Στην αεροπορική έκθεση του Παρισιού, τον περασμένο Ιούνιο, φάνηκε καθαρά ότι οι συσχετισμοί δυνάμεων στον χώρο της αεροναυπηγικής (σε ό,τι αφορά την κατασκευή επιβατικών αεροσκαφών) κλίνουν πρώτον υπέρ της Boeing και δεύτερον υπέρ των αεροσκαφών μεσαίου μεγέθους και αποστάσεων.

Χάρη στο 737 ΜΑΧ 10 η αμερικανική εταιρεία κατατρόπωσε την Boeing, εγγράφοντας συνολικά 443 παραγγελίες έναντι 326 της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας.

Η Airbus παραδέχθηκε την ήττα της αλλά φαίνεται πως δεν απογοητεύθηκε. Αντίθετα, σχεδιάζει την αντεπίθεσή της εν όψει του επόμενου διεθνούς αεροπορικού «show», που θα διοργανώσει τον προσεχή Νοέμβριο το εμιράτο του Ντουμπάι. Και μάλιστα, σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg που επικαλείται «καλά πληροφορημένες πηγές», εμπροσθοφυλακή στην αντεπίθεσή της θα είναι η ναυαρχίδα της εταιρείας, το σούπερ τζάμπο A380.
Τις πωλήσεις του μεγαλύτερου σε χωρητικότητα αεροσκάφους στον πλανήτη θα θελήσει να αναζωπυρώσει ο απερχόμενος επικεφαλής μάρκετινγκ της Airbus Τζον Λίχι, εξασφαλίζοντας όσο το δυνατόν περισσότερες παραγγελίες στο Ντουμπάι. Ηδη η ομάδα προώθησης πωλήσεων της ευρωπαϊκής εταιρείας βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την ολοκλήρωση μιας παραγγελίας 20 αεροσκαφών αξίας 8,7 δισ. δολαρίων από τη μεγαλύτερη πελάτισσα του Α380, την εδρεύουσα στο Ντουμπάι αεροπορική εταιρεία Emirates.

Επίσης, διαπραγματεύεται πωλήσεις του γιγαντιαίου αεροσκάφους με την IAG SA, μητρική της British Airways, με την ιαπωνική ANA Holdings Inc. και με την ταϊλανδέζικη Thai Airways International PLC, σύμφωνα με την ίδια πηγή που δεν κατονομάζεται διότι οι συνομιλίες είναι ιδιωτικές.

Δεν είναι λίγοι, πάντως, οι ειδικοί περί τα αεροπορικά αναλυτές που αναρωτιούνται για την πολιτική προώθησης των πωλήσεων του Α380 στην οποία δίνει προτεραιότητα η Airbus. Το διώροφο υπερ-αεροσκάφος, που έχει δυνατότητα να μεταφέρει 550 επιβάτες, είναι δημοφιλές σε εταιρείες-πελάτες της Μέσης και της Απω Ανατολής, οι οποίες διατηρούν παραδοσιακά μια φαραωνική αντίληψη σε ό,τι αφορά (και) τις αερομεταφορές.
Η παγκόσμια τάση, όμως, τα τελευταία χρόνια στην αεροπορική αγορά ευνοεί σαφώς τα μικρότερα αεροσκάφη μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων. Η Boeing, άλλωστε, έχει αποκαλύψει ότι σκέπτεται να σταματήσει την παραγωγή του ανταγωνιστή του Α380, του Β747. Το «ορίτζιναλ» τζάμπο της αεροπορικής αγοράς χρησιμοποιείται, άλλωστε, ως επί το πλείστον ως αεροσκάφος μεταφοράς εμπορευμάτων (cargo) τα τελευταία χρόνια.
Η σταδιακή απόσυρση της Boeing από την αγορά των υπερ-αεροσκαφών δίνει χώρο, εκτιμούν οι ειδικοί, στην Airbus να προωθήσει τη θέση της στην κατηγορία δίνοντας νέα ζωή στο Α380 και βάζοντας πάνω από 1 τρισ. δολάρια στα ταμεία της.

Δίνει επίσης στον ηλικίας 66 ετών Τζον Λίχι, ο οποίος τον Μάιο είχε προαναγγείλει την αποχώρησή του, να ολοκληρώσει θριαμβευτικά την 23χρονη καριέρα του στην Airbus.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ