«Τα γ…σαμε εδώ πέρα και πρέπει να επανορθώσουμε. Οφείλαμε να το δούμε το πράγμα να έρχεται. Η όλη ιστορία θα έχει αντίκτυπο στην υπόληψή μας». Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair Μάικλ Ο’ Λίρι δεν μασάει τα λόγια του. Το πρόγραμμα πτήσεων της κορυφαίας σε επιβατική κίνηση εταιρείας χαμηλού κόστους «έσκασε» στα τέλη του εφετινού καλοκαιριού. Περίπου 400.000 επιβάτες έχουν μείνει με τα εισιτήρια στα χέρια έπειτα από την απόφαση της εταιρείας να ακυρώσει περί τις 2.100 πτήσεις ως τα τέλη Οκτωβρίου.
Η ζημιά για τη Ryanair εκτιμάται ότι θα φθάσει τα 25 εκατ. ευρώ, πέρα ασφαλώς από το πλήγμα στη φήμη της ιρλανδέζικης εταιρείας, που παραδέχθηκε ο Ο’ Λίρι. Εκείνο που δεν φαίνεται να παραδέχεται ο μάνατζερ της εταιρείας είναι οι «διαρροές» των πιλότων της προς άλλους, ανταγωνιστικούς αερομεταφορείς όπως είναι η Norwegian και η Jet2 που βρίσκονται σε φάση επέκτασης των δραστηριοτήτων και των δρομολογίων τους. Το BBC μετέδωσε ότι περί τους 140 πιλότους της Ryanair «πέταξαν» για τη Norwegian τη χρονιά που διανύουμε…
Το ότι η εδρεύουσα στο Δουβλίνο εταιρεία δεν έχει πληρώματα για να πετάξουν τα αεροσκάφη της είναι γεγονός. Το αποδεικνύουν τα σχέδιά της να προσφέρει μπόνους στα πληρώματα του κόκπιτ για να εργαστούν τις ημέρες των ρεπό τους. Το αποδεικνύουν επίσης οι πληροφορίες που μετέδωσαν τις ημέρες αυτές τα ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία, σύμφωνα με τις οποίες η Ryanair σχεδιάζει να δαπανήσει 30 εκατ. ευρώ για να προσλάβει προσωπικό.
Επιθετικό μάνατζμεντ
«Ενώ οι ακυρωθείσες πτήσεις αναλογούν μόλις στο 2% των ημερήσιων δρομολογίων της Ryanair, το όλο πρόβλημα θα είχε αποφευχθεί αν η εταιρεία δεν είχε τόσο επιθετικό μάνατζμεντ» επισημαίνει σε ρεπορτάζ του το Bloomberg. Με τον όρο «επιθετικό μάνατζμεντ» οι συνεργάτες του αμερικανικού πρακτορείου αναφέρονται στην πρακτική την οποία ακολουθούσε η Ryanair –όπως και πάμπολλες άλλες αεροπορικές εταιρείες, κυρίως χαμηλού κόστους –να προσπαθεί να εκμεταλλευθεί όλα τα περιθώρια που της δίνει ο νόμος σε ό,τι αφορά τον προγραμματισμό των πτήσεων των πληρωμάτων.
Διότι στην Ιρλανδία, όπως και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ισχύουν αυστηροί κανονισμοί ασφαλείας, που καθορίζουν επακριβώς μεταξύ άλλων και τον ανώτατο αριθμό των ωρών απασχόλησης και των ωρών ανάπαυσης των ιπταμένων, είτε στο κόκπιτ είτε στην καμπίνα επιβατών. «Προσπαθήσαμε να δώσουμε σε υπερβολικά πολλές ομάδες πιλότων μας διακοπές διάρκειας τεσσάρων εβδομάδων. Χειριστήκαμε άσχημα τη διαδικασία χορήγησης αδειών» ήταν μια άλλη παραδοχή του Μάικλ Ο’ Λίρι, ο οποίος αντέστρεψε με μαεστρία το ζήτημα, εμφανίζοντας δηλαδή την εταιρεία του υπέρ το δέον γενναιόδωρη σε ό,τι αφορά τον χρόνο ξεκούρασης και αναψυχής του προσωπικού της.
97% πληρότητα
«Το φιάσκο υπονομεύει τις προσπάθειες του Ο’ Λίρι να βελτιώσει την εικόνα της Ryanair και να προσελκύσει πιο ευκατάστατους και απαιτητικούς επιβάτες» εκτιμά το Bloomberg. Το πρακτορείο αναφέρεται στο πρόγραμμα «Always Getting Better» που προωθεί από το 2014 η Ryanair και το οποίο έχει ως στόχο να πείσει τον κόσμο ότι οι πτήσεις χαμηλού κόστους δεν είναι πλέον συνώνυμες με την ταλαιπωρία. Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού η Ryanair έχει καταφέρει να μειώσει τον χρόνο επιβίβασης στα αεροσκάφη της, προσπαθεί να κάνει πιο άνετο ταξίδι των πελατών της, χορηγεί εκπτώσεις στα παιδιά που παίρνουν μαζί τους στα ταξίδια τους οι γονείς…
Οι ειδικοί περί τα αεροπορικά σημειώνουν ότι η Ryanair προσπαθεί να εκμεταλλευθεί στο έπακρον τις μεταφορικές δυνατότητές της. Κάτι το λογικό και θεμιτό ασφαλώς, που εγκυμονεί όμως τον κίνδυνο να εκτίθεται κάποιες φορές η εταιρεία ως αφερέγγυα και ανακριβής. Τον εφετινό Αύγουστο, για παράδειγμα, η εταιρεία μετέφερε 12,7 εκατομμύρια επιβάτες και η πληρότητα στα αεροσκάφη της άγγιξε το 97%! «Οσα κέρδισαν οι μέτοχοι της εταιρείας με την εξαιρετική αποδοτικότητά της τα έχασαν με το φιάσκο που προέκυψε» εκτιμά το Bloomberg. Το οποίο πάντως τονίζει ότι οι πτήσεις της Ryanair διεξάγονται κανονικά για τους πελάτες που δεν έχουν πληροφορηθεί για το αντίθετο με ηλεκτρονικό μήνυμα από την ίδια την εταιρεία.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ