Εντονος προβληματισμός επικρατεί στην κυβέρνηση και στο ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τις προθέσεις των επίδοξων μνηστήρων για τη διεκδίκηση του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ).
Οι αυστηρές προδιαγραφές του διαγωνισμού που σωστά έχουν τεθεί από το ΤΑΙΠΕΔ περιορίζουν τους μνηστήρες σε τέσσερις με πέντε ομίλους –θα γίνονται δεκτές προτάσεις από πιστοποιημένους ευρωπαίους διαχειριστές δικτύων –οι οποίοι λειτουργούν σε μονοπωλιακές καταστάσεις στις χώρες τους.
Το τελευταίο διάστημα υπάρχουν πληροφορίες πως στο παρασκήνιο οι επίδοξοι υποψήφιοι για τον ΔΕΣΦΑ συνεννοούνται μεταξύ τους –θα κατέβουν με κοινοπρακτικά σχήματα –με αντικείμενο «την υποβολή προσφορών οι οποίες δεν θα ανταποκρίνονται στις προσδοκίες της ελληνικής πλευράς».
Οι εμπλεκόμενοι με τον διαγωνισμό από ελληνικής πλευράς φαίνεται να γνωρίζουν τις «συζητήσεις» αυτές και προσπαθούν να λάβουν τα μέτρα τους.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργος Σταθάκης που επισκέφθηκε την περασμένη Τετάρτη τα γραφεία της εταιρείας δήλωσε πως «από τον εν εξελίξει διαγωνισμό αναμένουμε σεβασμό του ανταγωνιστικού χαρακτήρα της διαγωνιστικής διαδικασίας από όλους τους εμπλεκόμενους παίκτες και διασφάλιση ενός δίκαιου τιμήματος που να ανταποκρίνεται στην άριστη οικονομική κατάσταση της εταιρείας».
Κάτι γίνεται…
Δηλώσεις που εκ πρώτης όψεως φαίνονται τυπικές αλλά για αυτούς που γνωρίζουν το παρασκήνιο εκφράζουν την αγωνία της κυβέρνησης για το τίμημα και στέλνουν ένα σαφές μήνυμα προς τους υποψήφιους επενδυτές του τύπου:
«Δεν έχουμε αποδείξεις αλλά δεν είμαστε και αφελείς για να μην καταλαβαίνουμε τι γίνεται».
Κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ διαμηνύουν πως για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ υπάρχει μία βάση εκκίνησης που δεν είναι άλλη από το τίμημα των 400 εκατ. ευρώ που είχε προτείνει το 2013 η αζερική Socar σε έναν διαγωνισμό που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Στους ενδιαφερομένους μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται η ιταλική Snam, η βελγική Fluxys, η ολλανδική Gasunie, η γαλλική CRTgas και η ισπανική Transgaz. Η πρώτη φάση του διαγωνισμού, η υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος λήγει αύριο Δευτέρα μετά την παράταση που είχε δοθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ύστερα από αίτημα μιας ελληνοαμερικανικής εταιρείας συμβούλων (!) για να μελετήσει τα στοιχεία του διαγωνισμού.
Κομβική πώληση
Θα ακολουθήσει η προεπιλογή υποψηφίων και η δεύτερη φάση, αυτή της υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ είναι κομβική για το ΤΑΙΠΕΔ, για αυτό και έχει ενταχθεί στις ιδιωτικοποιήσεις fast track. Στόχος είναι το αργότερο μέχρι τις αρχές του 2018 να έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός.
Θα πωληθεί το 31% από το 65% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στον ΔΕΣΦΑ (το υπόλοιπο 34% θα επιστραφεί στο Δημόσιο) και το 35% που κατέχουν τα ΕΛΠΕ στον ΔΕΣΦΑ.
Δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό του ΔΕΣΦΑ έχουν όπως προαναφέρθηκε διαχειριστές πιστοποιημένοι στα πρότυπα που ορίζει κοινοτική οδηγία αλλά και εφόσον ανήκουν στο δίκτυο των Ευρωπαίων Διαχειριστών Φυσικού Αερίου.
Στην περίπτωση που στον διαγωνισμό κατέβει κοινοπραξία εταιρειών, τουλάχιστον ένα από τα μέλη της θα πρέπει να πληροί τα προαναφερόμενα χαρακτηριστικά, δηλαδή να είναι Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου.
Για την υλοποίηση της διαδικασίας το ΤΑΙΠΕΔ όρισε ως χρηματοοικονομικούς και νομικούς συμβούλους τις εταιρείες: Alantra Greece Corporate Advisors SA, Alpha Bank, τη δικηγορική εταιρεία Κουταλίδη και την Clifford Chance LLP.
Ο αγωγός TAP αναβαθμίζει τον ρόλο της εταιρείαςΟ ΔΕΣΦΑ έχει στην κυριότητά του, λειτουργεί, συντηρεί, διαχειρίζεται, εκμεταλλεύεται και αναπτύσσει το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) που βρίσκεται στη Ρεβυθούσα.
Ο στρατηγικός του χαρακτήρας είναι δεδομένος και θα ενισχυθεί περαιτέρω με τη λειτουργία του αγωγού TAP. Δεν είναι τυχαίο ότι τρεις από τους επίδοξους μνηστήρες είναι μέτοχοι του TAP (Snam SpA (20%), Fluxys (19%),Enagás (16%).
Το 2016 ο κύκλος εργασιών του ΔΕΣΦΑ διαμορφώθηκε στα 169,6 εκατ. ευρώ έναντι 149,5 εκατ. ευρώ το 2015. Το μεικτό κέρδος ενισχύθηκε στα 46,3 εκατ. ευρώ από 28,1 εκατ. το 2015 και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα 34,3 εκατ. έναντι 16,7 εκατ. ευρώ το 2015.
Σχετικά με την επικείμενη μείωση των τελών διέλευσης LNG της Ρεβυθούσας εκτιμάται ότι δεν θα επηρεάσει την εξέλιξη του διαγωνισμού, καθώς η αύξηση της κίνησης στη Ρεβυθούσα και κατ’ επέκταση των εσόδων θα αντισταθμίσει τις απώλειες από τις μειώσεις των τελών.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ