Οι πρώτοι 30 ιδιοκτήτες του Tesla Model 3 κυκλοφορούν ήδη μία εβδομάδα τα αυτοκίνητά τους. Περίπου μισό εκατομμύριο άλλοι στις ΗΠΑ έχουν καταβάλει προκαταβολή 1.000 δολαρίων και περιμένουν… Με μόλις 35.000 δολάρια, δηλαδή με λιγότερα από 30.000 ευρώ, θα έχουν μια «κανονική», πολυτελή μπερλίνα, που θα μπαίνει στην πρίζα για να διανύσει 350 χιλιόμετρα. Στην ακριβότερη έκδοση μάλιστα, αυτή των 44.000 δολαρίων (37.500 ευρώ), η αυτονομία της κάθε φόρτισης θα αρκεί για 500 χιλιόμετρα. Για να ταξιδέψει δηλαδή κανείς από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη.
«Φτιάξαμε τελικά ένα σπουδαίο, προσιτό ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Είμαι πραγματικά πεπεισμένος ότι είναι το καλύτερο αυτοκίνητο στη συγκεκριμένη κατηγορία τιμής. Θα το κρίνετε εσείς» δήλωσε καταχειροκροτούμενος σε ένα πολυπληθές κοινό στο Φρίμοντ της Καλιφόρνια ο πολυσχιδής διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Ελον Μασκ. Διότι η παρουσίαση του Tesla Model 3 θύμιζε παρουσίαση… iPhone! Εγινε κατά τα πρότυπα που λάνσαρε προ δεκαετίας ένας άλλος πιονιέρος των τεχνολογικών καινοτομιών, ο πρόωρα χαμένος Στιβ Τζομπς.
Στην αναμονή
Οι 500.000 υποψήφιοι αγοραστές του νέου, φθηνού Model 3 θα περιμένουν βεβαίως κάποια… χρόνια για να το παραλάβουν. Και όμως, το επίτευγμα της Tesla που ο ίδιος ο Μασκ προέταξε είναι η «δραματική απλούστευση της διαδικασίας κατασκευής των νέων μοντέλων». Ετσι, ενώ η γραμμή παραγωγής της Tesla έχει τη δυνατότητα να παράγει 50.000 Model S ή Model X ετησίως, σύντομα θα παράγει 200.000 Model 3 ετησίως! Και εξυπακούεται ότι η φθήνια θα φάει τον παρά καθώς ενώ οι τιμές των Model S και Model X ξεκινούν από τις 97.500 δολάρια (83.000 ευρώ), το νέο Model 3 θα είναι φθηνότερο στην αμερικανική αγορά ακόμα και από το Chevrolet Bolt, το οποίο άλλωστε το αυτοκίνητο του Μασκ ξεπερνά σε κάθε τομέα.
Ασφάλεια
«Το Model 3 είναι ένα υπερσύγχρονο αυτοκίνητο, το οποίο είναι ασφαλέστερο ακόμα και από τα Volvo» υποστήριξε ο ηλικίας 47 ετών καναδοαμερικανός μπίζνεσμαν, επενδυτής, μηχανικός και εφευρέτης που, μεταξύ άλλων, έχει προαναγγείλει το πρώτο επανδρωμένο ταξίδι στον Αρη το… 2024 (διότι εκτός από την Tesla ίδρυσε και διευθύνει τη διαστημική εταιρεία SpaceX. Φρόντισε, μάλιστα, ο Ελον Μασκ να συγκρίνει στο διαφημιστικό σποτάκι του Model 3 τη συμπεριφορά του δικού του αυτοκινήτου και του εμβληματικού για την ασφάλειά του Volvo S60.
Η μεγάλη πρόοδος που πέτυχε η Tesla, σε ό,τι αφορά το νέο της μοντέλο στις δύο εκδόσεις του, είναι η βελτίωση της τεχνολογίας των συσσωρευτών. Η βελτίωση αυτή επιτρέπει στο Model 3 της ακριβής έκδοσης (των 44.000 δολαρίων) να αναδεικνύεται ως το οικονομικότερο στον δρόμο από όλα τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα που κυκλοφορούν σήμερα στον πλανήτη. Και αυτό λόγω της μεγάλης αυτονομίας που επιτρέπουν να έχει το αυτοκίνητο. Ετσι, το τίμημα που καταβάλλει για να αποκτήσει το ακριβό Model 3 ο καταναλωτής αντιστοιχεί σε μόλις 141,94 δολάρια ανά μίλι (75,5 ευρώ ανά χιλιόμετρο).
Νέο εργοστάσιο
Αρκεί να αναφερθεί ότι το ηλεκτροκίνητο VW Golf που πωλείται προς 28.995 δολάρια στις ΗΠΑ (24.678 ευρώ) έχει αυτονομία μόλις 83 μίλια (132,9 χλμ.), κάτι που σημαίνει ότι η τιμή ανά μίλι της αυτονομίας του οχήματος φθάνει τα 349,34 δολάρια (185,75 ευρώ ανά χιλιόμετρο). Η σχέση τιμής/αυτονομίας που κατάφερε η Tesla είναι ασυναγώνιστη.
Για την αύξηση της παραγωγής των μοντέλων Tesla αλλά και για τη μείωση του κόστους παραγωγής τους ο Ελον Μασκ βασίζεται στην ολοκλήρωση του νέου εργοστασίου συσσωρευτών που βρίσκεται υπό κατασκευή στο Ρίνο της Νεβάδα.
Σύμφωνα με το Bloomberg, οι δύο μονάδες κατασκευής συσσωρευτών στο Φρίμοντ δεν προλαβαίνουν να εφοδιάζουν τα Tesla. Λειτουργούν νυχθημερόν και ο Μασκ έχει φροντίσει να εγκαταστήσει ντουζιέρες για τους εργαζομένους καθώς κάποιοι από αυτούς κοιμούνται σε υπνόσακους στο εργοστάσιο.
«Σήμερα είναι μεγάλη ημέρα για την Tesla. Το μέλλον ξεκινά τώρα…» διακήρυξε από σκηνής δίπλα σε ένα κατακόκκινο Model 3 ο Μασκ. Δεν έκρυψε ότι ο στόχος του είναι να ξεπεράσει τις πωλήσεις των BMW, των Mercedes και των Lexus στις ΗΠΑ. Και πληροφόρησε τους καταναλωτές ότι το Model 3 έχει ήδη έτοιμο το λογισμικό και ό,τι άλλο χρειάζεται για να κινείται δίχως την παρέμβαση οδηγού, αυτόνομα.
Ο πλανήτης εγκαταλείπει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης
Οι επιχειρήσεις σε τεχνολογικό επίπεδο και οι κυβερνήσεις σε θεσμικό δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την ταχύτερη δυνατή ηλεκτροκίνηση των οχημάτων. Μόνο τον μήνα που πέρασε, εκτός από το νέο, προσιτό στη μεσαία τάξη Model 3 που λάνσαρε η Tesla, η Volvo ανακοίνωσε ότι σε δύο χρόνια θα πάψει να κατασκευάζει αυτοκίνητα που κινούνται με υδρογονάνθρακες.
Επίσης, η Γαλλία πρώτα και κατόπιν η Βρετανία ανακοίνωσαν ότι θα απαγορεύσουν πλήρως την κυκλοφορία βενζινοκίνητων, πετρελαιοκίνητων και υγραεριοκίνητων οχημάτων το έτος 2040, ενώ η Υπηρεσία Μεταφορών της Κομητείας του Λος Αντζελες ενέκρινε την αγορά των πρώτων 95 ηλεκτρικών λεωφορείων με στόχο το 2030 οι εκπομπές ρύπων από τον στόλο των δημόσιων συγκοινωνιών της ευρύτερης περιοχής να μηδενιστούν.
Στην Κίνα…
Ελάχιστα ηλεκτροκίνητα οχήματα κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους. Σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg, τα περισσότερα (289.000) πουλήθηκαν το 2016 στην Κίνα. Οι ευρωπαίοι καταναλωτές αγόρασαν 215.000 ηλεκτροκίνητα ενώ οι Αμερικανοί 150.000. Συνολικά πουλήθηκαν 654.000 ηλεκτροκίνητα, ενώ οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έφθασαν τα… 92 εκατομμύρια. Με τους σημερινούς ρυθμούς ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης, ωστόσο, οι ειδικοί εκτιμούν ότι το έτος 2040 περισσότερα από τα μισά νέα μοντέλα που θα πωλούνται στον πλανήτη θα μπαίνουν στην πρίζα.
Πέρα από τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, υπάρχουν όμως και τα υβριδικά. Η Toyota πούλησε πέρυσι 1,4 εκατ. αυτοκίνητα που κινούνται και με βενζίνη και με ηλεκτρική ενέργεια. Η γιγαντιαία ιαπωνική εταιρεία θεωρεί, παρά ταύτα, ότι το μέλλον δεν βρίσκεται τόσο στην ηλεκτροκίνηση όσο στην υδρογονοκίνηση. Αυτό σημαίνει ότι θα καταργηθούν τελείως το πετρέλαιο και τα παράγωγά του ως καύσιμα των αυτοκινήτων; Οχι όσο οι τιμές του «μαύρου χρυσού» είναι τόσο χαμηλές όσο σήμερα, απαντούν οι ειδικοί. Που προβλέπουν, άλλωστε, το κόστος κατασκευής ενός οχήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης να παραμείνει χαμηλότερο από το κόστος κατασκευής ενός ηλεκτροκίνητου για τουλάχιστον μια δεκαετία ακόμα.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ