Κατ’ αρχάς πρέπει να τονιστούν τρία ζητήματα: α) η σημασία της χωρο-χρονικής διάστασης του τουρισμού, β) ο ιδιαίτερος ρόλος (που συνήθως αγνοείται στις διάφορες συζητήσεις) που έχει ο εσωτερικός τουρισμός, και γ) ο προσδιορισμός του όρου «τα επόμενα χρόνια», εφόσον η Ελλάδα διανύει μια μεγάλη περίοδο έντονης κοινωνικο-οικονομικής κρίσης, ενώ παραδοσιακά δεν χαρακτηρίζεται από την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού. O τίτλος του παρόντος κειμένου αντανακλά ένα δίλημμα που διακρίνει συχνά την κατεύθυνση την οποία πρέπει να ακολουθήσουν οι αναπτυξιακοί τομείς: θα στηριχθούν σε κάτι ριζικά καινούργιο ή σε κάτι που έχει δοκιμαστεί, τουλάχιστον στο εξωτερικό;
Ιδιαίτερα κατά την περίοδο της κρίσης, έχει γίνει σαφές ότι ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους βασικούς αναπτυξιακούς τομείς της Ελλάδας (ο ατυχής όρος «η βαριά βιομηχανία»). Το αρχικό ερώτημα που τίθεται αφορά τον συγκυριακό ή τον μονιμότερο χαρακτήρα αυτού του γεγονότος. Προφανώς γενικά οι συγκυρίες παίζουν σημαντικό ρόλο, είτε θετικό (π.χ. κρίση γειτονικών και/ή ανταγωνιστικών χωρών) ή αρνητικό (π.χ. όπως τα εφετινά φαινόμενα της συσσώρευσης των σκουπιδιών και της αύξησης του κόστους των δωματίων των ξενοδοχείων που επηρεάζει σημαντικά και τον εσωτερικό τουρισμό). Ωστόσο, για να μετατραπούν ειδικότερα τα αδύνατα σημεία σε δυνατά, χρειάζεται μια στρατηγική που να στηρίζεται σε μια νέα οπτική.
Εχουν διατυπωθεί διάφορες προτάσεις στις οποίες συμφωνούν οι περισσότεροι ειδικοί, ενώ έχουν γίνει κατανοητές και αποδεκτές από έναν μεγάλο αριθμό μη ειδικών: προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης, αναγνώριση της βαρύτητας του ιδιωτικού τομέα, επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ενίσχυση των ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, αύξηση των κινήτρων για επενδύσεις, βελτίωση του θεσμικού πλαισίου, αναγκαιότητα οργανωμένης προβολής κ.λπ. Από τη στιγμή που και ο τουρισμός έχει γίνει «δημοφιλές» αντικείμενο (όχι βεβαίως στο ίδιο επίπεδο με το ποδόσφαιρο και το Survivor!) της καθημερινής συζήτησης, εμφανίζεται ο κίνδυνος της έκφρασης αβίαστων και ανεπεξέργαστων σχετικών απόψεων.
Σύμφωνα με την προσωπική μου οπτική, οι κύριοι τρόποι (ορισμένοι είναι αλληλεξαρτώμενοι) αξιοποίησης του momentum του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα πέντε χρόνια είναι:
1) Η ολοκληρωμένη και μη αυτόνομη αντιμετώπιση του τουρισμού, εκτός από την ένταξή του στον τριτογενή τομέα της οικονομίας. Αφενός, σε θεωρητικό επίπεδο, η προσέγγιση του τουρισμού πρέπει να γίνεται στο πλαίσιο του ελεύθερου χρόνου (οι άλλες κατηγορίες δραστηριοτήτων του είναι οι πολιτιστικές, οι αθλητικές και οι δραστηριότητες κοινωνικής ζωής και διασκέδασης). Αφετέρου, σε σχεδιαστικό επίπεδο, είναι δυνατή η ενσωμάτωση στοιχείων των σχεδίων τουριστικής ανάπτυξης στο πλαίσιο ενός άλλου στρατηγικού σχεδίου: π.χ. ανάπτυξης, μάρκετινγκ, αλλά, στην περίπτωση των πόλεων, και ΣΟΑΠ (Σχεδίου Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης), όπως έγινε, ως ένα σημείο, στο ΣΟΑΠ που εκπόνησε το ΤΜΧΠΠΑ (Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης) για τον Δήμο Αθηναίων.
2) Η περαιτέρω ενίσχυση του τουρισμού στα ερευνητικά προγράμματα και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στην οποία έχουν γίνει κάποια βήματα τα τελευταία χρόνια: ξεκινούν Προπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών στα Πανεπιστήμια Αιγαίου και Πειραιά, ενώ λειτουργούν αρκετά Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, όπως το Διατμηματικό (συνεργασία του ΤΜΧΠΠΑ με το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας) «Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Τουρισμού και Πολιτισμού» (ΣΑΤΠ) που ξεκίνησε το 2014 και είναι το πρώτο που συνδύασε τον τουρισμό με τον πολιτισμό.
3) Η συγκεκριμενοποίηση και ιεράρχηση της ανάπτυξης των εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Εκτός από ορισμένες που είτε είναι πιο γνωστές ή έχουν γίνει αντικείμενο συζήτησης και/ή προώθησης (π.χ. ιατρικός, ιαματικός, γαστρονομικός), υπάρχουν και άλλες πιο εξειδικευμένες που έχουν προοπτικές ανάπτυξης (μουσικός, π.χ. διάφορα φεστιβάλ, και κινηματογραφικός, π.χ. γιατί να χαθεί η ευκαιρία για το γύρισμα ταινιών όπως «Jason Bourne» και «Mamma Mia 2»;).
4) Η ενδυνάμωση της χωρικής διάστασης της τουριστικής προβολής, άρα η δυνατότητα ενσωμάτωσης των Σχεδίων Τουριστικής Προβολής σε Στρατηγικά Σχέδια Μάρκετινγκ (ΣΣΜ) Τόπου, όπως έγινε στις περιπτώσεις των ΣΣΜ της Κοζάνης και της Λάρισας που εκπονήθηκαν από το ΕΤΟΥΣΕΠ (Εργαστήριο Τουριστικού Σχεδιασμού, Ερευνας και Πολιτικής) του ΤΜΧΠΠΑ.
5) Η αναγκαιότητα της εξωστρέφειας, των συνεργασιών και των συνεργειών σε όλα τα επίπεδα της εμπλοκής του ανθρώπινου δυναμικού (ιδιωτικός τομέας, δημόσια διοίκηση, τοπική αυτοδιοίκηση, φορείς, πανεπιστημιακοί, δημοσιογράφοι κ.ά.). Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα από το εξωτερικό είναι η συγγραφή εκλαϊκευμένων βιβλίων (των λεγόμενων «ποπ» μελετών) με τη συνεργασία, συνήθως, πανεπιστημιακών και δημοσιογράφων.
Το δίλημμα του τίτλου του κειμένου δεν μπορεί να αναχθεί στη λογική του άσπρου-μαύρου, αλλά, όπως στα περισσότερα διλήμματα, πρέπει να τονιστεί η μία πλευρά: στην περίπτωση του τουρισμού δεν χρειάζεται περισσότερο η ανακάλυψη της πυρίτιδας αλλά, όπως αναφέρει ο Μarcel Proust, η αναζήτηση ενός νέου βλέμματος.

Ο κ. Αλέξιος Δέφνερ είναι καθηγητής Πολεοδομίας και Ελεύθερου Χρόνου, διευθυντής του Εργαστηρίου Τουριστικού Σχεδιασμού, Ερευνας και Πολιτικής (ΕΤOYΣΕΠ), διευθυντής του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Τουρισμού και Πολιτισμού» (ΣΑΤΠ). Πρόεδρος Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΤΜΧΠΠΑ) Πολυτεχνική Σχολή, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ