Η έννοια του «κυριαρχισμού»
Καλό είναι να μην πολλαπλασιάζουμε τους όρους, αλλά νομίζω ότι είναι απαραίτητο να εισαγάγουμε στο πολιτικό λεξιλόγιο αυτή την έννοια, που είναι παραπλήσια με του «ευρωσκεπτικιστή» αλλά πολύ σαφέστερη. Διότι σκεπτικισμό απέναντι στις διαδικασίες ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης μπορεί να έχει κανείς για πολιτιστικούς ή οικονομικούς λόγους ενώ αυτό που αντιμετωπίζουμε είναι η πολιτική αμφισβήτηση: οι κυριαρχιστές απαιτούν να μη θιγεί η εθνική κυριαρχία, το έθνος-κράτος, δηλαδή να παραμείνει στις πολιτικές δυνάμεις κάθε χώρας η κυριαρχία και να μην εκχωρηθεί σε υπερεθνικά όργανα, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το Ευρωκοινοβούλιο. Πρωτίστως οι αποφάσεις που αφορούν τα δημόσια οικονομικά, την άμυνα-ασφάλεια και την εσωτερική τάξη, που αποτελούν και τους βασικούς πυλώνες της πολιτικής κυριαρχίας σε κάθε κράτος. Πρόκειται για δυνάμεις που είναι υπέρ της Ευρώπης των Εθνών (-κρατών), κατά της ομοσπονδιοποίησης και μάλλον υπέρ της χαλαρής συνομοσπονδίας κυρίαρχων κρατών.
Είναι έννοια πολύ σαφέστερη και από τον λαϊκισμό και τα παράγωγά του που έχει γίνει λάστιχο και καλύπτει τα πάντα: όλα τα κόμματα έχουν λαϊκιστικές πτυχές στην πολιτική τους, κυρίως στις προεκλογικές περιόδους, αλλά βέβαια δύσκολο να χαρακτηρίσει κανείς το Συντηρητικό Κόμμα «λαϊκιστικό», πολύ περισσότερο «αντι-ελιτίστικο», χαρακτηριστικό που υποτίθεται συνοδεύει τους ευρωσκεπικιστές. Δυνάμεις όμως στο εσωτερικό του επί Ντέιβιντ Κάμερον επέβαλαν το δημοψήφισμα για το Brexit και το κόμμα συνολικά ανέλαβε να το διεκπεραιώσει επί Τερέζα Μέι. Αντιθέτως, το Εργατικό Κόμμα έχει πολύ σαφέστερα λαϊκιστικά χαρακτηριστικά (ακόμη και επειδή δεν υποστήριξε το Remain με θέρμη για ψηφοθηρικούς λόγους), όπως και τα αντι-ελίτ παραδοσιακά χαρακτηριστικά της Αριστεράς, αλλά σαφώς δεν είναι κόμμα κυριαρχιστικό (souverainiste).
Επιπλέον, η απαίτηση της διατήρησης της εθνικής κυριαρχίας απέναντι σε υπερεθνικούς θεσμούς συνοδεύεται από την απαίτηση της ενίσχυσης της ισχύος του πολιτικού πεδίου στο εσωτερικό των χωρών, δηλαδή με αυταρχικές πολιτικές: πρόκειται για αντι-φιλελεύθερες δυνάμεις και η εχθρότητά τους προς τον πολιτικό φιλελευθερισμό, προς τους «φιλελέδες» κατά την ελληνική υποτιμητική ορολογία, πουλιέται στους ψηφοφόρους σαν εχθρότητα προς τον νεο-φιλελευθερισμό, δηλαδή σαν υποστήριξη των οικονομικά ασθενέστερων. Ο λαϊκισμός είναι δευτερεύον χαρακτηριστικό που εμφανίζεται πρωτίστως στα ασθενέστερα κυριαρχιστικά κόμματα με στόχο την άγρα ψήφων, όπως ακριβώς συμβαίνει και στα αντι-κυριαρχιστικά, δηλαδή τα ευρωπαϊστικά και ανοιχτά στις διαδικασίες παγκοσμιοποίησης κόμματα. Επιπλέον, η έννοια του κυριαρχισμού εκφράζει την ιδεολογία και την πολιτική πρακτική αποσχιστικών κομμάτων, όπως της Σκωτίας και της Καταλωνίας. Αλλωστε ο όρος souverainisme πρωτοχρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει τις πολιτικές δυνάμεις του γαλλόφωνου Κεμπέκ που ήσαν υπέρ της απόσχισής του από τον ομοσπονδιακό Καναδά.
Οι πολιτικές του ρίζες
Προφανώς ο κυριαρχισμός αποτελεί απάντηση πολιτικών δυνάμεων που αισθάνονται ότι υποβαθμίζεται ο ρόλος τους στο εσωτερικό της χώρας τους –αυτό εξηγεί ίσως γιατί εμφανίστηκε σαν κρίσιμο διακύβευμα σε ισχυρές χώρες με πρόσφατη αυτοκρατορική παράδοση, όπως η Βρετανία και η Γαλλία. Μέρος των ελίτ αυτών των χωρών διαπιστώνει ότι όχι μόνο δεν μπορεί να ασκήσει εξουσία εκτός των συνόρων του έθνους-κράτους όπως κατά την πρόσφατη αυτοκρατορική εποχή αλλά περιορίζεται η εξουσία του και μέσα στα εθνικά σύνορα. Και αν ο κυριαρχισμός βρίσκεται στην εξουσία σε δύο ευρωπαϊκές χώρες, στην Πολωνία και στην Ουγγαρία, την αιτία θα πρέπει ίσως να αναζητήσουμε στην πρόσφατη κομμουνιστική πολιτική παράδοση των δύο χωρών, της απόλυτης κυριαρχίας του κόμματος πάνω στην κοινωνία. Σε αυτό ακριβώς το χαρακτηριστικό, το κομμουνιστικό παρελθόν, θα πρέπει να αποδώσουμε και την αμφίσημη στάση του ΣΥΡΙΖΑ ή του Die Linke απέναντι στην Ενωση. Στη Γερμανία, αντιθέτως, όχι μόνο δεν έχουμε αυτοκρατορική πολιτική παράδοση αλλά οι διαδικασίες ένταξης σε ανώτερες πολιτικές ενότητες συνιστούν τις διαδικασίες εθνογένεσής της κατά τον 19ο αιώνα, και επαναλήφθηκαν πρόσφατα με τη «δεύτερη γερμανική ενοποίηση» μετά την κατάρρευση των κομμουνιστικών καθεστώτων. Αν σε αυτά τα πολιτικά χαρακτηριστικά προσθέσουμε την οικονομική δύναμη της Γερμανίας, καταλαβαίνουμε μάλλον γιατί ο κυριαρχισμός αποτελεί εκεί περιθωριακό πολιτικό ρεύμα. Ο αντικυριαρχισμός δεν συνδέεται υποχρεωτικά με το μέγεθος της χώρας: Πορτογάλοι, ολλανδοί, βέλγοι, λουξεμβουργιανοί, ακόμη και βούλγαροι πολιτικοί έχουν καταλάβει ύπατα αξιώματα στην Ενωση και διεκδικούν πλήρη συμμετοχή στις διαδικασίες ενοποίησης. Υπάρχουν και οι επιμέρους πολιτικές παραδόσεις και οι εξωτερικές σχέσεις κάθε χώρας που επιδρούν στη σύγκρουση κυριαρχισμού/ευρωπαϊσμού σε κάθε χώρα.
Και τι κάνουμε;
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ