Κάθε φορά που Γάλλος Πρόεδρος επισκέπτεται επισήμως την χώρα μας συμβαίνουν περίπου τα ίδια πράγματα. Συσκέψεις επί συσκέψεων στο Μέγαρο Μαξίμου για το θέμα της οικονομίας και των επενδύσεων, αλλά και προσδοκίες για γαλλική στήριξη σε οικονομικά (παλαιότερα σε εθνικά) θέματα.
Επιπλέον αναμένεται να συμβούν: αποκλεισμός της Αθήνας από χιλιάδες αστυνομικούς, επίσημα δείπνα, συζητήσεις των δύο αντιπροσωπειών, επισκέψεις σε Ακρόπολη, ή Μουσείο Ακρόπολης και ελπίδες ότι το διαχρονικό σύνθημα «Ελλάς- Γαλλία Συμμαχία», θα πιάσει αυτή τη φορά τόπο.
Τα χρόνια της Μεταπολίτευσης όλοι όσοι είχαν χρηματίσει Πρόεδροι της Γαλλικής Δημοκρατίας είχαν επισκεφθεί την Ελλάδα, αρχής γενομένης από τον Βαλερί Ζισκάρ Εστέν για χάρη του οποίου ανακατασκευάστηκε και ασφαλτοστρώθηκε μέσα σε τρεις ημέρες η Λεωφόρος Συγγρού, κατόπιν εντολής του τότε πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή.
Το θέμα είναι πόσο ωφελούν την οικονομία, την εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό και τα εθνικά μας θέματα αυτές οι επισκέψεις για τις οποίες ο κάθε Ελληνας πρωθυπουργός από τη μεταπολίτευση και μετά πάντοτε προσέβλεπαν σ΄αυτές.
Ετσι και αυτή τη φορά η κυβέρνηση (και κυρίως ο Αλέξης Τσίπρας) υποδέχεται την Πέμπτη με εμφανή ικανοποίηση τον Γάλλο Πρόεδρο Εμμανουέλ Μακρόν και τη σύζυγό του Μπριζίτ. Και τούτο επειδή στην επίσκεψή του προσδίδεται πολλαπλή σημασία σε όλα τα επίπεδα. Αυτή η προσδοκία οφείλεται στο γεγονός ότι ο κ. Μακρόν θα συνοδεύεται από πλειάδα επιχειρηματιών που στοχεύουν σε επενδύσεις στην Ελλάδα.
Περίπου είναι οι ίδιοι οι επιχειρηματίες που συνόδευσαν και τον Φρανσουά Ολάντ στην Ελλάδα, δηλαδή επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται σε κρίσιμους για την Οικονομία τομείς, όπως η ενέργεια, οι υποδομές, ο τουρισμός, οι νεοφυείς επιχειρήσεις, ο χρηματοπιστωτικός τομέας και βεβαίως η αμυντική βιομηχανία.
Κυρίως όμως το Μέγαρο Μαξίμου εμφανίζεται ικανοποιημένο από την επίσκεψη Μακρόν και για έναν ακόμα λόγο. Θα τον συνοδεύει ο υπουργός Οικονομικών/Οικονομίας κ. Le Maire, ο οποίος, σημειώνεται, ήταν εκείνος ο υπουργός που «φρέναρε» τις επιδιώξεις Σόιμπλε στα δύο κρίσιμα Εurogroup που είχαν διεξαχθεί έως το κλείσιμο της αξιολόγησης πετυχαίνοντας ταυτόχρονα να «περάσει» η περίφημη «ρήτρα ανάπτυξης» και η σύνδεσής της με τα μεσοπρόθεσμα για το χρέος.
Η αλήθεια είναι ότι στο ελληνικό πρόβλημα, πάντοτε η Γαλλία στήριζε την Ελλάδα. Τουλάχιστον στις δηλώσεις. Οπως τελευταίως κάνει ο Επίτροπος Μοσκοβισί, πλην όμως όταν ο Μοσκοβισί βρισκόταν ως υπουργός Οικονομικών στα Eurogroups συμφωνούσε για τα σκληρά μέτρα έναντι της χώρας μας. Αυτή τη φορά θα ζητήσουμε από τον κ. Μακρόν στήριξη για το θέμα του χρέους , τη σταθερή πρόσβαση στις αγορές και κυρίως την προσέλκυση επενδύσεων προς την Ελλάδα.
Οι γαλλικές επενδύσεις θεωρούνται καλοδεχούμενες, αλλά πόσο ισχυρές μπορεί να είναι με τόση υψηλή φορολογία; Εκείνο ωστόσο που συνδέει τις δύο χώρες σε επενδυτικό επίπεδο είναι η αγορά του ΟΛΘ από κοινοπραξία στην οποία ηγείται γαλλική εταιρία και θεωρείται από τους γάλλους ως ένδειξη αυξανόμενης εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία και εφαλτήριο για νέες επενδύσεις στην χώρα μας.
Βεβαίως οι επιχειρηματίες που έρχονται μαζί με τον Γάλλο Πρόεδρο έρχονται για να επεκτείνουν τις επιχειρήσεις τους προσδοκώντας το κέρδος και πάνω σ΄αυτό θα υπολογίσουν τις επόμενες κινήσεις τους. Αλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι στη διάρκεια των χρόνων της Μεταπολίτευσης όσοι Γάλλοι Πρόεδροι έρχονται στην Αθήνα, τις γαλλικές μπίζνες επιχειρούσαν να προωθήσουν. Από ποίο σύστημα μετάδοσης της έγχρωμης τηλεόρασης θα προτιμούσαμε (Pal ή Secam) έως τι είδους αεροσκάφη θα αγοράζαμε για την Πολεμική μας Αεροπορία. Η αγορά των Μιράζ για παράδειγμα προέκυψε από τέτοιες επισκέψεις Γάλλων Προέδρων.
Σήμερα (μιας και έγινε αναφορά για τα Μιράζ) τα γαλλικά αυτά μαχητικά αεροσκάφη βρίσκονται και πάλι στο προσκήνιο. Στην πραγματικότητα τα τελευταία χρόνια πάντοτε βρίσκονταν αφού η Γαλλία προσπαθούσε να μας πωλήσει ανεπιτυχώς τα Rafale (αεροσκάφη τέταρτης γενιάς), να μας πουλήσει πολεμικά πλοία ή συστήματα αμύνης των πλοίων (που μας πούλησαν) πυραύλους αέρος- επιφανείας (που επίσης μας πούλησαν), λαστιχοφόρα θωρακισμένα οχήματα (που μας πούλησαν), βαγόνια τρένων και πολλά άλλα.
Τώρα θέλουν να μας εκσυγχρονίσουν τα Μιράζ 2000 και να τα μετατρέψουν σε Μιράζ 2000-5. Αλλά ζητούν για 15 αεροσκάφη υπέρογκα ποσά. .Στόχος της κυβέρνησης με την επίσκεψη Μακρόν είναι να μειωθεί αυτό το κόστος, καθ΄ότι ο εκσυγχρονισμός των Μιράζ θεωρείται απαραίτητος. Ηταν κατά καιρούς πρόθυμοι οι Γάλλοι να προδσφέρουν και στα περίφημα αντισταθμιστικά οφέλη. Ποιος δεν θυμάται ότι έδωσαν offsets για την αγορά των Μιράζ το εξής παράδοξο: Να αγοράζουν ελληνικά… παπούτσια, ένα συμβόλαιο που ποτέ δεν τηρήθηκε.
Αλλά και ο Πρόεδρος Μακρόν θέλει όσο κανείς άλλος την επίσκεψή του στην Ελλάδα.
Η επιμονή να μιλήσει στην Πνύκα (παρά τις αντιρρήσεις της προσωπικής του ασφάλειας) είναι συμβολική για αυτόν για τον προσανατολισμό του διαλόγου για το μέλλον της Ευρώπης.
Θεωρεί ως μια πρώτη τάξεως ευκαιρία, στο σημείο όπου δίδαξε ο Απόστολος Παύλος και Ελληνες φιλόσοφοι για να μιλήσει για τον περιφερειακό ρόλο της Γαλλίας, για αναβάθμιση της χώρας του στα Βαλκάνια, για την ανάπτυξη της γαλλικής αμυντικής βιομηχανίας, ενώ θα αναφερθεί και στη στήριξη που παρείχε στην Κύπρο στο ενεργειακό της κομμάτι ώστε να δείξει και την ετοιμότητά του να ασκήσει δυναμική ενεργειακή διπλωματία.