Τυχεροί ίσως αποδειχθούν όσοι δεν έχουν κλείσει ακόμη αεροπορική πτήση για τις εφετινές διακοπές τους. Η Ryanair ανακοίνωσε την περασμένη Δευτέρα ότι οι ναύλοι ενδέχεται να πέσουν έως και 8% σε ορισμένους τουριστικούς προορισμούς καθώς ο ανταγωνισμός στον κλάδο θα οξυνθεί τους αμέσως επόμενους μήνες.

Κι αυτό επειδή πολλοί αερομεταφορείς καταργούν πτήσεις για την Τουρκία και τη Βόρεια Αφρική, όπου η ζήτηση είναι μειωμένη, και προσθέτουν δρομολόγια στους περιζήτητους προορισμούς.

Η μεγαλύτερη προσφορά πτήσεων αποβαίνει, όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, προς όφελος του καταναλωτή –εν προκειμένω του αεροπορικού επιβάτη. Διότι για να προσελκύσουν πελάτες οι εταιρείες ρίχνουν τις τιμές.
Σημειωτέον ότι η προειδοποίηση που απηύθυνε προς τον κλάδο η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης, σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση, δεν ήταν η πρώτη. Ανάλογες διαπιστώσεις για πιέσεις στις τιμές των ναύλων έχουν κάνει και ανταγωνιστές της Ryanair τις προηγούμενες εβδομάδες, μεταξύ αυτών η βρετανική easyJet και η ουγγρική Wizz Air, αμφότερες εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως άλλωστε και η ιρλανδική Ryanair.
Το πρώτο τρίμηνο του έτους ο μέσος αεροπορικός ναύλος αυξήθηκε κατά 1%, στα 40,3 ευρώ, για την Ryanair. Η εταιρεία, ωστόσο, απέδωσε την εξέλιξη αυτή στη συγκυριακή αύξηση της ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια την περίοδο του Πάσχα που συνέπεσε, ως γνωστόν, ημερολογιακά για τους καθολικούς και τους ορθοδόξους.
Πτώση της μετοχής
Το εξάμηνο που διανύουμε έως τα τέλη Σεπτεμβρίου (δηλαδή το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο του 2017) η Ryanair προβλέπει πτώση των ναύλων κατά 5%, ενώ το αμέσως επόμενο εξάμηνο, έως τα τέλη του Μαρτίου 2018, ο ρυθμός της πτώσης προβλέπεται να φθάσει το 8%.
Οι προαναγγελίες αυτές προκάλεσαν την πτώση της τιμής της μετοχής της Ryanair κατά 3,5% τη Δευτέρα. Επεσαν επίσης οι τιμές των μετοχών της easyJet κατά 3,4% και της μητρικής της British Airways, IAG, κατά 2,7%, όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ του το BBC.

Ενδιαφέρον για την Alitalia
Ταυτόχρονα με τις προβλέψεις για την πορεία των αεροπορικών ναύλων, η Ryanair ανακοίνωσε για το τρίμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου αύξηση των προ φόρων κερδών της κατά 55%, στα 397 εκατ. ευρώ. Ο τζίρος της εταιρείας αυξήθηκε κατά 13%, στα 1,68 δισ. ευρώ.

Επίσης η ιρλανδική εταιρεία επιβεβαίωσε τον ενδιαφέρον της για την Alitalia, ανακοινώνοντας ότι υπέβαλε μη δεσμευτική προσφορά για την εξαγορά της ζημιογόνου ιταλικής εταιρείας.

Τον περασμένο Μάιο η Alitalia τέθηκε υπό ειδική διαχείριση για δεύτερη φορά μετά το 2008 και τώρα περιμένει είτε να αναδιαρθρωθεί είτε να πουληθεί είτε να τεθεί προς εκκαθάριση.

Την Παρασκευή τα μέσα ενημέρωσης της Ιταλίας είχαν δημοσιεύσει πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες ο εθνικός αερομεταφορέας της χώρας είχε λάβει περί τις 10 μη δεσμευτικές προσφορές για να εξαγοραστεί.


«Με σοβαρότητα ανακοινώνουμε ότι ενδιαφερόμαστε για την Alitalia. Με την ίδια σοβαρότητα, όμως, τονίζουμε ότι το ενδιαφέρον μας ισχύει μόνο αν διενεργηθεί μια σημαντική αναδιάρθρωση που θα επιτρέπει στην Alitalia να λειτουργεί σε κερδοφόρα βάση»
δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair Μάικλ Ο’ λίρι. Ο ιρλανδός μάνατζερ πρόσθεσε ότι «απαραίτητη προϋπόθεση για την εξαγορά της Alitalia είναι επίσης να μην υπάρξει παρέμβαση της ιταλικής κυβέρνησης στην όλη διαδικασία».
Το φάσμα του λουκέτου
Η ιταλική κυβέρνηση έχει αποκλείσει κάθε περίπτωση επανεθνικοποίησης της Alitalia, η οποία ιδιωτικοποιήθηκε πριν από εννέα χρόνια μετά τη χρεοκοπία που κήρυξε το 2007 –σήμερα το 49% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ελέγχει η εδρεύουσα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα Etihad. Τον Μάιο η κυβέρνηση του Πάολο Τζεντιλόνι υποσχέθηκε να στηρίξει δανειακά την εταιρεία για να εξακολουθούν να πετούν τα αεροσκάφη της για περίπου ένα εξάμηνο ακόμα.
Την περασμένη Παρασκευή έληξε η προθεσμία υποβολής μη δεσμευτικών προσφορών για την εταιρεία και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές έχουν προθεσμία έως τον Οκτώβριο για να προχωρήσουν σε κλειστή, δεσμευτική προσφορά. «Αν δεν εμφανιστούν αγοραστές, πιθανόν η εταιρεία να τεθεί προς εκκαθάριση» μεταδίδει το Reuters.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ