Τη μεγαλύτερη αποεπένδυση με στόχο να επικεντρωθεί στις βασικές της δραστηριότητες των μεταφορών και των αποθηκών (logistics) συμφώνησε την περασμένη Δευτέρα η AR Moller-Maersk. Η κορυφαία εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο συμφώνησε να πωλήσει τον κλάδο πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Total αντί 7,45 δισ. δολαρίων. Πρόκειται για δραστηριότητες που ασκεί ο δανέζικος όμιλος κυρίως στη Βόρεια Θάλασσα, περιοχή στην οποία η Total ενισχύει σημαντικά τη θέση της.
Η Maersk θα λάβει μετοχές της Total αξίας περίπου 4,95 δισ. δολαρίων, ενώ η γαλλική πετρελαϊκή εταιρεία θα αναλάβει ένα βραχυπρόθεσμο χρέος 2,5 δισ. δολαρίων για να καλύψει το υπόλοιπο τίμημα της εξαγοράς. Τον περασμένο Σεπτέμβριο ο όμιλος είχε ανακοινώσει ότι εντός διετίας θα απαλλασσόταν από τις δραστηριότητές του στον τομέα της ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των γεωτρήσεων και των δεξαμενοπλοίων. Παράλληλα η Maersk ενισχύει τη θέση της στον τομέα των μεταφορών ξηρού φορτίου. Στο πλαίσιο αυτό εξαγόρασε αντί 4 δισ. δολαρίων τη γερμανική Hamburg Süd, η οποία έχει ισχυρή παρουσία στη Λατινική Αμερική.
Από την πλευρά της η Total υποσχέθηκε «να διατηρήσει την ισχυρή θέση που κατέχει η Maersk Oil στη Βόρεια Θάλασσα». Ο διευθύνων σύμβουλος Πατρίκ Πουγιάν είχε σημειώσει τον Ιούλιο ότι «η εταιρεία έχει έναν ισχυρό προϋπολογισμό που της επιτρέπει να εκμεταλλευθεί τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται σε ένα διεθνές περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από τα χαμηλά κόστη». Η ίδια η γαλλική εταιρεία ασφαλώς με την εξαγορά ενισχύει σημαντικά τη θέση της στη Βόρεια Θάλασσα. Η συμφωνία Maersk-Total αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2018.
Ρευστά τα μερίδια στην αγορά
Την περασμένη Τετάρτη η Standard & Poor’s απείλησε με υποβάθμιση το αξιόχρεο της Maersk εξαιτίας της πώλησης της Maersk Oil. Αλλά οι ειδικοί συμφωνούν ότι η συμφωνία Maersk-Total είναι αμοιβαία επωφελής. Και ο οίκος αξιολόγησης, άλλωστε, αναγνωρίζει θετικά στοιχεία στη συμφωνία για τη Maersk, όπως είναι η μείωση του χρέους της και η απόκτηση μετοχικού μεριδίου στην Total.
Αλλη είναι η απειλή για τη Maersk. Η απειλή ενός πολέμου τιμών σκιάζει τον ορίζοντα των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων της Maersk, σημειώνει ο ανταποκριτής του Reuters στην Κοπεγχάγη Γιάκομπ Γκρόνχολτ-Πέντερσεν. Τον πόλεμο, μάλιστα, αυτόν ίσως τον υποθάλπει και η ίδια η δανέζικη εταιρεία με την αλλαγή στρατηγικής της. Διότι εφέτος η κορυφαία στον κλάδο της εταιρεία έπαψε να έχει ως στόχο τη διατήρηση του μεριδίου αγοράς στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και επιδιώκει τη διεύρυνση του μεριδίου της –ήδη με την εξαγορά της Hamburg Süd αύξησε το μερίδιό της από το 15,7% στο 18,6%. Ο Σκου δεν κρύβει την ικανοποίησή του για το ότι οι προοπτικές στον κλάδο είναι οι καλύτερες από το 2010. Αλλά οι ανταγωνιστές της Maersk και κυρίως η Ocean Alliance (μια πρόσφατα συμφωνηθείσα συνεργασία μεταξύ της CMA CGM, της κινεζικής Cosco, της ταϊβανέζικης Evergreen και της εδρεύουσας στο Χονγκ Κονγκ OOCL) ετοιμάζονται να ναυπηγήσουν έναν νέο στόλο γιγαντιαίων εμπορικών σκαφών.
Οι ειδικοί θεωρούν ότι η Ocean Alliance θα διεκδικήσει «χώρο» από τη Maersk. «Αυτό όμως ίσως αναγκάσει τη Maersk να μειώσει τους ναύλους της για να διατηρήσει το μερίδιο αγοράς της. Για να αποφύγει κανείς έναν πόλεμο τιμών πρέπει να δεχθεί τη συρρίκνωση του μεριδίου του» παρατηρεί στο Reuters ο Λαρς Γένσεν, διευθυντής της εδρεύουσας στην Κοπεγχάγη εταιρείας συμβούλων SeaIntelligence. Ο κλάδος μόλις πέρυσι τερμάτισε έναν αμείλικτο πόλεμο τιμών που έριξε δραματικά τους ναύλους και έπληξε την κερδοφορία των γραμμών κοντέινερ. Ηδη νέες «αψιμαχίες» εμφανίζονται στις γραμμές του Ειρηνικού. Ο χρόνος θα δείξει αν θα επεκταθούν και σε άλλες θάλασσες.
Αλέξανδρος Καψύλης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ