Δύο χιλιάδες πεντακόσια είκοσι εννέα προϊόντα με… συρρικνούμενες, συν τω χρόνω, συσκευασίες κατέγραψε η επίσημη Στατιστική Υπηρεσία της Βρετανίας (ONS). Πρόκειται για σοκολάτες, απορρυπαντικά, χαρτιά υγείας, καφέδες, χυμούς φρούτων και άλλα καταναλωτικά αγαθά οι συσκευασίες των οποίων μίκρυναν την τελευταία πενταετία, δίχως όμως να μειωθεί αναλόγως και η τιμή τους.
Είναι το φαινόμενο της «shrinkflation», όπως το αποκαλούν οι Αγγλοσάξονες που ασχολούνται μαζί του –διότι κάποιοι πτωχευμένοι πλην γαλαντόμοι Νοτιοευρωπαίοι είναι υπεράνω τέτοιων μικροτήτων. Το φαινόμενο της ουσιαστικής αύξησης των τιμών των τυποποιημένων προϊόντων μέσω της συρρίκνωσης των συσκευασιών τους. Ας το μεταφέρουμε ως «συρρικνοπληθωρισμό» στα ελληνικά.
Η ONS διευκρίνισε συγκεκριμένα ότι από το σύνολο των προϊόντων που αποτέλεσαν το αντικείμενο της έρευνάς του, 2.529 πωλούνται το 2017 στην ίδια τιμή αλλά σε μικρότερη συσκευασία από αυτή που είχαν το 2012, αλλά 614 προϊόντα πωλούνται στην ίδια τιμή και σε μεγαλύτερες συσκευασίες! Από τα συρρικνωθέντα κατά την τελευταία πενταετία, τα περισσότερα είναι τρόφιμα.
Η βρετανική Υπηρεσία διευκρίνισε επίσης ότι το φαινόμενο του «συρρικνοπληθωρισμού» δεν είχε τα χρόνια αυτά επιπτώσεις στον γενικό δείκτη τιμών καταναλωτή στη χώρα. Ωστόσο διαπίστωσε ότι στις επιμέρους κατηγορίες της ζάχαρης, των αλλαντικών, των σιροπιών σοκολάτας και των μαρμελάδων οι τιμές αυξήθηκαν και μάλιστα σημαντικά.
Συγκεκριμένα, αν ληφθεί υπόψη η συρρίκνωση των συσκευασιών διαφόρων ειδών σοκολάτας, από το 2012 οι τιμές του προϊόντος στη Βρετανία έχουν αυξηθεί κατά 22%! Διότι «δεκάδες προϊόντα σοκολάτας, από πλάκες και μπάρες μέχρι παχύρρευστα σιρόπια, πωλούνται πλέον σε μικρότερες συσκευασίες αλλά στις ίδιες τιμές» όπως επισημαίνει ο ρεπόρτερ του BBC Μπράιαν Μίλιγκαν.

Maltesers και Toblerone
Και επειδή οι Βρετανοί δεν φοβούνται να λένε τα πράγματα με το όνομά τους, η ιστοσελίδα αναφέρει ότι το πακέτο με τα σοκολατάκια Maltesers ζυγίζει πλέον 103 γραμμάρια από 121 που ζύγιζε προ πενταετίας. Πρόκειται για μείωση βάρους κατά 15% δίχως ανάλογη μείωση της τιμής του προϊόντος. Η κατασκευάστρια εταιρεία Mars σχολιάζοντας τη συρρίκνωση της συσκευασίας ισχυρίστηκε ότι αυτή «βοηθά τους καταναλωτές να συνεχίσουν να αγοράζουν το προϊόν» –προφανώς επειδή αν αυξανόταν η τιμή της συσκευασίας των 121 γραμμαρίων κάποιοι θα έπαυαν να αγοράζουν το προϊόν.
Ως παράδειγμα αναφέρεται επίσης η σοκολάτα Toblerone, το βάρος της συσκευασίας της οποίας μειώθηκε κατά 12% καθώς επιμηκύνθηκαν τα διαστήματα μεταξύ των τριγωνικών κομματιών του προϊόντος. Η κατασκευάστρια των Tobleron εταιρεία Mondelez (πρώην Kraft) υποστήριξε, όπως και η Mars, ότι αύξησε τα διαστήματα μεταξύ των σοκολατομπουκιών «για να παραμείνει ανταγωνιστικό το προϊόν». Η Mondelez προσθέτει στην ανακοίνωσή της ότι αυξήθηκε το κόστος ενός αριθμού συστατικών που χρησιμοποιεί στις Toblerone.

Φθηνότερες οι πρώτες ύλες
Η ONS, ωστόσο, θέτει εν αμφιβόλω τους ισχυρισμούς περί αύξησης του κόστους των πρώτων υλών στη σοκολατοποιία. Η Στατιστική Υπηρεσία αναφέρει ότι η τιμή εισαγωγής της ζάχαρης έχει υποχωρήσει σημαντικά από τα μέσα του 2014 και τον Μάρτιο του 2017 έπεσε σε επίπεδα-ρεκόρ.
Η τιμή του κακάου επίσης, ενός σημαντικού συστατικού για την κατασκευή σοκολάτας, έφθασε τον Δεκέμβριο του 2015 στα υψηλότερα επίπεδα πενταετίας, αλλά καθ’ όλη τη διάρκεια του 2016 υποχώρησε σημαντικά. Η ONS, τέλος, απέρριψε το επιχείρημα που προβάλλουν κάποιες εταιρείες ότι η προοπτική του Brexit επέτεινε το φαινόμενο του «συρρικνοπληθωρισμού» στη Βρετανία, αν και παραδέχεται ότι συνέβαλε στην αύξηση της τιμής ορισμένων εισαγόμενων αγαθών.
«Η ανάλυσή μας δεν αποκάλυψε κάποιες αξιόλογες μεταβολές στις τιμές των πρώτων υλών που ακολούθησαν το δημοψήφισμα του Ιουνίου του 2016, κατά συνέπεια το φαινόμενο της συρρίκνωσης των συσκευασιών δεν μπορεί να αποδοθεί στο Brexit» αναφέρει χαρακτηριστικά η βρετανική Στατιστική Υπηρεσία.

HeliosPlus