Ο Σύνδεσμος Φαραμευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ) δηλώνει αντίθετος και απορρίπτει επί της αρχής το νέο τρόπο υπολογισμού του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (clawback) σε περίπτωση υπέρβασης της φαρμακευτικής δαπάνης.
«Ο ΣΦΕΕ είναι έντονα δυσαρεστημένος και βαθιά προβληματισμένος για τον καταιγισμό των οριζοντίων μέτρων που νομοθετεί το Υπουργείο Υγείας και έρχεται το ένα μετά το άλλο να αυξήσει συνεχώς τις φοροεισπρακτικές απαιτήσεις, χωρίς καμία προβλεψιμότητα και χωρίς διαφάνεια», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.
Την Πέμπτη, ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός, μετά από συνάντηση που είχε με εκπροσώπους του ΣΦΕΕ και της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας, ανακοίνωσε ότι σύμφωνα με το νέο τρόπο υπολογισμού του clawback το 10% του συνολικού ποσού θα επιβαρύνει τις εταιρείες που προκαλούν τη μεγαλύτερη υπέρβαση δαπάνης και το 90% θα υπολογίζεται με βάση το μερίδιο αγοράς κάθε εταιρείας, όπως συνέβαινε και μέχρι σήμερα.
Ο ΣΦΕΕ χαρακτηρίζει «άδικο το μέτρο που «ποινικοποιεί» την ανάπτυξη, πλήττει την επιχειρηματικότητα και δεν έχει κανένα δημοσιονομικό όφελος», ενώ οι εταιρίες μέλη του επιφυλάσσονται στην άσκηση κάθε νομίμου δικαιώματος τους σχετικά.
Οι φαρμακευτικές εταιρείες κάνουν λόγο για ένα ακόμη νέο μέτρο που εμφανίζεται αιφνιδίως, επιπλέον του ενοποιημένου προσαυξημένου rebate (έκπτωσης) και της επιβάρυνσης 25% για τα νέα φάρμακα, «το οποίο εν μέσω της επιχειρηματικής χρονιάς έρχεται να εφαρμοστεί αναδρομικά και να ανακατανείμει την βαρύτητα μεταξύ των εταιριών, ενδεδυμένο με τον μανδύα της αρχής του δικαίου», υποστηρίζουν.
Σύμφωνα με στοιχεία πρώτου 5μηνου του 2017 οι υποχρεώσεις των εταιριών θα ξεπεράσουν το € 1δισ., που σαν ποσοστό είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη.
Ο ΣΦΕΕ αντιπροτείνει στο υπουργείο Υγείας λέγοντας εάν πραγματικά επιθυμεί τη διαφάνεια και τη δικαιότερη κατανομή του clawback:
α) να το υπολογίζει στις τιμές που πωλούν οι εταιρίες και εκφράζουν τα πραγματικά τους έσοδα (πάγιο αίτημα του ΣΦΕΕ να υπολογίζεται το clawback στην τιμή παραγωγού και όχι οι εταιρίες να επιβαρύνονται και με το κέρδος της υπόλοιπης αλυσίδας διανομής),
β) να ορίσει ανώτατο όριο στο clawback και να δεσμευθεί στη μείωση του clawback κατά 30% για το 2017, όπως προβλέπεται και στο μνημόνιο και
γ) να ενημερώνει σε τακτική βάση για όλα τα στοιχεία που συνιστούν την δαπάνη, καθώς και να γνωστοποιεί τα στοιχεία της δαπάνης από τα οποία προκύπτει ο υπολογισμός του clawback.