Φωτογραφίες: Χάρης Ακριβιάδης
H νέα εποχή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στις καινούργιες εγκαταστάσεις στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, εγκαινιάστηκε με μια σπουδαία πρεμιέρα.
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης επέλεξε ως εναρκτήριο έργο την κορυφαία όπερα του Ρίχαρντ Στράους Ηλέκτρα, αναθέτοντας τη μουσική διεύθυνση στον Βασίλη Χριστόπουλο και τη σκηνοθεσία στον Γιάννη Κόκκο.
Η Ηλέκτρα, ένα εμβληματικό έργο του 20ού αιώνα που βασίζεται στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή, έφερε στη σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ένα λαμπρό καστ διεθνούς ακτινοβολίας με την εξαιρετική Ζαμπίνε Χογκρέφε να κρατάει τον ρόλο του τίτλου και την κορυφαία Ελληνίδα δραματική μεσόφωνο Αγνή Μπάλτσα στην πρώτη της συνεργασία με το μοναδικό ελληνικό λυρικό θέατρο.
Στην ιστορική πρεμιέρα της Ηλέκτρας, που δόθηκε στην κατάμεστη Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος των 1400 θέσεων, έδωσαν το «παρών» ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπης Παυλόπουλος, η Υπουργός Πολιτισμού κ. Λυδία Κονιόρδου, ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, βουλευτές, στελέχη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου, καλλιτέχνες και φυσικά το πολυπληθές κοινό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Ο Γιάννης Κόκκος υπέγραψε έναν εντυπωσιακό σκηνικό χώρο, «έναν τόπο ο οποίος μιλά για τον εγκλωβισμό και την τρέλα, την εμμονή και τη φαντασίωση, τη λάσπη και τον χρυσό και ταυτόχρονα για την αντοχή αρχαίων ιστοριών, οι οποίες ζουν στο παρόν», όπως αναφέρει ο ίδιος στο σημείωμα του. Μέσα από μια θεατρική σκηνοθεσία, ο Κόκκος επιχειρεί να «εστιάσει στη διπλή εικόνα ενός πλάσματος το οποίο έγινε άγριο λόγω της ταπείνωσης και της αδικίας, και μιας μορφής σχεδόν θρησκευτικής, η οποία περιγράφεται ως καθαγιασμένη από τη θλίψη», ακολουθώντας με αυτό τον τρόπο τη ριζοσπαστικότητα του Στράους. Τα κοστούμια υπέγραψε η Λιλή Κεντάκα, τους φωτισμούς ο Βινίτσιο Κέλι, ενώ τις βιντεοπροβολές ο Σέρτζιο Μετάλλι.
Στον πρωταγωνιστικό ρόλο η Ζαμπίνε Χογκρέφε, έπλασε μια Ηλέκτρα που ενσαρκώνει την άρνηση. Μέσα από μια έντονα δραματική φωνητική και σκηνική ερμηνεία η Χογκρέφε ενθουσίασε το κοινό. Η Γκουν-Μπριτ Μπάρκμιν στον ρόλο της Χρυσόθεμις -της ανεστραμμένης όψης της Ηλέκτρας-, εντυπωσίασε με τη φωνητική της νιότη και άνεση, όπως επίσης με τη σκηνική της παρουσία.
Η Αγνή Μπάλτσα ενσάρκωσε μια εξαιρετική Κλυταιμνήστρα. Η σπουδαία φωνή της μάγεψε το κοινό, ενώ η εμβληματική σκηνική της παρουσία έδωσε μια άλλη διάσταση στην παράσταση.
Ο διακεκριμένος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός έδωσε μια μοναδική ερμηνεία στο ρόλο του Ορέστη, ενώ ο Φρανκ βαν Άκεν υπήρξε συγκλονιστικός ως Αίγισθος.
Το κοκτέιλ και το δείπνο στον πέμπτο όροφο
Σημαντικά ονόματα της επιχειρηματικής, πνευματικής και κοινωνικής ζωής «γέμισαν» τα θεωρεία της πολυτελούς, «κατακόκκινης» αίθουσας η οποία φιλοξενεί τις παραστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Αμέσως μετά το τέλος της «Ηλέκτρας» πολλοί «ανηφόρισαν» στον πέμπτο όροφο του Κέντρου Πολιτισμού, Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Πρόκειται σύμφωνα με την προσωπική μου γνώμη για το εντυπωσιακότερο, το πλέον θεαματικό σημείο του Πάρκου. Η θέα στην πόλη, ιδιαίτερα το βράδυ, όταν τα φώτα ανάβουν, είναι απλά συγκλονιστική. Μπουφέδες με μεγάλη ποικιλία εδεσμάτων είχαν τοποθετηθεί στην κυρίως αίθουσα.
Οι καλεσμένοι στο κοκτέιλ συζητούσαν γύρω από τις εντυπώσεις τους για την παράσταση, δοκιμάζοντας τις γαστριμαργικές προτάσεις της ταλαντούχας ομάδας σεφ και ζαχαροπλαστών του ξενοδοχείου “Athens Plaza” της Πλατείας Συντάγματος. Λίγο αργότερα, κάποιοι οι οποίοι διέθεταν ένα μπλε καρτελάκι, μπορούσαν να «περάσουν» σε ένα ειδικό χώρο κοντά στις τεράστιες τζαμαρίες. Εκεί όπου σερβιρίστηκε το μενού με πρώτο και δεύτερο πιάτο και επιδόρπιο. Η Ντόρα Μπακογιάννη, ο Ισίδωρος Κούβελος, η Εριέττα Λάτση, η Όλγα Κεφαλογιάννη, ο τέως υπουργός και η κυρία Κωστή Χατζηδάκη, ο επιχειρηματίας Δημήτρης Καλλιτσάντσης, ο οποίος συνοδευόταν από την κόρη του Μαρία, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Alpha Bank κ. Δήμος Ματζούνης, η Νούλη Μανώλη, το ζεύγος Μανιά, το ζεύγος Γιάννη Πλακιωτάκη ήταν εκεί.
Η Αγνή Μπάλτσα η οποία ανέβηκε αρκετά αργότερα στον πέμπτο όροφο, έγινε, όπως είναι φυσικό, το επίκεντρο της προσοχής. Συνομιλούσε με συναδέλφους της όπως η δημοφιλής μεσόφωνος της Λυρικής Λυδία Αγγελοπούλου. Αποκλειστικός χορηγός της μεγάλης παραγωγής της «Ηλέκτρας» ήταν η Mytilineos.