Ο «οδικός χάρτης» του ΤΑΙΠΕΔ για τις αποκρατικοποιήσεις

Εσοδα 6 δισ. ευρώ έθεσε ως στόχο για την τριετία 2016 - 2017 - 2018 για το ΤΑΙΠΕΔ η πρόεδρος του Ταμείου κυρία

Εσοδα 6 δισ. ευρώ έθεσε ως στόχο για την τριετία 2016 – 2017 – 2018 για το ΤΑΙΠΕΔ η πρόεδρος του Ταμείου κυρία Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου. Τα 2,5 δισ. ευρώ σύμφωνα με την πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ είναι εξασφαλισμένα καθώς αντιπροσωπεύουν τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις του 2016 (494 εκατ. ευρώ) που έχουν εισπραχθεί αλλά και έσοδα 2 δισ. ευρώ από το 2017 που λίγο-πολύ είναι κατoχυρωμένα.
Ερωτηματικό είναι τα έσοδα των 3,5 δισ. ευρώ για το 2018 καθώς θεωρείται από την αγορά ως «φιλόδοξος στόχος», αν και η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά πως ο στόχος θα επιτευχθεί.
Για το 2017 θυμίζουμε ότι έχει ολοκληρωθεί η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport και έχει εισπραχθεί τίμημα 1,23 δισ. ευρώ, η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος Ιουλίου με έσοδα 45 εκατ. ευρώ, για το Ελληνικό εκτιμάται ότι έως το τέλος του έτους θα εισπραχθεί η προκαταβολή των 300 εκατ. ευρώ, το τίμημα του ΟΛΘ ύψους 232 εκατ. ευρώ θα έχει τιμολογηθεί έως το τέλος του έτους, 240 εκατ. ευρώ (πρώτη δόση) θα εισπραχθούν από την επέκταση της σύμβασης του «Ελ. Βενιζέλος» καθώς υποβλήθηκε προς έγκριση ο φάκελος στο Ελεγκτικό Συνέδριο και τέλος το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει εντός του 2017 άλλα 27,5 εκατ. ευρώ από την παραχώρηση της Αφάντου και 26 εκατ. ευρώ από ηλεκτρονικές δημοπρασίες ακινήτων. Επίσης γίνεται προσπάθεια έως το τέλος του έτους να έχει ολοκληρωθεί και η πώληση του 66% ΔΕΣΦΑ με διαδικασίες fast track (το ΤΑΙΠΕΔ πωλεί το 31%). To παραπάνω άθροισμα εκτός του ΔΕΣΦΑ ανέρχεται σε 2,1 δισ. ευρώ.
Για το 2018 ο στόχος των 3,5 δισ. ευρώ ως έσοδο από αποκρατικοποιήσεις, σύμφωνα με την κυρία Τσιτσογιαννοπούλου, θα επιτευχθεί από την πώληση ή παραχώρηση των 10 λιμανιών που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ και από ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ, ΟΤΕ, Εγνατία, το 30% του «Ελ. Βενιζέλος» και βεβαίως από τη δεύτερη δόση της επέκτασης της σύμβασης του ΔΑΑ (240 εκατ. ευρώ) αλλά και από τα έσοδα από τις δόσεις του τιμήματος του Ελληνικού. Θα πρέπει να σημειωθεί πως ο στόχος των 3,5 δισ. στηρίζεται κυρίως στην πώληση του 30% του «Ελ. Βενιζέλος», από το οποίο παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι μπορεί να εισπραχθούν έως και 1,2 δισ. ευρώ.


ΔΕΗ

Για την πώληση του 17% της ΔΕΗ η πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ είπε ότι πρώτα θα πρέπει να ολοκληρωθεί ο εταιρικός μετασχηματισμός της ΔΕΗ (απόσχιση ΑΔΜΗΕ, πώληση λιγνιτικών μονάδων, μείωση μεριδίου στην προμήθεια) ώστε ο σύμβουλος πώλησης να αποτιμήσει σωστά αυτό το 17% και να εκκινήσει διαγωνιστικές διαδικασίες. Πριν όμως από το τέλος του 2018 είναι απίθανο να έχει προχωρήσει αυτή η ιδιωτικοποίηση.
Λιμάνια

Ιδιαίτερο βάρος έδωσε η πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ στην αξιοποίηση των 10 μεγάλων περιφερειακών λιμανιών. Σε πρώτη φάση θα γίνει ολοκληρωμένη μελέτη για κάθε ένα ξεχωριστά ώστε να αναδειχθούν τα πλεονεκτήματά τους (π.χ. άλλο θα ενδείκνυται για εμπορικές δραστηριότητες και άλλο για κρουαζιέρα). Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν οι διαγωνισμοί είτε για παραχώρηση είτε για πώληση των μετοχών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.


Ελληνικό

Για το Ελληνικό η πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ ανέλυσε τον οδικό χάρτη: διαβούλευση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), συμμόρφωση του επενδυτή με τις παρατηρήσεις, προεδρικό διάταγμα για τη χωροθέτηση. Με δεδομένες τις εκκρεμότητες του δασικού και της αρχαιολογίας στόχος του Ταμείου είναι να φέρνει τις διάφορες πλευρές στο ίδιο τραπέζι για να προχωρούν τα ζητήματα. Εκτιμάται πάντως ότι έως το τέλος του 2017 θα έχει εισπραχθεί η προκαταβολή των 300 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός για το καζίνο θα πρέπει να τρέξει παράλληλα –ήδη ασχολούνται τα συναρμόδια υπουργεία –εφόσον, όπως είναι γνωστό, αποτελεί προαπαιτούμενο για να προχωρήσει η επένδυση.


Εγνατία

Για την Εγνατία υπάρχει νέα ΚΥΑ (με κυρίαρχο ρόλο του υπουργείου Υποδομών) με νέους σταθμούς διοδίων, εκ των οποίων 20 πλευρικοί. Συνολικά υπάρχουν 38 σταθμοί. Σύντομα θα δημοσιοποιηθεί η πρόσκληση ενδιαφέροντος.


ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Στο θέμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως προαναφέρθηκε, αναμένεται πλέον το οικονομικό κλείσιμο ενώ εκκρεμεί η σύμβαση με το υπουργείο Υποδομών για την επιδότηση των άγονων γραμμών. Η δέσμευση του Δημοσίου για ετήσια πληρωμή έως 49 εκατ. ευρώ ως το 2020 παραμένει αλλά οι Ιταλοί θέλουν αυτό να προκύπτει με σαφήνεια από τη σύμβαση.


Μαρίνες

Τέλος, η κυρία Τσιτσογιαννοπούλου τόνισε πως πολύ σύντομα αναμένεται η πρόσκληση ενδιαφέροντος για τη μίσθωση της μαρίνας Αλίμου. Υπάρχει ήδη η περιβαλλοντική μελέτη και η χωροθέτηση και ο στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να βρεθούν επενδυτές που θα επενδύσουν στη μαρίνα για να την αναβαθμίσουν.
Σημειώνεται πως στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), όπως διευκρίνισε η πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, εκτός από τα ΕΛΤΑ θα περάσουν και τα 23 λοιπά περιφερειακά αεροδρόμια.

HeliosPlus

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.