Κλιμακώνεται η κινητικότητα στον ευρωπαϊκό κλάδο του αυτοκινήτου καθώς οι κατασκευαστές διαγκωνίζονται για να υιοθετήσουν τις νέες τεχνολογίες (ηλεκτροκίνητα και αυτόνομα οχήματα) ενώ ταυτόχρονα –και μέχρι να συμβεί αυτό –επείγονται να προσαρμοστούν στους αυστηρότερους και κοστοβόρους αντιρρυπαντικούς κανόνες. Το ενδιαφέρον που εκδήλωσε η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Great Wall Motor για να εξαγοράσει μέρος ή το σύνολο του ιταλο-αμερικανικού ομίλου Fiat Chrysler επιδέχεται πολλές αναγνώσεις.
Η Great Wall είναι η τρίτη σε πωλήσεις στην Κίνα, αλλά πρώτη στην κατηγορία των αυτοκινήτων πολλαπλών χρήσεων (SUV). Η Fiat μετά την εξαγορά της αμερικανικής Chrysler ελέγχει την εμβληματική επωνυμία Jeep. Πρώτη σκέψη κάθε παρατηρητή είναι ότι η κινεζική εταιρεία ορέγεται τα διάσημα ανά τον κόσμο Jeep.

Οι πωλήσεις
Σημειωτέον ότι συνολικά οι πωλήσεις της Geat Wall μόλις κατά τι ξεπέρασαν πέρυσι το 1 εκατ. οχήματα, ενώ οι πωλήσεις μόνο των Jeep έφθασαν τα 1,4 εκατομμύρια το 2016 και η εταιρεία φιλοδοξεί να φθάσουν τα 2 εκατομμύρια το 2018.
Η Jeep, η οποία έγινε διάσημη από τα λιτά αλλά ακαταμάχητα σε κάθε μορφή εδάφους αυτοκίνητα που χρησιμοποίησε κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ο αμερικανικός στρατός, γιόρτασε πέρυσι τα 75 της χρόνια. Η αμερικανική επωνυμία αποτελεί το διαμάντι του στέμματος της Fiat Chrysler, παρά το ότι σε αυτήν ανήκουν και οι ιστορικές και περικλεείς για τους φίλους της αυτοκίνησης ιταλικές επωνυμίες Alfa Romeo και Maserati.
Δυνατότητα εξαγοράς
Η επιθεώρηση «Automotive News» άλλωστε, η οποία μετέδωσε πρώτη τη Δευτέρα την είδηση, ανέφερε ότι η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Great Wall Motor Γουάνγκ Φενγκ Γινγκ πρόκειται να συναντήσει τον επικεφαλής της Fiat Chrysler Σέρτζιο Μαρκιόνε για να συζητήσουν ειδικά τη δυνατότητα εξαγοράς της Jeep από την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία. Οι ειδικοί περί τον κλάδο σημειώνουν ότι ο Μαρκιόνε αναζητεί εταίρους ή αγοραστές για λογαριασμό του ομίλου που πασχίζει να περιορίσει τα κόστη του και να αναπτύξει τις τεχνολογίες της ηλεκτροκίνησης και των αυτόνομων οχημάτων.
Η Fiat Chrysler είναι η έβδομη σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο και μετά το άλμα κατά 7,4% που έκανε χάρη στο κινεζικό ενδιαφέρον η μετοχή της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης την περασμένη Δευτέρα η κεφαλαιοποίησή της ξεπέρασε τα 19 δισ. δολάρια. Αλλά, σύμφωνα με αναλυτές της Morgan Stanley, η αξία μόνο της επωνυμίας Jeep θα μπορούσε να φθάσει τα 27 δισ. δολάρια. Η χρηματιστηριακή αξία της Great Wall είναι μόνο 16 δισ. δολ. Αλλά η κινεζική εταιρεία θεωρείται ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει για την εξαγορά και κρατικά κεφάλαια. Οι ειδικοί πιστεύουν, ωστόσο, ότι οι Κινέζοι θα ήθελαν μόνο την Jeep για να μη φορτωθούν τα χρέη ολόκληρου του ομίλου που φθάνουν τα 4,9 δισ. δολ.
Ορια στις επενδύσεις
Από την άλλη πλευρά, η Great Wall με την εξαγορά ολόκληρης της Fiat Chrysler θα παρέκαμπτε τα προσκόμματα που θέτει η διακυβέρνηση Τραμπ στις κινεζικές επενδύσεις στις ΗΠΑ –ο ίδιος ο αμερικανός πρόεδρος κατηγορεί την ασιατική χώρα ότι κλέβει αμερικανική τεχνογνωσία. Και το Πεκίνο, όμως, προ δεκαημέρου θέλησε να βάλει κάποια όρια στις τεράστιες κινεζικές επενδύσεις στο εξωτερικό.
Τέλος, καθώς επαφές μεταξύ των δύο εταιρειών δεν έχουν ξεκινήσει και ουδείς εγγυάται ότι πράγματι θα ξεκινήσουν, κάποιοι αναλυτές υποψιάζονται ότι το όλο ζήτημα είναι ένα τέχνασμα του ιταλού μάνατζερ Μαρκιόνε για να συγκεντρώσει τα φώτα της δημοσιότητας στη Fiat Chrysler και να προβάλει την ελκυστικότητά της.
Αλέξανδρος Καψύλης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ