Δεν ήταν μια απλή πρεμιέρα, ήταν μια στιγμή ιστορική! Η πολυαναμενόμενη «πρώτη» της «Ηλέκτρας» την Κυριακή 15 Οκτωβρίου στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος σήμανε την επίσημη έναρξη της λειτουργίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο νέο της «σπίτι» στο Φάληρο, δικαιώνοντας ένα αίτημα χρόνων: τη μεταστέγαση του οργανισμού σ΄ένα υψηλών προδιαγραφών θέατρο, αντίστοιχο των μεγάλων λυρικών σκηνών του εξωτερικού, ικανό να φιλοξενήσει φιλόδοξες παραγωγές που θα οδηγήσουν σε μια λαμπρή νέα περίοδο λειτουργίας…
Ολ΄αυτά έδειξαν να βρίσκουν στόχο με την εντυπωσιακή πρεμιέρα της μονόπρακτης όπερας του Ρίχαρντ Στράους στην Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» που πέρα απ΄τα παραπάνω σηματοδότησε και την πρώτη συνεργασία της κορυφαίας μεσοφώνου Αγνής Μπάλτσα με τον οργανισμό, εν προκειμένω στον ρόλο της Κλυταιμνήστρας στον οποίο αποθεώθηκε.
Παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Κυριάκου Μητσοτάκη, της Υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου και πολλών ακόμη εκπροσώπων του πολιτικού, επιχειρηματικού και καλλιτεχνικού κόσμου, η αυλαία άνοιξε λίγο μετά τις οκτώ το βράδυ αποκαλύπτοντας το επιβλητικό σκηνικό του διεθνούς Γιάννη Κόκκου ο οποίος υπέγραψε και τη σκηνοθεσία της παράστασης.
Σ΄έναν χώρο κλειστό, σκοτεινό, που παραπέμπει στον εγκλωβισμό και στην τρέλα, στην εμμονή και στη φαντασίωση, τη λάσπη αλλά και τον χρυσό εξελίχθηκε το ψυχόδραμα της «Ηλέκτρας». Η εμμονική προσήλωση της ηρωίδας του τίτλου στην εκδίκηση του φόνου του πατέρα της από τη μητέρα της Κλυταιμνήστρα και τον εξάδελφό του Αίγιθο «σμιλεύτηκε» στιγμή τη στιγμή με την εντυπωσιακή ερμηνεία της γερμανίδας σοπράνο Ζαμπίνε Χογκρέφε φτάνοντας σ΄ένα εκρηκτικό αποκορύφωμα με τον εκστατικό χορό της, στην κλιμάκωση του οποίου η Ηλέκτρα σωριάζεται νεκρή, έχοντας επιτέλους πληροφορηθεί από τη νεότερη αδελφή της Χρυσοθέμιδα τα ευχάριστα νέα: την εκδίκηση του φόνου του Αγαμέμνονα από τον αδελφό τους Ορέστη (Δημήτρης Τηλιακός).
Η σκηνοθεσία του Γιάννη Κόκκου έδωσε στη μουσική τον αναγκαίο «χώρο» και «ζωγράφισε» τον ψυχικό κόσμο των χαρακτήρων: τους εφιάλτες και τον φόβο του θανάτου της Κλυταιμνήστρας (εν προκειμένω η Αγνή Μπάλτσα απέδειξε για μια ακόμη φορά τη σπουδαία ερμηνευτική της κλάση σ΄έναν ρόλο που έχει ερμηνεύσει επανειλημμένως στο παρελθόν στις μεγαλύτερες σκηνές του εξωτερικού αλλά και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παλαιότερα), την πάλη της Χρυσοθέμιδος ανάμεσα στην επιθυμία της για ζωή και στα δεσμά που κουβαλά (η γερμανίδα σοπράνο Γκουν Μπριτ Μπάρκμιν χάρισε μια ακόμη έξοχη ερμηνεία), την αίσθηση του χρέους του Ορέστη, την σκοτεινή αυλή γύρω από τον εραστή-σφετεριστή Αίγισθο…
Στους μεγάλους πρωταγωνιστές της βραδιάς η Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής υπό τον αρχιμουσικό Βασίλη Χριστόπουλο που ανταποκρίθηκε εντυπωσιακά στην μεγάλη πρόκληση της εξαιρετικά απαιτητικής παρτιτούρας του Στράους…
Πρώτη φορά από την ΕΛΣ
Είναι η πρώτη φορά που η Εθνική Λυρική Σκηνή αποτολμά το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» και το στοίχημα μοιάζει να κερδίζεται πανηγυρικά, πέραν της επιτυχίας της παράστασης στην αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος». Σύμφωνα με πληροφορίες έχει ήδη εκφραστεί ενδιαφέρον από το εξωτερικό για το ανέβασμα της παραγωγής, με πρώτη υποψήφια πόλη το Πεκίνο. Οι επόμενες παραστάσεις στο ΚΠΙΣΝ θα δοθούν στις 18,22,26 και 31/10. Τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί.