Μαέστρος και σύνολο έχουν επανειλημμένως εμφανιστεί στην Αθήνα, τόσο στο Ηρώδειο όσο και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, ο 78χρονος Τεμιρκάνοφ ήταν από τους πρώτους που διηύθυναν στη σημερινή αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» (στην τότε «Φίλων της Μουσικής»), και όσες φορές μας επισκέφθηκε έκτοτε, αναφερόταν σταθερά στην εμπειρία. Παρά τη λαμπερή διεθνή του πορεία στην Ευρώπη, στην Ασία και στις ΗΠΑ, η Φιλαρμονική της Αγίας Πετρούπολης, την οποία διευθύνει πλέον για 30 σχεδόν χρόνια, κατέχει αναμφίβολα ιδιαίτερη θέση στην καρδιά του. Μιλώντας στο «Βήμα» πριν από μερικά χρόνια, με αφορμή μία ακόμη εμφάνισή του στην Αθήνα, σχολίαζε με ενθουσιασμό τον καθαρά «ρωσικό» χαρακτήρα του συνόλου, σε μια εποχή παγκοσμιοποίησης του ήχου. «Αρκεί να την ακούσει κανείς και θα καταλάβει» έλεγε χαρακτηριστικά.
Η συμμετοχή του σπουδαίου Ντένις Ματσούεφ – ίσως του καλύτερου πιανίστα της γενιάς του –στη δεύτερη βραδιά αποτελεί αναμφίβολο «ατού». Προτού η Φιλαρμονική κλείσει τη συναυλία με τη μουσική από το μπαλέτο «Πετρούσκα» του Στραβίνσκι, ο 42χρονος Ματσούεφ θα συμπράξει στο Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 3 του Ραχμάνινοφ, ενός συνθέτη που παίζει ιδιαίτερο ρόλο στην καριέρα του. Νεότατος ακόμη, πριν από 10, περίπου, χρόνια, ο πιανίστας –τον οποίο το ελληνικό κοινό είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει επίσης από νωρίς, αφού έχει έρθει επανειλημμένως στην Αθήνα –εκλήθη από τον εγγονό του συνθέτη να αναλάβει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Ιδρύματος Ραχμάνινοφ και με αυτή του την ιδιότητα «υπέγραψε» αρκούντως ενδιαφέροντα καλλιτεχνικά πρότζεκτ. Γνωστός, επίσης, για την αγάπη του για την τζαζ, ήταν ο πρώτος κλασικός πιανίστας που έδωσε τζαζ συναυλία στη Μεγάλη Αίθουσα του Ωδείου της Μόσχας, λίγο παλαιότερα…
Πριν από μερικά χρόνια, ο Τεμιρκάνοφ δέχθηκε έντονες επικρίσεις για τις δηλώσεις που έκανε στον Τύπο σχετικά με τις γυναίκες αρχιμουσικούς. Αργότερα, με αφορμή την επιστροφή του στη Συμφωνική Ορχήστρα της Βαλτιμόρης, όπου στο παρελθόν υπήρξε διευθυντής, τον ρώτησαν εκ νέου για τις απόψεις του επάνω στο θέμα. «Οι γυναίκες μπορούν να διευθύνουν μια ορχήστρα» επέμεινε. «Δεν είμαι εναντίον του γεγονότος αυτού. Απλώς δεν μου αρέσει. Υπάρχουν γυναίκες που κάνουν μποξ και άρση βαρών. Μπορούν να το κάνουν, αλλά προσωπικά δεν μου αρέσει να το βλέπω. Μιλώ απλώς για το γούστο μου. Δεν μπορούμε να έχουμε όλοι το ίδιο γούστο. Για παράδειγμα, δεν μου αρέσει το ψάρι…» συνέχισε προκαλώντας νέο γύρο αντιπαράθεσης.
Πρόσφατα ερωτήθηκε αν έχει σκοπό να αποσυρθεί από την ενεργό δράση. «Ξέρετε κάποιον αρχιμουσικό που να σταματά;» απάντησε. «Μάλιστα, όσο μεγαλώνεις τόσο καλύτερα υποτίθεται ότι διευθύνεις. Οταν εργάζομαι, αισθάνομαι καλύτερα».
«Δεν χρειάζονται, λοιπόν, κάποιον που να δαμάζει, απλώς, τον χρόνο. Ο διευθυντής ορχήστρας πρέπει να τους δείχνει αυτό που δεν ξέρουν. Τα υπόλοιπα είναι στο μουσικό κείμενο. Ο μαέστρος πρέπει με κάποιον τρόπο να αποκαλύπτει γιατί η μουσική είναι γραμμένη με τον συγκεκριμένο τρόπο, να την αποκρυπτογραφεί όπως μια ιστορία μυστηρίου. Πρέπει να μαντεύεις γιατί ο συνθέτης έκανε ό,τι έκανε. Η μουσική είναι σαν ένα γράμμα. Ο συνθέτης συντάσσει το γράμμα του, αλλά δεν μπορεί να γράψει ακριβώς αυτό που θέλει να πει. Ούτε ο Μάλερ δεν μπόρεσε να το καταφέρει αυτό, παρ’ όλο που γράφει σε κάθε μέτρο πώς θέλει να το διευθύνεις. Πρέπει να νιώθεις τη μουσική. Κοιτώ την ορχήστρα και λέω στους μουσικούς: γιατί παίζεται πάντα με την ίδια έκφραση στο πρόσωπό σας; Πώς γίνεται αυτό; Δεν νιώθετε διαφορετικά σε κάθε μέρος του έργου; Η αρχή του Τρίτου Κοντσέρτου του Ραχμάνινοφ δεν είναι ευχάριστη μουσική. Είναι τραγική. Κάποτε παρουσίασα αυτό το κοντσέρτο με τον Λανγκ Λανγκ και την ώρα που έπαιζε χαμογελούσε. «Ενα ακόμη χαμόγελο», του είπα, «κι έχεις φύγει…»».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ