Πολλά καινούργια μοντέλα αυτοκινήτων (και όπως φαίνεται σύντομα η συντριπτική πλειοψηφία τους) ενσωματώνουν συστήματα ελέγχου διαφόρων συστημάτων και συσκευών με φωνητικές εντολές του οδηγού. Ο οδηγός μπορεί μέσω φωνητικών εντολών να ελέγχει τα συστήματα ψυχαγωγίας (ραδιόφωνο, cd/mp3 player κλπ), να χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο και να χρησιμοποιεί επίσης το σύστημα πλοήγησης που τον βοηθά να φτάσει σωστά στον προορισμό του.
Θεωρητικά τα συστήματα φωνητικών εντολών λειτουργούν προστατευτικά περιορίζοντας την απόσπαση της προσοχής του οδηγού για να κάνει κάποια από τις προαναφερθείσες ενέργειες. Επιπλέον εκείνοι που αποφασίζουν να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο που διαθέτει σύστημα φωνητικών εντολών θεωρούν δεδομένο ότι για να βρίσκεται εκεί έχουν πραγματοποιηθεί οι σχετικοί έλεγχοι και δοκιμές όχι μόνο για το αν λειτουργεί σωστά αλλά και αν πράγματι βοηθά τον οδηγό να μην αποσπάται. Όμως μια μεγάλη μελέτη που έγινε για λογαριασμό της Αμερικανικής Αυτοκινητιστικής Ενωσης Ασφάλειας της Κίνησης ανατρέπει τα δεδομένα.
Τα ευρήματα
Την έρευνα διεξήγαγαν ειδικοί του Πανεπιστημίου της Γιούτα οι οποίοι παρακολούθησαν την χρήση των συστημάτων φωνητικών εντολών από τους οδηγούς σε 30 διαφορετικά μοντέλα αυτοκινήτων. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η χρήση αυτών των συστημάτων εξακολουθεί να αποσπά και μάλιστα σημαντικά σε ορισμένες περιπτώσεις την προσοχή των οδηγών. Διαπιστώθηκε ότι σε κάποια μοντέλα αυτοκινήτων τα ενσωματωμένα συστήματα φωνητικών εντολών ανταποκρίνονταν ταχύτερα στις εντολές που δέχονταν από εκείνα άλλων μοντέλων αυτοκινήτων. Παρόλα αυτά όμως ακόμη και αυτά τα πιο προηγμένα συστήματα φωνητικών εντολών δεν εμποδίζουν την απόσπαση της προσοχής του οδηγού.
Η έρευνα έδειξε ότι η αλλαγή ραδιοφωνικού σταθμού, η επιλογή μουσικής αλλά και οι τηλεφωνικές κλήσεις είναι αρκετά ασφαλείς διαδικασίες με την χρήση των συστημάτων φωνητικών εντολών. Οπως φαίνεται η προσοχή του οδηγού από τον δρόμο όταν κάνει αυτές τις ενέργειες δεν αποσπάται σε επικίνδυνο βαθμό. Εκεί όμως που σύμφωνα με τους ερευνητές υπάρχει μεγάλο πρόβλημα είναι όταν κάποιος επιχειρεί να στείλει γραπτό μήνυμα ή να χρησιμοποιήσει τον πλοηγό μέσω του συστήματος φωνητικών εντολών.
Η έρευνα έδειξε ότι ο χρόνος που χρειάζεται ένας οδηγός κατά μέσο όρο για να «επικοινωνήσει» με τον πλοηγό είναι περίπου 40 δευτερόλεπτα και τα 24 εξ αυτών ο οδηγός δεν έχει επαφή με τον δρόμο. Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι μόλις δύο δευτερόλεπτα απόσπασης της προσοχής από τον δρόμο αυξάνουν εκθετικά τον κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος. Με βάση αυτές οι μελέτες οι ερευνητές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και ζητούν από τους οδηγούς να μην επαναπαύονται από την ύπαρξη στα οχήματα τους των συστημάτων φωνητικών εντολών και όταν τα χρησιμοποιούν να έχουν πάντοτε στραμμένη την προσοχή τους στον δρόμο.