Η ανυπότακτη Ελλάδα αν δεν αρχίσουν να πέφτουν τα πρόστιμα από τις Βρυξέλλες δεν συμμορφώνεται με οδηγίες περιβαλλοντικού χαρακτήρα. Ο ξακουστός ανά τας Ευρώπας Κουρουπητός στην αδούλωτη Κρήτη και η γενναία προσπάθεια διατήρησης του δικαιώματος να ταΐζουμε τις φώκιες μας με σακούλες σκουπιδιών αυτό δείχνουν. Η αντίσταση της «καθ’ ημάς Ανατολής» στις επιταγές της Δύσης (μόνο όσες εξαργυρώνονται στις τράπεζες γίνονται δεκτές) φαίνεται και από τη συμπεριφορά της ελληνικής Πολιτείας απέναντι στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.
Από τότε (πολύ πρόσφατα συγκριτικά με τους Ευρωπαίους, διότι αντίσταση κάναμε και εκεί) που επιτράπηκε και η κυκλοφορία ντιζελοκίνητων ΙΧ (μόνο ταξί, φορτηγά και λεωφορεία που έκαιγαν ντίζελ επιτρέπονταν) οι ελληνικές κυβερνήσεις απάντων των προσήμων (δεξιών, αριστερών, κεντρώων και όλων των μεταξύ τους συνδυασμών) έδιναν φορολογικά κίνητρα στους έλληνες καταναλωτές για να αγοράσουν πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο. Πολλά από αυτά, όσα (υποτίθεται ότι) εξέπεμπαν χαμηλούς ρύπους απαλλάσσονταν τελείως από τα τέλη κυκλοφορίας.
Εξωση από το Μόναχο
Τον Σεπτέμβριο του 2015, ωστόσο, η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία –με αφορμή μάλιστα την ευρωπαϊκή –υπέστη ένα ισχυρό σοκ. Ο κορυφαίος στην Ευρώπη όμιλος του κλάδου, ο όμιλος Volkswagen, συνελήφθη από αμερικανούς ερευνητές παραπλανών κυβερνήσεις και καταναλωτές σε ό,τι αφορά τη μόλυνση που προκαλούν τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα της.
Γρήγορα αποδείχθηκε ότι τα «έξυπνα» λογισμικά που παραποιούν τις τιμές των εκπεμπόμενων ρύπων όταν γίνονται μετρήσεις ρύπανσης σε συνθήκες εργαστηρίου τα χρησιμοποιούσαν και άλλοι, ανταγωνιστικοί όμιλοι. Και αυτό για να δείχνουν ότι τα «τουρμποντίζελ» τους είναι και πανίσχυρα και πεντακάθαρα. Θαύματα της τεχνολογίας δηλαδή. Αλλωστε τα ποσά που είχαν επενδύσει οι κατασκευαστές στους ντιζελοκινητήρες μικρής χωρητικότητας και μεγάλης ιπποδύναμης ήταν τεράστια και έπρεπε ασφαλώς να αποσβεσθούν.
Το σκάνδαλο όμως ξέσπασε. Και οι χώρες στις οποίες οι πολίτες διαθέτουν καταναλωτική και περιβαλλοντική συνείδηση και οι κυβερνήτες σεβασμό προς τους πολίτες (φρούτα άγνωστα στη χώρα του φιλότιμου και της λεβεντιάς) λαμβάνουν εντατικά μέτρα εξοστρακισμού των ντιζελοκινητήρων. Το Μόναχο ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων μεγάλων πόλεων της Γερμανίας, όπως το Αμβούργο και η Στουτγάρδη, σπεύδει να απαγορεύσει την κυκλοφορία ορισμένων πετρελαιοκίνητων οχημάτων.
Εδώ παρενθετικά θα πρέπει να επισημάνει κανείς ότι στο Μόναχο εδρεύει η πολυτελής και ανέκαθεν αγαπητότατη στους Ελληνες αυτοκινητοβιομηχανία BMW, ενώ στο Αμβούργο είναι η έδρα της φίρμας που είναι συνώνυμη με την επαγγελματική επιτυχία Mercedes-Benz και στη Στουτγάρδη η έδρα της εταιρείας κατασκευής των πιο τρελών (φευ, και απατηλών) ονείρων των Νεοελλήνων, της Porsche.
Απατηλών μετά την κρίση, διότι προ δεκαετίας ο ελληνικός Τύπος διαφήμιζε τις Cayenne, που πωλούνταν προς 70.000 ευρώ με τραπεζικό δανεισμό ασφαλώς –«Τώρα Αφορολόγητα» ήταν το μήνυμα. Ολοι θα θυμούνται τις ολοσέλιδες αυτές διαφημίσεις στο «Βήμα της Κυριακής», δημοσιεύονταν δίπλα στις άλλες των τραπεζών που έδιναν διακοποδάνειο 3.000 ευρώ στους μερακλήδες που ήθελαν να ταξιδέψουν στη Νέα Υόρκη για να πιουν εκεί τον καφέ τους. «Εχετε πιει ποτέ καφέ στο Empire State Building;» ρωτούσε η τράπεζα, διότι οι Δίδυμοι Πύργοι είχαν ήδη γκρεμιστεί.
Stop και στα περιπολικά
Η αιτία για την οποία η πόλη του Μονάχου ετοιμάζεται να εξοστρακίσει περί τα 300.000 οχήματα με ντιζελοκινητήρες που δεν καλύπτουν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ρύπων Euro 6 είναι οι μετρήσεις ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη βαυαρική πρωτεύουσα, που «είναι σοκαριστικές», όπως δήλωσε στους δημοσιογράφους ο σοσιαλδημοκράτης δήμαρχος Ντίτερ Ράιτερ.
Ο συνάδελφός του στη Στουτγάρδη έχει αποφασίσει να καθαρίσει την πόλη του από τα ντιζελοκίνητα από την 1η Ιανουαρίου 2018, ενώ ο δήμαρχος του Αμβούργου ανακοίνωσε δίχως κανέναν ενδοιασμό ότι το μέτρο της απαγόρευσης θα έχει επιπτώσεις στο 70% των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που κυκλοφορούν στην πόλη, εκ των οποίων το 60% είναι οχήματα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, της Αστυνομίας και του Δήμου!
Το φθινόπωρο το διοικητικό δικαστήριο της Λειψίας θα γνωμοδοτήσει για το δικαίωμα ή όχι των δημοτικών αρχών να απαγορεύουν την κυκλοφορία οχημάτων στα γεωγραφικά όρια της περιοχής τους. Αν λάβει το πράσινο φως, ο δήμαρχος της πόλης έχει υποσχεθεί επίσης να απαγορεύσει τα ρυπογόνα ντιζελοκίνητα.
Ανάλογο προβληματισμό έχουν έχουν και οι τοπικές αρχές της Γαλλίας. Πέρυσι η δήμαρχος Αν Ινταλγκό είχε εκφράσει τη βούλησή της να απαγορευθεί η κυκλοφορία όλων των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων στην Πόλη του Φωτός σταδιακά έως το έτος 2025. Λόγω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο Παρίσι η Ινταλγκό έχει εδώ και δύο χρόνια εφαρμόσει απαγορεύσεις στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων –εφέτος απαγορεύεται η κυκλοφορία όλων των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσεως από τις 11 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, οι θάνατοι από την ατμοσφαιρική ρύπανση φθάνουν ετησίως τα 3 εκατομμύρια στον κόσμο. Η Μη Κυβερνητική Οργάνωση Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT) σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο στις ΗΠΑ, το Περιβαλλοντικό Ινστιτούτο της Στοκχόλμης στη Σουηδία και το εδρεύον στις ΗΠΑ Διεθνές Ινστιτούτο για την Ανάλυση των Εφαρμοσμένων Συστημάτων, η ρύπανση από τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου οχημάτων με ντιζελοκινητήρα προκαλάλεσαν παγκοσμίως 107.600 πρόωρους θανάτους το 2015.
Από τους πρόωρους αυτούς θανάτους οι 38.000 αποδόθηκαν στις «υπερβολικές εκπομπές οξειδίων του θείου». Σε αυτές δηλαδή που δεν προβλέπονταν από τα τεστ που διενεργούνταν στα ντιζελοκίνητα οχήματα σε συνθήκες εργαστηρίου. Με άλλα λόγια 38.000 άνθρωποι πέθαναν πρόπερσι στον κόσμο εξαιτίας της απόκρυψης από τη Volkswagen και τους άλλους κατασκευαστές της αλήθειας για την πραγματική ρύπανση που προκαλούν τα αυτοκίνητά τους. Οι ερευνητές εντόπισαν τους περισσότερους πρόωρους θανάτους στην Ευρώπη, στην Κίνα και στην Ινδία. Αντε, και καλά γκάζια!
HeliosPlus