Αρχές Σεπτεμβρίου αναμένεται να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των έξι επενδυτικών σχημάτων τα οποία έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το 66% του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ). Τις επόμενες ημέρες οι σύμβουλοι αξιοποίησης αναμένεται να υποβάλουν προς το Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ) του ΤΑΙΠΕΔ την εισήγησή τους για όσα σχήματα κρίνουν ότι πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής και μπορούν να περάσουν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, προκειμένου να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ακόμη δεν έχει οριστεί ημερομηνία για τη σύγκληση του ΔΣ, η οποία εκτιμάται ότι θα γίνει στα μέσα του επόμενου μήνα. Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρουν τα ίδια στελέχη, οι διαδικασίες προχωρούν –με μια μικρή καθυστέρηση λόγω των διακοπών του Αυγούστου -, επισημαίνοντας ότι αναμένεται να τηρηθεί η μνημονιακή δέσμευση για ολοκλήρωση της διαδικασίας ως το τέλος του έτους, οπότε εκτιμάται πως θα έχει επιλεγεί ο προτιμητέος επενδυτής.
Ξεχωρίζουν
Μη δεσμευτική εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον ΔΕΣΦΑ έχουν καταθέσει οι σημαντικότερες εταιρείες διαχείρισης δικτύων της Ευρώπης. Εν τούτοις δύο από τα έξι επενδυτικά σχήματα που μπήκαν στην αρένα για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Διαχειριστή θεωρείται ότι έχουν το προβάδισμα.

Το πρώτο
είναι της ιταλικής Snam, με τη συμμετοχή της ισπανικής Enagás Internacional, της βελγικής Fluxys και της ολλανδικής Gasunie. Οι τρεις πρώτες εταιρείες είναι ήδη μέτοχοι στον αγωγό TAP (Trans Adriatic Pipeline – Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου), ο οποίος ήδη κατασκευάζεται για να μεταφέρει αζερικό αέριο από την περιοχή τη Κασπίας στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας. Στην περίπτωση που η κοινοπραξία των τεσσάρων εταιρειών αποκτήσει το πλειοψηφικό μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ, ο Διαχειριστής θα μπορούσε να προχωρήσει σε μια παράλληλη και συνδυασμένη δράση ώστε να αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση του αγωγού, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο και τα έσοδά του.

Το δεύτερο
φαβορί είναι το επενδυτικό σχήμα της ρουμανικής εταιρείας Transgaz SA. και της γαλλικής GRTgaz SA. Το μεγάλο του πλεονέκτημα είναι η συμμετοχή της GRTgaz, η οποία αποτελεί μία από τις ευρωπαϊκές ηγετικές εταιρείες στον τομέα της μεταφοράς φυσικού αερίου, καθώς εκμεταλλεύεται 32.456 χιλιόμετρα αγωγών και 28 σταθμούς συμπίεσης για τη μεταφορά αερίου από τους προμηθευτές στους καταναλωτές. Κανένας δεν μπορεί να αποκλείσει ωστόσο την πρόκριση στον διαγωνισμό και των αουτσάιντερ, όπως είναι η ισπανική Regasificadora del Noroeste SA. Η εταιρεία με τη λειτουργία ενός δικτύου αγωγών μήκους 130 χλμ. μεταφέρει φυσικό αέριο στη Βορειοδυτική Ισπανία. Επίσης, εκμεταλλεύεται και έναν τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στην πόλη Μουγάρδος, στην επαρχία της Λα Κορούνια.
Μένουν εκτός
Οσο για τα άλλα τρία σχήματα που διαγκωνίζονται για την απόκτηση του ΔΕΣΦΑ, μένει να ξεκαθαριστεί, πρωτίστως, εάν διαθέτουν την απαιτούμενη ευρωπαϊκή πιστοποίηση. Η Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited είναι ο μεγαλύτερος διαχειριστής επενδύσεων παγκοσμίως σε έργα υποδομής και διαθέτει ένα τεράστιο χαρτοφυλάκιο, το οποίο, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Η Macquarie, η οποία έχει αυστραλιανή αφετηρία, έχει αποκτήσει τον έλεγχο της ιταλικής εταιρείας διαχείρισης συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου, ενώ έχει επενδύσει και στις Eustream AS (Σλοβακία) και Open Grid Europe GmbH. Τα μερίδια στις ευρωπαϊκές εταιρείες μπορεί να της δώσουν το διαβατήριο για την επόμενη φάση του διαγωνισμού.
Για τις άλλες δύο εταιρείες, την καταριανή Powerglobe και την αμερικανική Intergrated Utility Services (INTUS), υπάρχουν ακόμη ερωτήματα για το εάν πληρούν τους όρους του διαγωνισμού. Η πρώτη παρέχει μια ευρεία γκάμα υπηρεσιών στον τομέα της ενέργειας και ειδικότερα του φυσικού αερίου. Η αμερικανική εταιρεία προσφέρει τεχνολογικές υπηρεσίες σε σχέση με καλώδια οπτικών ινών, γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, αγωγούς φυσικού αερίου, αποχέτευσης, νερού και άλλες εγκαταστάσεις.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ