Το ναυάγιο του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» έφερε στην επιφάνεια την αδυναμία διαχείρισης περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης από την πλευρά του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και προκάλεσε πολλά ερωτήματα που ζητούν απάντηση, ενώ μορφή χιονοστιβάδας παίρνουν οι καταγγελίες για ολιγωρία των αρμοδίων υπηρεσιών για την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος και των ακτών. Kαι όλοι αναρωτιούνται εάν με μια σχετικά περιορισμένης έκτασης διαρροή πετρελαίου προκλήθηκε τέτοια καταστροφή, τι θα συμβεί σε ένα πιο σοβαρό περιστατικό;
Εμπειρα στελέχη του Σώματος ανέφεραν στο «Βήμα» ότι η αντίδραση δεν ήταν αυτή που έπρεπε. Και σημειώνουν ότι εάν είχε γίνει άμεση χρήση του κατάλληλου εξοπλισμού που βρίσκεται στην κεντρική αποθήκη στην Ελευσίνα και είχαν στηθεί πολλά διαδοχικά φράγματα στο σημείο που βυθίστηκε το πλοίο, θα είχε αποφευχθεί αυτή η καταστροφή, ενώ για τη χρήση των απορρυπαντικών σκαφών του ΛΣ έλεγαν με νόημα ότι ενώ υπήρχε τέτοιο σκάφος στα Χανιά, που θα μπορούσε να συνδράμει, ουδέποτε εκλήθη.
Οσο για τα ακριβή αίτια της βύθισης του μικρού δεξαμενόπλοιου, γεμάτου με περίπου 2.570 τόνους καύσιμα, αυτά δεν αναμένονται να γνωστοποιηθούν σύντομα, καθώς έχει οριστεί πραγματογνώμονας ο οποίος θα εξετάσει το πλοίο και σε συνδυασμό με τις μαρτυρίες των δύο μελών του πληρώματος (εκ των 4 που θα έπρεπε να βρίσκονται στο αγκυροβολημένο πλοίο την ώρα εκείνη βάσει της νομοθεσίας) θα εξακριβωθεί τι ακριβώς συνέβη.
Την ίδια στιγμή πάντως στο Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος – Ελληνική Ακτοφυλακή στελέχη του ΛΣ μιλώντας στο «Βήμα» εξέφραζαν την ενόχλησή τους για τη φυσική ηγεσία τους που επέλεξε ουσιαστικά τη «σιωπή», μην αναλαμβάνοντας την ευθύνη για όσα έχουν γίνει σχετικά με τη διαχείριση της ρύπανσης. Παράλληλα, υπενθύμιζαν πως και ο κ. Ράπτης το 2014, με βαθμό του υποναυάρχου ΛΣ, ανέλαβε καθήκοντα διευθυντή Κλάδου Ελέγχου Πλοίων, της υπηρεσίας που ήλεγχε το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ».
Σημειώνεται ότι, εκτός από τον αρχηγό του ΛΣ, αρμόδιοι για τη διαχείριση του περιστατικού είναι ο Α’ υπαρχηγός Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής Θεόδωρος Κλιάρης, ο κεντρικός λιμενάρχης Πειραιά Κωνσταντίνος Λεοντάρας και ο κλαδάρχης Επιχειρήσεων Ιωάννης Αργυρίου. Πληροφορίες λένε ότι δεν αποκλείεται το ζήτημα με τη ρύπανση να φέρει έκτακτες κρίσεις στην ηγεσία του ΛΣ.
Με διατάξεις Βασιλικού Διατάγματος
Σχετικά με την κατάσταση του πλοίου ο διευθυντής Ελέγχου του Κλάδου Πλοίων Ιωάννης Ζίκας είπε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ότι το 45 ετών πλοίο δεν παρακολουθούσε Νηογνώμονας, καθώς δεν απαιτείται κάτι τέτοιο από τη νομοθεσία. Επίσης τόνισε, ότι όλα τα πιστοποιητικά έχουν εκδοθεί και είναι σε ισχύ από τον Κλάδο Ελέγχου Πλοίων έως τις 27/09.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι της πλοιοκτήτριας εταιρείας στις 22 Ιουλίου 2015 αιτήθηκαν τη διενέργεια επιθεωρήσεων προς έκδοση νέου Πρωτοκόλλου Γενικής Επιθεώρησης. Μετά το πέρας των επιθεωρήσεων με ικανοποιητικά αποτελέσματα εκδόθηκε στις 11/08/2015 ΠΓΕ με ημερομηνία λήξης την 27-07-2017 και με υποχρέωση τακτικής επιθεώρησης στη θάλασσα σε όλους τους τομείς έως τις 11/10/2016.
Στις 24 Ιουλίου 2017 η εταιρεία ΑΓιΑ ΖΩΝΗ ΙΙ ΝΕ επικαλέστηκε ανειλημμένες εμπορικές υποχρεώσεις και ζήτησε 10ήμερη παράταση ισχύος του ΠΓΕ η οποία χορηγήθηκε ως τις 6 Αυγούστου. Στις 27 Ιουλίου οι εκπρόσωποι της εταιρείας επανήλθαν και με το ίδιο αιτιολογικό ζήτησαν δίμηνη παράταση ισχύος του ΠΓΕ η οποία και χορηγήθηκε έως στις 27/09/2017 κατόπιν ολοκλήρωσης των εκτάκτων επιθεωρήσεων σε όλους τους τομείς με ικανοποιητικά αποτελέσματα. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του ΒΔ 542/68, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το ΠΔ 175/88, η ισχύς του ΠΓΕ φορτηγού πλοίου δύναται να παραταθεί έως δύο μήνες. Επίσης, τα άλλα πιστοποιητικά του πλοίου ήταν σε ισχύ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ