Υπόθεση παράνομης ναύλωσης επαγγελματικού σκάφους αναψυχής απασχόλησε το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή στη Μαρίνα Ζέας στον Πειραιά.
Ειδικότερα, κατά τη διενέργεια ελέγχου από στελέχη της Λιμενικής Αρχής Ζέας, διαπιστώθηκε η εκτέλεση σύμβασης ναύλωσης του σκάφους «ALESSANDRO» σημαίας Τουρκίας, στην οποία ο τόπος παράδοσης και επαναπαράδοσης βρισκόταν στην ελληνική επικράτεια, άνευ σχετικής άδειας επαγγελματικού πλοίου αναψυχής. Το σκάφος είχε εκναυλωθεί από επτά αλλοδαπούς, με λιμένα επιβίβασης τη μαρίνα Ζέας , λιμένες προσέγγισης τους Κύθνο – Τήνο – Σέριφο – Σίφνο – Μήλο – Φολέγανδρο – Σίκινο – Ίο και τελικό λιμένα αποβίβασης τη Σαντορίνη.
Από το Ε΄ Λιμενικό Τμήμα του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά κινήθηκε η διαδικασία επιβολής των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας και του ναυλομεσίτη, ενώ επίσης υποβλήθηκε μήνυση στον πλοίαρχο του εν λόγω σκάφους για παράβαση του άρθρ. 414 του Π.Κ..
Σε ανακοίνωση του το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφέρει ότι «το Commercial Yacht «ALESSANDRO» κατέπλευσε στη μαρίνα της Ζέας το βράδυ της 25/05/2017. Κινητοποιήθηκαν η Διεύθυνση Δίωξης Ναρκωτικών και το Τμήμα Λαθρεμπορίου του Υ.Ν.Α.Ν.Π/ΑΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ, το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά και το Έ Λ/Τ Ζέας του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, θέτοντας το ανωτέρω σκάφος σε συνεχή παρακολούθηση, όπως και το πλήρωμά του. Το πρωί της επόμενης ημέρας, ναυτικός πράκτορας προσήλθε στη Λιμενική Αρχή Ζέας και ζήτησε άδεια απόπλου του «ALESSANDRO» για Σαντορίνη, χωρίς επιβάτες. Τις απογευματινές ώρες της ίδιας ημέρας έφτασαν στο σκάφος επτά άτομα με μεγάλο αριθμό αποσκευών και επιβιβάστηκαν σε αυτό. Το «ALESSANDRO» απέπλευσε αμέσως. Περιπολικό σκάφος του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. που επιτηρούσε τη θαλάσσια περιοχή, ακολούθησε την πορεία του και πήρε εντολή να το γυρίσει στο λιμάνι της Ζέας.»
Στην ίδια ανακοίνωση επισημαίνεται ότι «όταν το Commercial Yacht «ALESSANDRO» έπιασε στο λιμάνι της Ζέας διενεργήθηκε έλεγχος από την οικεία Λιμενική Αρχή. Κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι υπήρχε ναυλοσύμφωνο στο οποίο αναγραφόταν ως σημαία του πλοίου η σημαία της Μάλτας αντί της πραγματικής, που ήταν η σημαία Τουρκίας. Το ναυλοσύμφωνο ήταν υπογεγραμμένο μεταξύ ναυλομεσίτριας (Broker), που ήταν υπήκοος Τουρκίας και των επιβατών, οι οποίοι στη συνέχεια κατέθεσαν ότι πλήρωσαν 50.000 ευρώ με σκοπό την περιήγησή τους σε ελληνικά νησιά. Λιμένας επιβίβασης ήταν η μαρίνα Ζέας και το σκάφος θα έκανε ενδιάμεσους σταθμούς σε Κύθνο – Τήνο – Σέριφο – Σίφνο – Μήλο – Φολέγανδρο – Σίκινο και Ίο. Τελικός λιμένας αποβίβασης θα ήταν η Σαντορίνη. Όσα κατέθεσαν οι επιβάτες, επιβεβαίωσε και ο Πλοίαρχος του σκάφους, υπήκοος Τουρκίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τον ίδιο έλεγχο διαπιστώθηκε ακόμη ότι το «ALESSANDRO» είχε προγραμματίσει ναύλους στα ελληνικά νησιά για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.»
Επιπλέον «οι επτά αλλοδαποί ναυλωτές δεν είχαν αντιληφθεί την παράνομη δραστηριότητα του σκάφους και δεν αναφέρονταν σε λίστα επιβατών η οποία θα έπρεπε να κατατεθεί στις Λιμενικές Αρχές. Τις επτά ημέρες του ναύλου που θα βρίσκονταν επιβιβασμένοι στο σκάφος, οι Αρχές θα αγνοούσαν τη παρουσία τους τόσο σε ενδεχόμενους ελέγχους όσο και σε ενδεχόμενη περίπτωση Έρευνας και Διάσωσης στη θάλασσα για τη προστασία της ανθρώπινης ζωής. Με την αρωγή του Υπουργείου Ναυτιλίας και με τη συνεργασία της Λιμενικής Αρχής Ζέας οι επτά τουρίστες συνέχισαν απρόσκοπτα την κρουαζιέρα τους.»
Το υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρει ότι «η μεγαλύτερη δυσκολία για να αποδειχτούν τέτοιες ναυλώσεις έγκειται στο ότι συνήθως οι πελάτες είναι προειδοποιημένοι, ισχυρίζονται δε, ότι είναι φιλοξενούμενοι του πλοιοκτήτη και ότι δεν έχουν ναυλώσει το σκάφος. Το Ελληνικό Δημόσιο χάνει έτσι έσοδα ύψους δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Συνολικά μια κρουαζιέρα σαν αυτή που απετράπη, εκτιμάται ότι στοιχίζει γύρω στις 50.000 ευρώ. Είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα μπορούν να έρθουν και να δραστηριοποιηθούν, νόμιμα, σκάφη με σημαίες ΕΕ, ΕΟΧ, αλλά και σκάφη τρίτης σημαίας, τα οποία θα τηρούν όμως συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Θα πρέπει όλα να έχουν ελληνική άδεια επαγγελματικού σκάφους και νόμιμα ναυλοσύμφωνα, με ΦΠΑ.»
Και υπογραμμίζει «αξίζει να σημειωθεί ότι οι επαγγελματικές άδειες εκδίδονται από το Υ.Ν.Α.Ν.Π εντός 7-10 ημερών το καλοκαίρι, που η ζήτηση είναι μεγάλη. Αντιστοίχως πρέπει να επισημανθεί ότι σε περιπτώσεις παράνομων ναυλώσεων, πέρα από τις ποινικές κυρώσεις που προκύπτουν από τον Κώδικα Δημόσιου Ναυτικού Δικαίου, επιβάλλονται κυρώσεις από την φορολογική και τελωνειακή νομοθεσία (ΦΠΑ και άλλοι δασμοί) καθώς και ειδικές κυρώσεις που διέπουν τη νομοθεσία των σκαφών αναψυχής. Το ύψος κάθε προστίμου μπορεί να φτάσει τις 50.000 ευρώ, αξιολογώντας τις συνθήκες τέλεσης κάθε παράβασης, το βαθμό επανάληψης, τη βλάβη που προκαλείται στον τουρισμό και την βλάβη στα δημόσια έσοδα.»
Υποστηρίζει επιπλέον ότι «οι παράνομες ναυλώσεις γίνονται σε συνεννόηση με τους ναυλομεσίτες (BROKER) μέσω διαφόρων ιστοσελίδων. Σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιούνται κλειδάριθμοι από τους χρήστες, για το κλείσιμο του ναύλου. Οι τιμές είναι πολύ ελκυστικές, γιατί σε σχέση με τα νόμιμα επαγγελματικά σκάφη, σε τέτοιες ναυλώσεις: α) δεν καταβάλλεται Φ.Π.Α. , β) δεν υπάρχει οργανική σύνθεση πλοίου, γ) δεν καταβάλλονται εισφορές στο ΝΑΤ, δ) δεν υπάρχουν ναυλοσύμφωνα και ε) οι μισθοί που καταβάλλονται στο πλήρωμα κυμαίνονται από 800 μέχρι 1500 ευρώ. Το αποτέλεσμα αυτών είναι ότι, ενώ για ένα νόμιμο επαγγελματικό σκάφος αναψυχής, οι τιμές κυμαίνονται (ανάλογα με την κατηγορία, ιστιοπλοϊκά, motor yacht, super yacht), από 7.000 ευρώ εβδομαδιαίως έως 300.000 για τα super yacht, οι αντίστοιχες τιμές στα παράνομα ναυλωμένα σκάφη φτάνουν έως και 40% κάτω, λόγω μη απόδοσης των προαναφερόμενων εισφορών και φόρων. Επιπλέον αυξάνεται η ανεργία μεταξύ των Ελλήνων ναυτικών.»