Χρεοκόπησαν και τα… κέρματα

Στην Ελλάδα των «λουκέτων», της ανεργίας και της χρεοκοπίας δεν έμεινε σχεδόν τίποτε που να μην το επηρέασε η

Στην Ελλάδα των «λουκέτων», της ανεργίας και της χρεοκοπίας δεν έμεινε σχεδόν τίποτε που να μην το επηρέασε η κρίση. Ανάμεσα σ’ αυτά και τα… κέρματα. Υπήρξε πρόβλημα παραγωγής κερμάτων από το Εθνικό Νομισματοκοπείο το τελευταίο διάστημα, το οποίο κρατήθηκε για ευνόητους λόγους μυστικό. Τι είχε συμβεί;
nnn
Η Μεταλλουργική Εταιρεία Ηπείρου που προμήθευε την Τράπεζα της Ελλάδος την πρώτη ύλη (δηλαδή χαλκό και νικέλιο) για την κοπή κερμάτων… χρεοκόπησε. Την έφαγε και αυτήν η κρίση και σταμάτησε την προμήθεια, με αποτέλεσμα να προκληθεί προβληματισμός στην Τράπεζα της Ελλάδος, αφού δεν θα μπορούσε να κόψει τα μοναδικά νομίσματα που η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα της επέτρεπε. Δηλαδή, βρεθήκαμε ένα σκαλοπάτι πριν γίνουμε το ρεντίκολο της ευρωζώνης…
nnn
Ακολούθησαν συσκέψεις επί συσκέψεων και αποφάσισαν αντί να εισαγάγουν κέρματα από το εξωτερικό, να εισαγάγουν την πρώτη ύλη κοπής κερμάτων από το εξωτερικό. Ετσι προχώρησαν στις εισαγωγές χαλκού και νικελίου. Και οι μηχανές στο Νομισματοκοπείο πήραν πάλι εμπρός, αλλά δημιουργήθηκε νέο πρόβλημα. Η ονομαστική αξία των κερμάτων που έκοβε το Νομισματοκοπείο ήταν πολύ μεγαλύτερη από το κέρμα που έκοβαν. Δηλαδή το κέρμα, ας πούμε, των 10 λεπτών στοίχιζε στην Τράπεζα της Ελλάδος 15 λεπτά, των 20 λεπτών 25 λεπτά (καλύτερα να μη σας πω πόσο στοιχίζει η παραγωγή του κέρματος του ενός λεπτού). Νέες συσκέψεις ακολούθησαν για το πώς θα περιορίσουν τη ζημιά. Ανθρωποι του Νομισματοκοπείου βγήκαν στις αγορές και βρήκαν αγοραστές. Ετσι αρχίσαμε να πωλούμε κέρματα στη Γερμανία και στην Ιταλία για να περιοριστεί η ζημιά.


Ενα Airbus με ευρώ

Με πληροφόρησαν ότι τις πρωινές ώρες μιας Παρασκευής στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» ένα λευκό Airbus (χωρίς διακριτικά) στάθμευσε στην άκρη του αεροδρομίου και αμέσως εμφανίστηκαν θωρακισμένα βανάκια και περιπολικά της Αστυνομίας και το περικύκλωσαν. Ρώτησα τους αρμοδίους της Τράπεζας της Ελλάδος εάν επρόκειτο για χρηματαποστολή, περίπου σαν αυτήν που έκανε ο Γ. Προβόπουλος (με τα C-130 στη διάρκεια της κρίσης). Μου είπαν ότι όντως επρόκειτο για αεροδιακομιδή χρημάτων από την ΕΚΤ, αλλά δεν έχει καμία σχέση με την επιχείρηση Προβόπουλου. Διότι τα χρήματα αυτά ήρθαν στην Ελλάδα προς αντικατάσταση φθαρμένων ή παλαιάς κυκλοφορίας χαρτονομισμάτων. Αλλωστε, όπως εξήγησαν, το C-130 γεμάτο ευρώ του κ. Προβόπουλου στάθμευσε για λόγους ασφαλείας και μυστικότητας στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας, ενώ το λευκό Airbus, δημόσια, στο «Ελ. Βενιζέλος».


Ενα κλικ πιο πάνω…

Και πάμε τώρα στην ΕΚΤ και στις δηλώσεις Ντράγκι για την έξοδο στις αγορές. Ενα από τα καλά πληροφορημένα πουλάκια που κατοικοεδρεύουν στη Φρανκφούρτη μού είπε ότι η δήλωση Ντράγκι «ήταν ένα… κλικ πιο πάνω από τη δήλωση Στουρνάρα», αυτή που έλεγε ότι είναι νωρίς να βγούμε στις αγορές. Μου είπε επίσης ότι στη συνεδρίαση της ΕΚΤ που προηγήθηκε ο κ. Ντράγκι ετοιμαζόταν να κάνει σκληρότερη δήλωση, πλην όμως τον συγκράτησε ο κ. Στουρνάρας. Αυτά μου είπε, αυτά σας μεταφέρω. Θέλω όμως να σας διαβεβαιώσω ότι μία ώρα πριν από τις δηλώσεις Ντράγκι συνεργάτες του κ. Στουρνάρα με παρότρυναν να ακούσω πολύ προσεκτικά τον ευρωπαίο κεντρικό τραπεζίτη, όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά «για τη δικαίωση του κεντρικού τραπεζίτη». Τι ήταν αυτό λοιπόν που είπε ο κ. Ντράγκι και ο κ. Στουρνάρας αισθάνεται δικαιωμένος;
nnn
Τη θέση πως η Ελλάδα πρέπει να επανακτήσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών και να διασφαλίσει τη διατηρήσιμη επιστροφή τις στις αγορές μέσα από μια συνολική στρατηγική υποστήριξε ο Μάριο Ντράγκι. Σε ερώτηση για την έξοδο στις αγορές, απάντησε πως αυτό είναι κάτι που είναι απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης, ωστόσο προσέθεσε πως η εφαρμογή του προγράμματος και των αξιολογήσεων είναι σημαντικός παράγοντας για την επιστροφή στις αγορές. Συγκεκριμένα:
nnn
«Η ελληνική κυβέρνηση έχει αποφασίσει να βγει στις αγορές. Αυτό είναι κάτι που εναπόκειται στην κυβέρνηση να αποφασίσει. Η εφαρμογή του προγράμματος και η αξιοπιστία εν γένει είναι σημαντικά στοιχεία για να επανακτηθεί η εμπιστοσύνη των αγορών. Γνωρίζουμε πως η εθνική κεντρική τράπεζα έχει διατυπώσει κάποιες επιφυλάξεις, αν και έχει υπάρξει σημαντική πρόοδος στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες».
nnn
«Οπως το βλέπουμε», συνέχισε, «η εκδοτική δραστηριότητα πρέπει να είναι μέρος μιας συνολικής στρατηγικής, συμπεριλαμβανομένης της ολοκλήρωσης του τρίτου προγράμματος και της επιστροφής στις αγορές με διατηρήσιμο τρόπο. Είναι πρόωρο να μιλάμε για άλλα πράγματα», ανέφερε σχετικά.


Ο πιλότος κεντρικός τραπεζίτης

Πάντως αυτό που κάνει τελευταίως ο Ι. Στουρνάρας, να μιμείται δηλαδή τον Πάνο Καμμένο, το θεωρώ και επικίνδυνο και αντίθετο με τους κανονισμούς εναέριας κυκλοφορίας και καλό θα είναι κάποιος να του το απαγορεύσει. Πήγαινε-έλα βλέπετε συνεχώς στη Φρανκφούρτη, έπιασε φιλίες με τους πιλότους και τις αεροσυνοδούς. Το τελευταίο διάστημα είναι τόσο μεγάλη η οικειότητα που έχει αναπτύξει μαζί τους που δεν τον αντιμετωπίζουν πλέον ούτε ως επιβάτη (διακεκριμένης θέσεως) ούτε βεβαίως ως θεσμικό κεντρικό τραπεζίτη, αλλά ως… συνάδελφό τους πιλότο! Μόλις απογειωθούν τον φωνάζουν στο cockpit του αεροσκάφους και κατά τη διάρκεια της πτήσης τούς αραδιάζει καμιά δεκαριά από τα γνωστά ανέκδοτά του. Το θέμα είναι ότι δεν τον αφήνουν να φύγει από μέσα ούτε στην προσγείωση.

HeliosPlus

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.