνδαλα που τη σκιάζουν, η VW ανακοίνωσε τον υπερδιπλασιασμό των λειτουργικών της κερδών το δεύτερο τρίμηνο του έτους (έφθασαν τα 4,5 δισ. ευρώ από 1,9 δισ. που ήταν το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι), χάρη στις πολιτικές μείωσης του κόστους και στα υψηλότερα περιθώρια κέρδους των νέων μοντέλων της. Η VW μοιάζει να έχει ξεπεράσει το αρχικό σοκ του σκανδάλου σε ό,τι αφορά την εμπιστοσύνη και τη φήμη της στον κόσμο του αυτοκινήτου. Δεν έχει ξεπεράσει όμως ακόμη το οικονομικό σοκ. Μόνο στις ΗΠΑ έχει καταβάλει πρόστιμα και αποζημιώσεις που ξεπερνούν τα 15 δισ. ευρώ. Ωστόσο πολλές εκκρεμότητες παραμένουν, ενώ ανακύπτουν και νέα ζητήματα.
Οι ελβετικές Αρχές, για παράδειγμα, απαγόρευσαν πρόσφατα την εισαγωγή Porsche Cayenne στη γειτονική, στη Γερμανία, χώρα. Τα ευρισκόμενα σε κυκλοφορία Cayenne δεν θα αποσυρθούν, αλλά θα υποβληθούν σε τεχνικούς ελέγχους –στο στόχαστρο βρίσκονται κυρίως τα εφοδιασμένα με τον V6 κινητήρα των 3 λίτρων που κατασκευάζεται από την Audi. Πέρυσι κυκλοφόρησαν 734 Cayenne στην Ελβετία.
Αλέξανδρος Καψύλης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ