Υστερα από πολύμηνο σχεδιασμό η Τράπεζα Πειραιώς αποφάσισε να πωλήσει τη συμμετοχή του 40,5% που κατείχε στη Hellenic Seaways (HSW) στην Attica Συμμετοχών του ομίλου MIG. Πωλητές είναι και μέτοχοι-κάτοχοι ποσοστού 8,9% της HSW, ιδρυτικά στελέχη και μέλη της διοικητικής ομάδας της HSW, με αποτέλεσμα η Attica Συμμετοχών να αποκτήσει συνολικά το 50,3% της HSW και να δημιουργηθεί ένας όμιλος-κολοσσός στην ελληνική ακτοπλοΐα.
Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι η Πειραιώς έπραξε το αυτονόητο για τα συμφέροντά της και εξηγούν ότι, πρώτον, απεμπλέκεται από ένα μη τραπεζικό asset ως όφειλε βάσει του πλάνου αναδιάρθρωσης των συμμετοχών της, δεύτερον, ενισχύει την εμμέσως θυγατρική της, την Attica Συμμετοχών, αφού η ακτοπλοϊκή εταιρεία ελέγχεται σε ποσοστό 89,4% από τη MIG και μεγαλομέτοχος της MIG με 31,2% είναι η Πειραιώς, και, τρίτον, βάσει της συμφωνίας αποκτά άμεσα ένα 9% της Attica Συμμετοχών προσβλέποντας στη δημιουργία υπεραξιών στο άμεσο μέλλον.
Η μεγάλη εικόνα όμως είναι ότι με τη συμφωνία απόκτησης του 50,3% της HSW από την Attica Συμμετοχών αλλάζει ο ακτοπλοϊκός χάρτης στην Ελλάδα.
Ευνοϊκό περιβάλλον
Η ελληνική ακτοπλοΐα ήταν ένας από τους κλάδους που χτυπήθηκε περισσότερο από την ύφεση. Με τα πλοία κυρίως ταξιδεύουν Ελληνες και η μείωση του καταναλωτικού εισοδήματος μείωσε δραστικά τους τζίρους και έτσι, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος καυσίμων, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες συσσώρευαν ζημιές από το 2009 και μετά.
Η κατάσταση αυτή άλλαξε τα τελευταία δύο χρόνια, καθώς η αύξηση του τουρισμού από το εξωτερικό ενίσχυσε την επιβατική κίνηση, οι τιμές των καυσίμων υποχώρησαν και οι κινήσεις περιορισμού του κόστους άρχισαν να αποδίδουν.
Σε αυτό το νέο ευνοϊκό περιβάλλον για την ακτοπλοΐα η Τράπεζα Πειραιώς αποφάσισε να δρομολογήσει τις διαδικασίες για την πώληση της συμμετοχής της στην HSW.
Αναδιάρθρωση
Προηγουμένως είχε φροντίσει να δώσει ανάσες στην εταιρεία με την αναδιάρθρωση του δανεισμού της και όντως τα στοιχεία από τις τρεις τελευταίες οικονομικές χρήσεις επιβεβαιώνουν την ανάκαμψη των εργασιών.
Ετσι η HSW έγινε μια πολύφερνη νύφη. Τις προοπτικές της τις αντιλήφθηκε πρώτος ο όμιλος Grimaldi, ιδιοκτήτης των Μινωικών Γραμμών και ως τις αρχές του 2016 μέτοχος της HSW με 33,5%. Από τις αρχές του 2106 προσπάθησε με αγορές μετοχών από μικρομετόχους να αποκτήσει την πλειοψηφία των μετοχών της HSW και κατάφερε μέχρι σήμερα με τη ρευστότητα που διαθέτει να έχει ενισχύσει το ποσοστό του στο 48,5%, ξοδεύοντας πάνω από 30 εκατ. ευρώ.
Σκληρό μπλοκ
Η κίνηση αυτή χαρακτηρίστηκε επιθετική από την Πειραιώς, αφού αν αποκτούσε την πλειοψηφία της HSW ο όμιλος Grimaldi η συμμετοχή της στην HSW θα έχανε την αρχική της αξία. Σε συνεργασία και συνεννόηση με τον σκληρό πυρήνα των ιδρυτικών μετόχων και τη διοικητική ομάδα της HSW δημιουργήθηκε ένα σκληρό μπλοκ που δεν επέτρεψε στον όμιλο Grimaldi να διεκδικήσει κάτι περισσότερο από το 48,5%. Στον διαγωνισμό που ακολούθησε ο ιταλός εφοπλιστής συμμετείχε αλλά το τίμημα που προσέφερε δεν κρίθηκε ικανοποιητικό. Ετσι φτάσαμε στη συμφωνία Attica – ΗSW, που δημιουργεί νέα δεδομένα στον κλάδο, αφού οι δύο εταιρείες αποκτούν παρουσία σε όλες τις εγχώριες γραμμές.
Μάλιστα η Attica Συμμετοχών μέσω της Βlue Star Ferries ανταγωνιζόταν μέχρι σήμερα την HSW στις γραμμές των Κυκλάδων και στις γραμμές του ΒΑ Αιγαίου. Ιδίως στις γραμμές του ΒΑ Αιγαίου δεν δραστηριοποιείται άλλη εταιρεία και αναμένεται με ενδιαφέρον η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την έγκριση ή μη της συμφωνίας και με ποιους περιορισμούς.
Συνεργασία
Σε ό,τι αφορά τον όμιλο Grimaldi οι μέχρι τώρα ενστάσεις του είχαν να κάνουν με τη διοίκηση της HSW. Ευθέως την κατηγορούσε για κακοδιαχείριση και υποστήριζε πως η HSW υπό διαφορετική διοίκηση θα είχε πολύ καλύτερες επιδόσεις. Πολλοί εκτιμούν ότι επειδή ο κ. Em. Grimaldi δεν είναι τράπεζα να κοιτάζει τα EBITDA αλλά μέτοχος που θέλει να βγάζει κέρδη από τη συμμετοχή του, θα συνεργαστεί με τον νέο ιδιοκτήτη για την ανάπτυξη της HSW που διατηρεί έναν καθαρό δανεισμό της τάξης των 130 εκατ. ευρώ.
Τι προβλέπει η συμφωνία
Η καταρχήν συμφωνία προβλέπει ότι η Attica θα αποκτήσει 39.039.833 μετοχές της HSW, ήτοι ποσοστό 50,3%, με καταβολή 30,61 εκατ. ευρώ τοις μετρητοίς στους κατόχους των παραπάνω μετοχών, και ταυτόχρονα θα διαθέσει 24.145.523 νέες κοινές ονομαστικές μετοχές, οι οποίες θα προέλθουν από αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Attica. H αγορά 1.250.000 μετοχών εκ του ανωτέρω πλειοψηφικού πακέτου μετοχών έχει ήδη ολοκληρωθεί διά καταβολής τοις μετρητοίς, ενώ οι υπόλοιπες 37.789.833 μετοχές θα αποκτηθούν βάσει συμφωνίας που τελεί υπό την έγκριση των αρμόδιων κανονιστικών και λοιπών αρχών.
Δημιουργείται ένας κολοσσός με 32 πλοία και παρουσία σε όλες τις γραμμές
Η επικείμενη απόκτηση του 50,3% της HSW από την Attica Συμμετοχών θα δημιουργήσει ένα σχήμα με 32 πλοία, με παρουσία σε όλες τις γραμμές, ενοποιημένο τζίρο 400 εκατ. ευρώ, κέρδη ebitda 88 εκατ. ευρώ και καθαρό δανεισμό 300 εκατ. ευρώ. Σήμερα η Attica Συμμετοχών δραστηριοποιείται στις γραμμές της Αδριατικής με 3 πλοία και στην Ελλάδα με 9 πλοία. Ειδικότερα, με τα πλοία Superfast XI, Superfast I και Superfast II εξυπηρετεί τις γραμμές Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα και Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπάρι σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ. Στο εσωτερικό δραστηριοποιείται με την Blue Star Ferries με εννέα πλοία στις γραμμές Πειραιάς – Κυκλάδες, Πειραιάς – Δωδεκάνησα, Πειραιάς – Κρήτη σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ και Πειραιάς – Νησιά ΒΑ Αιγαίου. Το 2016 μαζί με την τράπεζα του Μαρόκου BMCE ίδρυσε joint venture, με την επωνυμία Africa Morocco Links (AML) για τη δρομολόγηση δύο πλοίων στη γραμμή Μαρόκο – Ισπανία.
Το 2016 ο κύκλος εργασιών της Αttica Συμμετοχών διαμορφώθηκε σε 268,61 εκατ. ευρώ από 277,63 εκατ. το 2015. Το 68% του τζίρου προήλθε από τις γραμμές εσωτερικού και το 32% από τις γραμμές της Αδριατικής. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (ebitda) υποχώρησαν στα 70,03 εκατ. ευρώ από 80,7 εκατ. ευρώ το 2015 και τα καθαρά κέρδη μετά τους φόρους διαμορφώθηκαν σε 20,25 εκατ. ευρώ από 33,18 εκατ. ευρώ το 2015.
Η HSW δραστηριοποιείται με 20 πλοία (δύο ναυλωμένα) στις ακτοπλοϊκές γραμμές των Κυκλάδων, του ΒΑ Αιγαίου, των Σποράδων και του Σαρωνικού. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας διαμορφώθηκε το 2016 στα 131,5 εκατ. ευρώ, στα ίδια επίπεδα με το 2015, τα κέρδη ebitda υποχώρησαν κατά 6,4 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2015, στα 18 εκατ. ευρώ, και τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν στα 6,7 εκατ. ευρώ από 3,9 εκατ. ευρώ το 2015. Το καθαρό αποτέλεσμα οφείλεται κυρίως σε μη επαναλαμβανόμενο κέρδος από αναστροφή απομείωσης πλοίων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ