Ο τυφώνας «Survivor» κατήργησε τον… απολογισμό

Ητηλεοπτική σεζόν φτάνει στο τέλος της.

Η τηλεοπτική σεζόν φτάνει στο τέλος της. Τα κανάλια κατεβάζουν ρολά στις αρχές Ιουλίου, με το «Survivor» να κόβει πρώτο το νήμα της τηλεθέασης. Το τηλεπαιχνίδι διαβίωσης επανήλθε στη μικρή οθόνη, 14 χρόνια μετά την πρώτη του προβολή στο MEGA, και σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά του. Αν και ξεκίνησε στο δεύτερο μισό της σεζόν, κατάφερε με το «καλημέρα σας» να κερδίσει το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού, καθώς περισσότεροι από 1,2 εκατομμύρια τηλεθεατές παρακολούθησαν το πρώτο επεισόδιο. Εδώ και πέντε περίπου μήνες τα ποσοστά του στους πίνακες της Nielsen συνεχώς αυξάνονται, ενώ τις ημέρες που προβάλλεται γίνεται αμέσως νούμερο ένα θέμα συζήτησης στα κοινωνικά δίκτυα.
Τελικά, το συγκεκριμένο τηλεριάλιτι απεδείχθη παιχνίδι επιβίωσης –εκτός από τους παίκτες –και για τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Τα επιτελεία τους αναζητούσαν τη χρυσή φόρμουλα που θα περιόριζε τη δύναμη του τυφώνα από τον Αγιο Δομίνικο αλλά μέχρι στιγμής φαίνεται να μην την έχουν ανακαλύψει. Σε κάποιες περιπτώσεις επέλεξαν την τακτική του στρίβειν διά της… μετακομίσεως: μετακίνησαν προγράμματα σε άλλη ημέρα προβολής για να μη βρίσκονται απέναντι από τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του ΣΚΑΪ.
Οι νικητές της χρονιάς
Λίγο πριν από την οριστική αυλαία ποια είναι τα 10 δημοφιλέστερα προγράμματα της σεζόν, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Nielsen;
-Μετά από δύο μήνες «σκληρών» αγώνων στις παραλίες του Αγίου Δομίνικου, οι δύο ομάδες (Μαχητές και Διάσημοι) άφησαν στην άκρη τις όποιες αντιπαλότητες είχαν, φόρεσαν τα καλά τους και κάθισαν γύρω από το ίδιο τραπέζι γιορτάζοντας την ένωσή τους. Το επεισόδιο αυτό φαίνεται ότι κέρδισε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον των τηλεθεατών και κατέκτησε την πρώτη θέση στη λίστα των 10 δημοφιλέστερων προγραμμάτων της χρονιάς –σχεδόν 2,5 εκατομμύρια τηλεθεατές το παρακολούθησαν.
-Μπορεί το πρόγραμμα της δημόσιας τηλεόρασης να μην είναι μέσα στις προτιμήσεις του τηλεοπτικού κοινού, ο τελικός του Ευρωπαϊκού Διαγωνισμού της Eurovision, όμως, φαίνεται να έβγαλε και εφέτος ασπροπρόσωπη την ΕΡΤ, χαρίζοντάς της τη δεύτερη θέση, με 1,8 εκατομμύρια τηλεθεατές να περιμένουν να δουν την εμφάνιση της Demy, στο Κίεβο της Ουκρανίας, αλλά και ποιο από τα φαβορί θα κερδίσει το τρόπαιο.
-Οι αγώνες της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου κρατούν και εφέτος τα υψηλά ποσοστά τους στους πίνακες της Nielsen. Συγκεκριμένα, οι αγώνες απέναντι σε Βέλγιο, Βοσνία και Εσθονία, για τα προημιτελικά του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2018, κατέκτησαν την τρίτη, την τέταρτη και τη δέκατη θέση αντίστοιχα, με τα ποσοστά τηλεθέασης να κυμαίνονται από το 33,2% έως το 42,3%, ενώ την τελική αναμέτρηση της Φενέρμπαχτσε με τον Ολυμπιακό στην Κωνσταντινούπολη για το Final 4 παρακολούθησαν 1,4 εκατομμύρια τηλεθεατές. Στις θέσεις 6-8 του πίνακα βρίσκονται τα μουσικά shows «Rising Star» (ΑΝΤ1) και «The voice of Greece» (ΣΚΑΪ), το πρώτο μάλιστα βρίσκεται στα δέκα δημοφιλέστερα προγράμματα με δύο επεισόδια.
Στη σειρά για… τηλεθέαση
Παρ’ όλο που το εφετινό πρόγραμμα των καναλιών ήταν ικανοποιητικό, σε σχέση με άλλες χρονιές, με ελληνικές σειρές, ψυχαγωγικές εκπομπές και μετρημένες ενημερωτικές εκπομπές, ωστόσο καμία δεν βρίσκεται ανάμεσα στις δέκα καλύτερες. Αντίθετα, η έγχρωμη εκδοχή του «Μπακαλόγατου», της ελληνικής ταινίας του 1963 με τον μοναδικό Κώστα Χατζηχρήστο στον ρόλο του «Ζήκου», κέρδισε το 41,3% των τηλεθεατών (1,6 εκατομμύρια).
Από μια πρώτη ανάγνωση το εφετινό top 10 δεν έχει μεγάλες διαφορές από τα προηγούμενα χρόνια. Μουσικά reality, αγώνες, ο τελικός της Eurovision και οι χιλιοπαιγμένες ελληνικές ταινίες συμπληρώνουν σχεδόν κάθε χρόνο τη δεκάδα. Οσον αφορά τις ενημερωτικές εκπομπές, οι οποίες προβάλλονται συνήθως μετά τα μεσάνυχτα, φαίνεται να έχουν ξεθωριάσει τα τελευταία χρόνια, παρά τις κρίσιμες στιγμές που βιώνει η χώρα, με το κοινό να προσπαθεί να βρει διέξοδο στην ψυχαγωγία.
Στην εφετινή prime time, τη ζώνη με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα επιτελεία των σταθμών αλλά και τη διαφήμιση, μονοπώλησε η μυθοπλασία. Παρά την οικονομική δυσχέρεια, πετυχημένες σειρές συνέχισαν, ενώ δεν έλειψαν και οι καινούργιες. Ο Alpha έπεσε στη μάχη με έξι σειρές. Οι δύο –«Μην αρχίζεις τη μουρμούρα» και «Το σόι σου» –διανύουν ήδη τον τέταρτο και τρίτο τους κύκλο αντίστοιχα. Ο ΑΝΤ1 βασίστηκε στην επιτυχία των 5 σειρών του και με αυτές πορεύτηκε. Το Star Channel εδώ και χρόνια στήνει το πρόγραμμά του πάνω σε ξένες σειρές και ταινίες· τις τελευταίες χρονιές προβάλλει και καθημερινές σειρές, μάλλον αδιάφορες για το κοινό, ενώ εφέτος έριξε στην «καυτή» prime time και το Master Chef, κάνοντας τη διαφορά ανάμεσα στα άλλα μουσικά τηλεπαιχνίδια.
Τη μεγάλη διαφορά έκανε εφέτος το κανάλι του Φαλήρου, το οποίο είχε επενδύσει όλα αυτά τα χρόνια στην ενημέρωση. Η συνεργασία του ΣΚΑΪ με τον τούρκο καναλάρχη Ατζούν Ιλιτζαλί μπορεί να άλλαξε το προφίλ του σταθμού, κυρίως από το απόγευμα και μετά, οπότε και η θεματολογία των εκπομπών που προβάλλονται εκείνη την ώρα βασίζεται στο παιχνίδι επιβίωσης, αλλά μόνο χαμόγελα έφερε στα διευθυντικά στελέχη του σταθμού, που βλέπουν τα νούμερα τηλεθέασης να αγγίζουν ποσοστά από το πολύ, πολύ μακρινό παρελθόν, όταν υπήρξε μόνο η δημόσια τηλεόραση.
Βέβαια αν δει κανείς πιο προσεκτικά τα στοιχεία της Nielsen, θα παρατηρήσει ότι οι αντίπαλοι του ΣΚΑΪ παρουσιάζουν μια αξιοπρεπέστατη εικόνα, με τις σειρές να κυμαίνονται γύρω στο 20%, ενώ τις ημέρες που το «Survivor» δεν προβάλλεται (Πέμπτη – Σάββατο) οι μετοχές τους ανεβαίνουν λίγο περισσότερο, με το πρόγραμμα του Alpha να φιγουράρει στις πρώτες θέσεις.

Τέσσερα λεπτά μόνο…

Aπό τις 13 Φεβρουαρίου, οπότε και ξεκίνησε το τηλεπαιχνίδι επιβίωσης, παρατηρείται αύξηση της τηλεθέασης σε όλες τις δημογραφικές κατηγορίες στη ζώνη του prime time συγκριτικά με πέρυσι. Συγκεκριμένα εφέτος, κατά μέσο όρο, κάθε λεπτό παρακολουθεί το 39,6% του συνολικού πληθυσμού που βλέπει τηλεόραση (ηλικίας 4 ετών και πάνω), ενώ πέρυσι παρακολουθούσε το 37,8% της συγκεκριμένης δημογραφικής κατηγορίας. Μεγαλύτερη αύξηση παρατηρείται στις γυναίκες νεαρότερης ηλικίας (από 33,5% έφτασε το 36,7%).

Αυξητική τάση σημειώνεται και στους άνδρες, κάτι που επισημαίνουν και οι αναλυτές της Nielsen, λαμβάνοντας υπόψη ότι παραδοσιακά οι άνδρες βλέπουν λιγότερο τηλεόραση από τις γυναίκες. Οσον αφορά τον μέσο χρόνο τηλεθέασης υπολογίζεται ότι ο μέσος Ελληνας παρακολουθεί την ημέρα 1 ώρα και 23 λεπτά, 4 λεπτά δηλαδή περισσότερο από πέρυσι (1.19). Εξαιτίας της δυναμικής που παρουσίασε το «Survivor», θα μπορούσαμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι το εν λόγω πρόγραμμα πράγματι έπαιξε ρόλο στην αύξηση της συνολικής τηλεθέασης, προσελκύοντας νέους τηλεθεατές.

Τώρα μένει να δούμε πώς θα αποκωδικοποιήσουν οι ιθύνοντες των άλλων καναλιών το φαινόμενο «Survivor» στον σχεδιασμό του προγράμματος της επόμενης χρονιάς.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.