Μελαγχολικά τραγούδια όπως “Sorry”, Justin Bieber, “The Winner Takes it All”, Abba και “Mr Brightside” των The Killers, βοηθούν να ξεκινήσετε δυνατά την ημέρα σας με ανεβασμένη διάθεση, κάτι που μπορεί να κρατήσει ακόμα και δύο ώρες.
Αυτό προκύπτει από τα ευρήματα νέας έρευνας πάνω στη συναισθηματική δύναμη των τραγουδιών που ακούμε στο αυτοκίνητο που πραγματοποίησε η Ford, με την υπηρεσία Spotify και το New York University.
Τα “Back to Black”, Amy Winehouse και “Everybody’s Changing”, Keane εμπίπτουν επίσης σε αυτή την κατηγορία.
Κοινό γνώρισμα όλων αυτών των τραγουδιών είναι αφενός δυναμικός ρυθμός, αφετέρου μία αίσθηση μελαγχολίας, κάτι που σύμφωνα με την έρευνα μερικοί άνθρωποι θεωρούν το καλύτερο soundtrack στις καθημερινές μετακινήσεις τους με το αυτοκίνητο.
Οι επιστήμονες έχουν αναγνωρίσει δύο βασικά χαρακτηριστικά της μουσικής που συνεργάζονται για τη δημιουργία της διάθεσης. Η ‘ενέργεια’ οδηγεί το τραγούδι – ο ρυθμός, το τέμπο και η δύναμη περιγράφουν το βάθος, το συναίσθημα και την αίσθηση ενός μουσικού κομματιού. Μαζί, τα στοιχεία αυτά μπορεί να λειτουργήσουν σαν ένα τονωτικό που γεμίζει με ενέργεια ακόμα και τον πιο βαριεστημένο οδηγό. Για τις ανάγκες της έρευνας οι testers σε Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο άκουγαν προσεκτικά μελετημένες playlists που αντιπροσώπευαν διαφορετικούς συνδυασμούς “ενέργειας” και “δύναμης”.
Οι διαθέσεις των οδηγών αναγνωρίζονταν μέσα από ερωτηματολόγια που συμπληρώνονταν αμέσως πριν, αμέσως μετά και σε ωραία διαλείμματα μετά τις πρωινές μετακινήσεις.
Τα κομμάτια με δυνατό ρυθμό λειτουργούσαν άψογα, αλλά και τα μελαγχολικά τραγούδια, ή αυτά σε ελάσσονες κλίμακες (μινόρε) ήταν εξίσου δημοφιλή με αυτά που διαθέτουν χαρούμενη μουσική που χαρακτηρίζεται από δυναμισμό.
Γενικά, μουσική με υψηλό επίπεδο ενέργειας έκαναν στους testers να νιώθουν ανεβασμένοι για όλη την ημέρα» δήλωσε η Amy Belfi, γνωσιακή νευροεπιστήμων από το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης με ειδίκευση στις επιδράσεις της μουσικής στον εγκέφαλο. Εκείνο που παρουσίαζε ιδιαίτερο ενδιαφέρον ήταν το γεγονός ότι εκτός από τα χαρούμενα ταξίδια, και τα μελαγχολικά είχαν παρόμοια ‘ανεβαστική’ επίδραση στη διάθεση. Ασφαλώς, τα ‘μελαγχολικά’ τραγούδια μπορούν να μας κάνουν να νιώθουμε καλά με τον εαυτό μας. Μπορεί να μας υπενθυμίζουν, για παράδειγμα, τις δύσκολες εμπειρίες που έχουμε ξεπεράσει και από τις οποίες έχουμε πάρει μαθήματα.»
«Στο πείραμα αυτό εστιάσαμε στο πώς η ‘ενέργεια’ και η ‘δύναμη’ μπορούν να επηρεάσουν τη διάθεσή μας όλη μέρα» δήλωσε ο Koppel Verma της υπηρεσίας Spotify, που ήταν σύμβουλος στο ερευνητικό project. «Η έρευνα έδειξε ότι δεν είναι μόνο τα δυναμικά και χαρούμενα τραγούδια αυτά που λειτουργούν θετικά στη διάθεσή μας το πρωί. Στην πραγματικότητα, όταν αναλύσαμε τις υπάρχουσες playlists διαπιστώσαμε από τα δεδομένα τους ότι υπήρχε ένας μεγάλος αριθμός τραγουδιών με μελαγχολική διάθεση. Αυτό είναι σημαντικό επειδή προηγούμενη έρευνα μας έχει δείξει ότι οι καθημερινές διαδρομές είναι ένας σημαντικός μεταβατικός χρόνος – τώρα μπορούμε να χρησιμοποιούμε τα δεδομένα μας για να δώσουμε τον τόνο στην ημέρα που μας περιμένει.»