Η πρώτη αναδρομική έκθεση της Μαρίτσας Τραυλού στο Μουσείο Μπενάκη, περιλαμβάνει πεντακόσιες γλυπτικές συνθέσεις οι οποίες σκιαγραφούν τους πειραματισμούς της εικαστικού με τις φόρμες, τις τεχνικές και τα αγαπημένα υλικά της κεραμικής που δουλεύει καθημερινά, ακούραστα, με πραγματικό πάθος εδώ και χρόνια.
Η έκθεση ΜΑΡΙΤΣΑ ΤΡΑΥΛΟΥ-Κεραμική Γλυπτική: 1990-2017 μια πορεία 30 χρόνων με το μαγικό άγγιγμα της πορσελάνης αλλά και γκρε (stonewear) να σε ταξιδεύει στον υπέροχο κόσμο της θάλασσας, ήταν ένα γεγονός που αυτοί που γνωρίζουν τη δημιουργό περίμεναν με σιγουριά για το καλό αποτέλεσμα. Η Μαρίτσα Τραυλού πίσω από το εύθραυστο παρουσιαστικό είναι η γυναίκα-ήρεμη δύναμη. Τελικά η βραδιά της Τετάρτης 4 Οκτωβρίου στο Μουσείο Μπενάκη, της οδού Πειραιώς, θύμιζε ανάλογες σε εμβληματικούς εκθεσιακούς χώρους της Ευρώπης και Αμερικής.
Ο επισκέπτης είχε την αίσθηση ότι βρισκόταν σε μία από τις αίθουσες του Metropolitan Museum της Νέας Υόρκης ή σε εκθεσιακό χώρο του Γκούγκενχαϊμ στο Μπιλμπάο. Όλα έμοιαζαν να κινούνται σε άλλες «διαστάσεις». Το στήσιμο της έκθεσης, η τοποθέτηση των έργων, ο φωτισμός, πραγματικά εξαιρετικά. Τα τρισδιάστατα κεραμικά της «Ψάρια» όπως και οι υποβλητικοί της «Αχινοί», οι οποίοι μας μεταφέρουν στη μαγεία της σιωπής του βυθού, ήταν εκεί, στον πρώτο όροφο του Μουσείου Μπενάκη. Οι επισκέπτες παρακολουθούσαν εντυπωσιασμένοι μια έκθεση που θα πρέπει σίγουρα να «ταξιδέψει» σε σημαντικές γκαλλερί του εξωτερικού.
Ο πηλός στα χέρια της κ. Τραυλού
Περπατούσαμε στους χώρους με τον υποβλητικό φωτισμό, σταματούσαμε μπροστά στα λεπτεπίλεπτα σμήνη ψαριών, εκεί όπου ζωντανεύει η αίσθηση της αιώνιας ζωής. Η ίδια άλλωστε η Μαρίτσα Τραυλού έχει δηλώσει ότι είναι στενά συνδεδεμένη με τη θάλασσα. «Γεννήθηκα επάνω στη θάλασσα του Μοσχάτου σε μία ατέλειωτη παραλία με άμμο» εξομολογείται η ψηλόλιγνη γυναίκα με το αριστοκρατικό παρουσιαστικό. Η κ. Τραυλού θυμάται ότι τον πηλό τον έπιασε στα χέρια της πριν από 27 χρόνια. Μικρό κορίτσι ακόμα έφτιαχνε όμως «πράγματα» όμορφα με τα χέρια της.
Η Μαρίτσα Τραυλού περνάει μεγάλο μέρος του χρόνου της στην Ερμιόνη, εκεί όπου βρίσκεται το κυρίως εργαστήριό της. «Αυτό είναι το καταφύγιο της δημιουργικής μου δράσης», λέει η χαμηλών τόνων εικαστικός. Εκεί δουλεύει ασταμάτητα τον πηλό. «Η τέχνη παραμένει συνειδητή και πολύτιμη επιλογή μου», συνηθίζει να λέει η ταλαντούχα κυρία Τραυλού. Στο Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζεται το πιο αντιπροσωπευτικό κομμάτι της δουλειάς της. Η παρουσίαση είναι περισσότερο σε μορφή installations.
Σημαντικές προσωπικότητες τίμησαν την εικαστικό
Η Μαρίτσα Τραυλού ντυμένη με μαύρο κοστούμι και λευκό πουκάμισο υποδεχόταν όλους αυτούς τους ανθρώπους οι οποίοι «κατηφόρισαν» στο Μουσείο Μπενάκη. Σε κάποια στιγμή είχε δημιουργηθεί το αδιαχώρητο. Ο κόσμος προσπαθούσε να μιλήσει στην εικαστικό, η οποία με τη σεμνότητα που τη διακρίνει θα προτιμούσε, σκέφτομαι, να ήταν… αόρατη! Τα μέλη της οικογένειάς της ήταν κοντά της. Η κόρη της Μελίνα, μια σημαντική γυναικεία παρουσία στο χώρο του shipping χαμογελούσε συγκινημένη. Στο Μουσείο Μπενάκη βρέθηκαν γνωστά ονόματα της επιχειρηματικής, εφοπλιστικής, κοινωνικής και πνευματικής ζωής.
Η Μαριάννα Βαρδινογιάννη έφθασε πολύ νωρίς στο Μουσείο. Η Μαρέβα Μητσοτάκη «πέρασε» σχεδόν την ίδια ώρα με την κ. Βαρδινογιάννη την πόρτα του Μουσείου. Ήταν επίσης εκεί ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης με τη σύζυγό του Δάφνη, ο τέως υπουργός οικονομικών Γιάννης Παπαθανασίου, οι Μιχάλης Χανδρής, Σάντρα Μαρινοπούλου, Νίκος Ευθυμίου, Νίκος Βερνίκος, Ελένη Κόκκαλη, Ευγενία Χανδρή, Δήμητρα Φιλίππου, Άννυ Πετράκη, Χάλα Χούρι, το ζεύγος Ζέην, η Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, το ζεύγος Μπουτάρη, καθηγητές Πανεπιστημίων, εικαστικοί, συγγραφείς που μετά το τέλος της έκθεσης απόλαυσαν παγωμένο κρασί στο ισόγειο και τους εξωτερικούς χώρους…