Να δουν και να κατανοήσουν γιατί χάθηκαν τόσες γενιές Ελλήνων. Ενας από αυτούς θα δοκιμάσει να εκπονήσει μια διδακτορική διατριβή σχετικά με τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα βυθίστηκε σε μια τόσο μεγάλη οικονομική και κοινωνική κρίση, η οποία λίγο έλειψε να την καταστρέψει ολοσχερώς.
Ο καθηγητής του νέου ερευνητή (ειδικός στις οικονομικές κρίσεις των εθνών των αρχών της 3ης χιλιετίας μ.Χ.) θα ζητήσει από τον υποψήφιο διδάκτορα να μελετήσει σε βάθος τα σημαντικότερα παγκόσμια οικονομικο-πολιτικά, γεωπολιτικά και στρατηγικά συμβάντα αυτής της περιόδου και να τα συσχετίσει με την ελληνική κρίση. Ο νέος ερευνητής θα μάθει πολλά για την αρχή της ελληνικής οικονομικής κρίσης.
Στη συνέχεια θα παρακολουθήσει ένα δεύτερο μνημόνιο, μετά ένα τρίτο, ένα τέταρτο, ένα πέμπτο, ένα έκτο κ.λπ. Με κάποια έκπληξη θα διαπιστώσει ότι ενώ η χώρα των Ελλήνων φαινόταν να συνέρχεται κάπου εκεί στις αρχές του 2015, ξαφνικά προκηρύσσονται εκλογές εξαιτίας, όπως λέγεται, μιας κομματικής συνεργίας. Αλλες πηγές έκαναν λόγο για κάποια κομματική προδοσία.
Ο υποψήφιος διδάκτωρ θα διαπιστώσει ότι αντί η χώρα να βγει από τον μηχανισμό στήριξης, οι διπλές εκλογές του 2015 την έστειλαν ακόμη βαθύτερα στην κόλαση των μνημονίων. Μάλιστα το περίεργο είναι ότι ενώ προεκλογικά εκείνος ο πολιτικός σχηματισμός (το όνομά του ήταν ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ) υποστήριζε ότι «θα τα σκίσει τα μνημόνια», χρόνο με τον χρόνο οι βουλευτές του ψήφιζαν όλο και περισσότερα επαχθή οικονομικά μέτρα.
Ενώ, λόγου χάριν, είχε μια σχετικά καλή εικόνα για το μέσο ελληνικό ΙQ και γνώριζε ότι ο δείκτης νοημοσύνης των πολιτών ήταν μάλλον υψηλός, αντιθέτως η νοημοσύνη των περισσότερων πολιτικών, που επέλεγε αυτός ο θεωρούμενος «έξυπνος» λαός, ήταν πολύ χαμηλού επιπέδου. Οι περισσότεροι πολιτικοί ήσαν ολωσδιόλου ακαλλιέργητοι.
Δεν είχαν διαβάσει ούτε ένα βιβλίο. Δεν ήξεραν καν να μιλήσουν και να γράψουν σωστά ελληνικά. Αρχισε τότε να ερευνά τους φακέλους των υπουργών Παιδείας και Πολιτισμού. Διαπίστωσε με έκπληξη ότι οι φάκελοί τους έδειχναν ανθρώπους με πολύ χαμηλό ΙQ, ότι ήσαν άνθρωποι εντελώς ακατάλληλοι για να αναλάβουν τόσο σημαντικά υπουργεία όπως της Παιδείας ή του Πολιτισμού. Ησαν άξεστοι, αδαείς, προσβλητικοί και συμπεριφέρονταν με τρόπο αλλοπρόσαλλο.
Ενας μάλιστα είχε διατυπώσει τη θεωρία πως η αριστεία είναι βλακεία, ενώ η αμορφωσιά είναι αρετή. Ενας άλλος υπουργός Παιδείας είχε υποστηρίξει ότι οι εισαγωγικές εξετάσεις στα ΑΕΙ πρέπει να καταργηθούν για τον λόγο ότι «τυραννάνε τα 18χρονα, που δεν μπορούν να πάνε για ένα ποτό το Σάββατο το βράδυ, δεν μπορούν να ερωτευθούν όταν είναι στην Γ’ Λυκείου, διότι όλη η οικογένεια παθαίνει μια τεράστια κρίση, μήπως τα παιδιά τους βγουν από αυτή την πορεία».
Σκέφτηκε πως ίσως, πως ενδεχομένως, πως, τέλος πάντων, είναι πολύ πιθανόν η μακροχρόνια και βαθύτατη οικονομική κρίση που ταλαιπώρησε δεκαετίες τους Ελληνες είχε να κάνει τελικά με την ελλιπή, στραβή, «ανόητη» και ολωσδιόλου επιφανειακή ελληνική παιδεία.
Αν, σκέφτηκε ο επιβλέπων καθηγητής των Οικονομικών, οι υπουργοί Παιδείας και Πολιτισμού των Ελλήνων είναι τόσο μα τόσο αστοιχείωτοι, αν συμπεριφέρονται τόσο επιπόλαια, αν οδήγησαν χρόνια και χρόνια τους μαθητές και τους φοιτητές στην αμορφωσιά, τότε θα πρέπει να συσχετισθούν τα αίτια της οικονομικής κρίσης με το μεγάλο έλλειμμα της ελληνικής παιδείας.
Αφού είναι γνωστόν ότι Παιδεία και οικονομική ανάπτυξη πάνε μαζί. Προέτρεψε τότε τον υποψήφιο διδάκτορα να μελετήσει σε βάθος την πορεία της ελληνικής παιδείας από το τέλος της δικτατορίας του 1967 ως το έτος 2023. Ο υποψήφιος διδάκτωρ ερώτησε γιατί πρέπει να σταματήσει την έρευνα το 2023.
Ο καθηγητής τού είπε ότι το 2023 τελειώνει η δεύτερη τετραετία διακυβέρνησης του συνασπισμού των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.
Εκείνη τη χρονιά θα δούμε ποια κλίση έχουν πάρει οι δείκτες της ελληνικής παιδείας και αναλόγως θα δούμε και τους δείκτες της ελληνικής οικονομίας.
είναι ομότιμος καθηγητής
του Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ