Ήρθαν και τα εξώδικα προς τους περιφερειάρχες και τον υπουργό Εσωτερικών, μετά τις καταγγελίες εργαζομένων για «αυθαίρετες» μετακινήσεις από υπηρεσία σε υπηρεσία, ακόμα και άλλων νομών, χωρίς τήρηση των διαδικασιών.
Τα σωματεία εργαζομένων στις Περιφέρειες επιχειρούν, μέσω και της νομικής οδού, να θέσουν φρένο στον διαφαινόμενο κίνδυνο να γίνουν οι εργαζόμενοι «μπαλάκι», καθώς , το τελευταίο διάστημα, έχει παρατηρηθεί, όπως επισημάνουν, ότι πληθαίνουν οι αποφάσεις, με τις οποίες, «κατ’ ευθείαν παράβαση των σχετικών κειμένων διατάξεων και χωρίς την κατά νόμο απαιτούμενη αιτιολογία, ανατίθενται σε υπαλλήλους των Περιφερειών, παράλληλα καθήκοντα, και μάλιστα σε Υπηρεσίες άλλων Περιφερειακών Ενοτήτων, απ’ αυτές που υπηρετούν».
Μάλιστα, περιφερειάρχες με αποφάσεις τους καλούν υπαλλήλους να ασκήσουν καθήκοντα του κλάδου τους, πλέον της θέσης και των καθηκόντων της Υπηρεσίας τους, για αόριστο χρονικό διάστημα ή για χρονικό διάστημα που δεν προσδιορίζεται επακριβώς.
Οι συνεχείς εκκλήσεις για να σταματήσει αυτή η τακτική δεν έφεραν αποτέλεσμα. Έτσι, την Δευτέρα (30.5.2006) η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδας (Ο.Σ.Υ.Α.Π.Ε.) κατέθεσε εξώδικη δήλωση, διαμαρτυρία και πρόσκληση μετά επιφυλάξεως δικαιωμάτων της, προς τους Περιφερειάρχες όλης της χώρας, προς τον υπουργό Εσωτερικών κ. Πάνο Σκουρλέτη, και την Ένωση Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ).
Οι εργαζόμενοι καλούν τους Περιφερειάρχες που έχουν εκδώσει αποφάσεις, κατά παράβαση των κειμένων διατάξεων και χωρίς την κατά νόμο απαιτούμενη αιτιολογία, να προβούν στην άμεση ανάκληση αυτών, τους δε υπόλοιπους Περιφερειάρχες να μην προβούν σε έκδοση αποφάσεων, που θα παραβιάζουν την αρχή της νομιμότητας.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 30 του Ν. 3528/2007, ορίζεται το πότε επιτρέπεται να ανατίθενται στον υπάλληλο καθήκοντα άλλου κλάδου ή ειδικότητας ή εργασίες συναφείς με την ειδικότητα ή τα καθήκοντά του ή για τις οποίες έχει την απαιτούμενη εμπειρία ή ειδίκευση: σε περιπτώσεις επιτακτικής υπηρεσιακής ανάγκης που δεν μπορεί να καλυφθεί με άλλον τρόπο. Αυτό επιτρέπεται για χρονικό διάστημα έως δύο μηνών με αιτιολογημένη απόφαση του οικείου προϊσταμένου. Παράταση του χρονικού διαστήματος έως έξι μήνες ακόμη επιτρέπεται μετά από αιτιολογημένη γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου.
Όπως εξηγεί η Ομοσπονδία, σε όλες των περιπτώσεων οι οποίες αναφέρθηκαν:
α) Είτε ανατίθενται, σε υπαλλήλους των Περιφερειών, παράλληλα και όχι κύρια και αποκλειστικά, καθήκοντα, σε Υπηρεσίες άλλων Περιφερειακών Ενοτήτων, απ’ αυτές που υπηρετούν, σύμφωνα με τις αποφάσεις τοποθέτησής τους, οπότε υποκρύπτεται μετακίνηση ή ανάλογα με τις κάθε φορά συνθήκες μετάθεση.
β) Είτε δεν αιτιολογείται καθόλου ή αιτιολογείται πλημμελώς και ανεπαρκώς η επιτακτική υπηρεσιακή ανάγκη και η αδυναμία κάλυψής της με άλλο, λιγότερο επαχθή για τον υπάλληλο, τρόπο, όπως π.χ. προβλέπεται ανάθεση, σε υπάλληλο, παράλληλων καθηκόντων (πλέον της θέσης και των καθηκόντων της Υπηρεσίας του), για όποτε και αν προκύψει υπηρεσιακή ανάγκη.
γ) Είτε δεν προσδιορίζεται καθόλου η χρονική διάρκεια της ανάθεσης παράλληλων καθηκόντων ή προσδιορίζεται παντελώς γενικά και αόριστα.
Ήδη, από τα μέσα Απριλίου, το ζήτημα είχε επισημανθεί από την Ομοσπονδία εργαζομένων στις Περιφέρειες (ΟΣΥΑΠ), σημειώνοντας μάλιστα πως δεδομένου ότι από το 2009 έχει μειωθεί κατά 40% ο αριθμός των εργαζομένων, οι Περιφερειάρχες προσπαθούν να μπαλώσουν τρύπες στις πλάτες των εργαζομένων, αντί να απαιτήσουν εδώ και τώρα προσλήψεις μόνιμου προσωπικού.
Μεταξύ άλλων, η Ομοσπονδία είχε καταγγείλει απόφαση της Περιφερειακής Αρχής Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με την οποία ανατέθηκε άσκηση καθηκόντων σε υπαλλήλους των Νομών Ξάνθης και Δράμας παράλληλα και στο Νομό Καβάλας, «χωρίς μάλιστα να προσδιορίζει καν το συνολικό χρονικό διάστημα της παράλληλης άσκησης, ούτε καν να μπαίνει στον κόπο να εφαρμόσει τα άρθρα του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007), όπου προβλέπεται ότι για μετακίνηση σε οργανική μονάδα που εδρεύει σε περιοχή άλλου δήμου ή κοινότητας, το οικείο όργανο υποχρεούται να μετακινήσει τον υπάλληλο που έχει εκδηλώσει επιθυμία μετακίνησης στη συγκεκριμένη οργανική μονάδα, δηλ. απαιτείται αίτηση του υπαλλήλου και εφαρμογή της διαδικασίας της μετάθεσης».
Αξίζει να σημειωθεί ότι όσες τέτοιες αποφάσεις έχουν προσβληθεί, έχουν ακυρωθεί, από τον οικείο Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ως παράνομες.
Παράλληλα, οι εργαζόμενοι πολλάκις έχουν απευθύνει έγγραφες διαμαρτυρίες στο Υπουργείο Εσωτερικών, αιτούμενοι τη ρητή νομοθετική απαγόρευση της μετακίνησης -μετάθεσης σε άλλη Περιφερειακή Ενότητα (Νομό), χωρίς αίτηση του υπαλλήλου, σαφή αιτιολόγηση και έγκριση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου καθώς και τον σαφή ορισμό των λεγόμενων παράλληλων καθηκόντων.
Η Ομοσπονδία προειδοποιεί για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η έκδοση μη σύννομων διοικητικών πράξεων που θα πάσχουν ακυρότητας, λόγω υπογραφής τους ή συνυπογραφής τους, από υπαλλήλους που δεν θα υπηρετούν νόμιμα στις συγκεκριμένες Υπηρεσίες, μετά από μη νόμιμη ανάθεση παράλληλων καθηκόντων. Όπως τονίζει, γεννώνται σοβαρά ζητήματα, αστικής ευθύνης των Περιφερειών, ένεκα παρανόμων πράξεων των οργάνων τους, κατά την ενάσκηση των καθηκόντων τους, ακόμη δε και ποινικής ευθύνης των υπαλλήλων αυτών.
Επιπρόσθετα, οι υπάλληλοι των Περιφερειών υφίστανται σημαντική υλική βλάβη, επιβαρυνόμενοι με μεγάλα έξοδα μετακίνησής τους, από τις πόλεις, όπου κατοικούν μόνιμα, σε άλλες πόλεις και χρόνου εις βάρος της οικογενειακής και προσωπικής τους ζωής.