Με τριπλό δίκτυο διανομής και προσεκτικά βήματα ο γαλακτοκομικός συνεταιρισμός ΘΕΣγάλα κατόρθωσε σε περίπου πέντε χρόνια από την ανάπτυξη του δικτύου των «ΑΤΜ Γάλακτος» να συγκεντρώσει επιπλέον πωλήσεις περί τα 14 εκατ. ευρώ.
Και εφόσον ευοδωθούν οι σχεδιασμοί του, το 2018 το 60% της ετήσιας ποσότητας γάλακτος που παράγουν οι κτηνοτροφικές μονάδες που ανήκουν στη δύναμή του θα το διακινεί μέσω του δικού του δικτύου λιανικής πώλησης και μόνο το 40% θα απορροφάται από τις μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες με τις οποίες έχει ετήσια συμβόλαια παράδοσης πρώτης ύλης.
Ωστόσο είναι προφανείς οι χρηματοδοτικές ανάγκες για την ανάπτυξη της λιανικής πώλησης και τη διεύρυνση της γκάμας των προϊόντων.
Για αυτόν τον λόγο και η διοίκηση του συνεταιρισμού προχωρεί σε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα δημιουργίας 30 νέων σημείων πώλησης στην Αττική με τη μέθοδο του franchise και της παραχώρησης των υπαρχόντων σημείων του δικτύου σε ιδιώτες επίσης με franchise.
Συμφωνίες
Το κάθε σημείο πώλησης, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», κοστίζει από 100.000 ως 150.000 ευρώ, ανάλογα με την περιοχή, τις ποσότητες που διακινεί και τις πωλήσεις που πραγματοποιεί.
Στόχος, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, είναι η δημιουργία νέων γραμμών παραγωγής στο εργοστάσιο παστερίωσης του συνεταιρισμού για την παραγωγή νέων προϊόντων (γιαούρτι light κ.λπ.) καθώς και η μετατροπή των «ΑΤΜ» από σημεία πώλησης γαλακτοκομικών προϊόντων σε «συνεταιριστικές γωνιές», όπου οι καταναλωτές θα μπορούν να προμηθευτούν άλευρα, ζυμαρικά, κριτσίνια, μαρμελάδες, τοματοπολτό, ελαιόλαδο.
Ηδη στη Θεσσαλονίκη τα πρώτα δύο «ΑΤΜ» άρχισαν να μετατρέπονται και ο ΘΕΣγάλα έχει προχωρήσει σε συμφωνία με τον επίσης όμορο θεσσαλικό συνεταιρισμό ΘΕΣγή, με μια ομάδα παραγωγών της Λακωνίας και με μικρούς παραγωγούς των Σερρών.
Συνολικά από το δίκτυο των 63 «ΑΤΜ» που διαθέτει σήμερα ο συνεταιρισμός αξιοποιεί ημερησίως 40 τόνους γάλακτος, από τους οποίους οι 35 τόνοι αφορούν σε παστεριωμένο γάλα και οι πέντε τόνοι χρησιμοποιούνται για την παραγωγή άλλων γαλακτοκομικών προϊόντων (τυροκομικά, γιαούρτι κ.λπ.).
Συνολικά ο συνεταιρισμός παράγει καθημερινά περί τους 100 τόνους αγελαδινού γάλακτος, από τους οποίους οι 60 τόνοι προωθούνται κυρίως στις γαλακτοβιομηχανίες ΦΑΓΕ ΑΕ (είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του), FrieslandCampina και στον συνεταιρισμό της Λαμίας.
Πωλήσεις 25 εκατ. ευρώ
Στη διάρκεια του 2016 οι συνολικές πωλήσεις του ανήλθαν σε 25 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 14 εκατ. ευρώ προήλθαν από το δίκτυο των «ATM» και τα 11 εκατ. ευρώ από την πώληση της πρώτης ύλης. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, στη διάρκεια του 2017 οι συνολικές πωλήσεις θα διαμορφωθούν περί τα 27 εκατ. ευρώ.
Εν τω μεταξύ έχει ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι η διοίκηση του συνεταιρισμού άνοιξε ένα ακόμη κανάλι πωλήσεων –μικρό ως προς τις πωλήσεις και περιορισμένης γεωγραφικής διάστασης –το οποίο αναπτύσσεται σιγά-σιγά.
Πρόκειται για την παραγωγή συσκευασμένου παστεριωμένου γάλακτος (σε χάρτινη συσκευασία) το οποίο διακινείται σε περιοχές που βρίσκονται πλησίον του εργοστασίου έτσι ώστε να υπάρχει χαμηλό κόστος μεταφοράς –διακινείται σε Καρδίτσα, Τρίκαλα, Μαγνησία, Ανατολική Θεσσαλονίκη, Κατερίνη και Χαλκιδική, και σε μικρά σημεία πώλησης.
Οι ποσότητες που διακινούνται ημερησίως δεν υπερβαίνουν τους δύο τόνους και οι περιοχές στις οποίες διακινείται δεν διαθέτουν σημεία πώλησης με «ATM», προκειμένου να μη λειτουργούν ανταγωνιστικά τα δύο δίκτυα.
Σε κάθε γειτονιά
Αναφορικά με την ανάπτυξη του συστήματος franchise αξίζει να σημειωθεί ότι ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη και επεκτείνεται στην Αττική, όπου ο ΘΕΣγάλα σήμερα διαθέτει 30 καταστήματα και με την ολοκλήρωση του νέου προγράμματος θα έχει συνολικά 60 σημεία –«θέλουμε ένα σημείο σε κάθε γειτονιά» λένε χαρακτηριστικά.
Και όπως επισημαίνεται οι νέες συνεργασίες θα αφορούν τόσο στα υπάρχοντα καταστήματα όσο και σε πρόσθετες χαρτογραφημένες από τον συνεταιρισμό περιοχές.
Παράλληλα θα παρέχεται η δυνατότητα διανομής όλων των προϊόντων κατ’ οίκον μέσω της υπηρεσίας «Tο θες σπίτι σου» με παραγγελίες είτε τηλεφωνικές, σε πενταψήφιο αριθμό, είτε ηλεκτρονικές στο νέο ΘΕΣγάλα e-shop.
Ολο το σύστημα παραγγελιών θα είναι κεντρικά διαχειριζόμενο από τον ΘΕΣγάλα.
Το εγχείρημα αποβλέπει στο να ενισχυθούν τα υπάρχοντα καταστήματα και ο Συνεταιρισμός ΘΕΣγάλα να εξελιχθεί σε μια «ομπρέλα» για διανομή προϊόντων συνεταιρισμών και ελλήνων παραγωγών μέσω του δικτύου καταστημάτων του.
Η ανάπτυξη συνεργασιών μέσω franchise θα επιτρέψει παράλληλα στον ΘΕΣγάλα τη χρηματοδότηση των επενδύσεών του καθώς και την ανάπτυξη νέων κωδικών γαλακτοκομικών προϊόντων.
Σε δήλωσή του ο πρόεδρος του ΔΣ του ΘΕΣγάλα, κ. Θανάσης Βακάλης, επισήμανε: «Καινοτομούμε ξανά, αυτήν τη φορά στη μεθοδολογία ανάπτυξης των καταστημάτων μας. Η δημιουργία συνεργασιών μέσω franchise μας επιτρέπει να αξιοποιήσουμε την επιτυχία μας για τη διανομή και άλλων προϊόντων απευθείας από τους έλληνες παραγωγούς στον καταναλωτή, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και στην ανάπτυξη συνεργειών με τις τοπικές κοινωνίες».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ