Η εμπλοκή των Social Media στα fake news και στις, αμφίβολης πηγής, πολιτικές διαφημίσεις στα Μέσα, είναι δεδομένη καθώς οι αναρτήσεις σε αυτά, δεν δείχνουν να ελέγχονται συστηματικά όπως ξεκαθάρισε και ο επικεφαλής ασφαλείας του Facebook Inc., Alex Stamos.
Σε μια σειρά δηλώσεων του, ο Alex Stamos ανέφερε ότι το θέμα των ψευδών ειδήσεων, είναι πιο πολύπλοκο από όσο ο μέσος χρήστης πιστεύει ενώ τόνισε ότι οι λύσεις που μπορούν να δοθούν χρειάζονται δεύτερες σκέψεις και προσεκτικές προσεγγίσεις.
Η συζήτηση για την αντίδραση του Facebook στα fake news, ξεκίνησε όταν αποκαλύφθηκε ότι πριν και μετά τις εκλογές του 2016 στην Αμερική, λογαριασμοί που ήταν ενεργοί από τη Ρωσία, αγόρασαν περισσότερες από 3.000 διαφημίσεις σχετικές με τις εκλογές.
Η τάση των χρηστών που βλέπουν ως λύση τις αυτοματοποιημένες υπηρεσίες με bots που θα αντιλαμβάνονται τα fake news, μπορεί να αποφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα καθώς παρά τις λέξεις – κλειδιά και τη σειρά αλγορίθμων, μια μηχανή δεν παύει να είναι… μηχανή.
Δύσκολα ξεχωρίζει τα ρατσιστικά, εθνικιστικά, αργκό μηνύματα μιας καμπάνιας και αυτό είναι κάτι που δυσκολεύει τόσο το Facebook όσο και άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς στην προσπάθεια λύσης του μεγάλου αυτού ζητήματος.
Επηρεασμένοι από την παραπάνω αδυναμία αντιμετώπισης των fake news, οι διοικούντες του Facebook αποφάσισαν την πρόσληψη 1.000 ατόμων, αποκλειστικά για την παρακολούθηση και την ανάλυση των αιτήσεων για διαφημίσεις στο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο.
Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι την ίδια στιγμή που το Facebook επενδύει στο Augment Reality και στην ψηφιακή πραγματικότητα, παραγκωνίζοντας ίσως τον ανθρώπινο παράγοντα, το ίδιο αναγκάζεται να επιστρέψει τη… βρόμικη δουλειά σε ανθρώπους που θα αντιλαμβάνονται τα fake news.
Με 27 δις δολάρια να δαπανώνται ετησίως σε διαφημιστικές καμπάνιες στο Facebook, τα 1.000 άτομα που θα προσλάβει το Facebook, αναμένεται να αποτελέσουν ένα στοίχημα καθώς ο όγκος που πρέπει να φιλτραριστεί είναι τεράστιος και φυσικά μια ακόμη υπόθεση σαν αυτή της Ρωσίας θα πλήξει σημαντικά την εταιρεία.
Πιθανότατα, η λύση για τα fake news, περνάει από το Facebook και από τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά το κουβάρι πρέπει να πιαστεί από την αρχή, δηλαδή τα Media και τις πηγές ενημέρωσης. Με τον τρόπο αυτό θα περιοριστούν και οι διαφημίσεις των fake news ενώ θα ξεκαθαριστούν μια σειρά από ζητήματα όπως το clickbaiting, τα sites που στηρίζονται σε fake news, τα επαγγελματικά trolls κ.α.