Το κακό οδικό δίκτυο σε συνδυασμό με την έλλειψη αστυνόμευσης συμβάλλει στην πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων ειδικά σε περιοχές με αυξημένη τουριστική κίνηση. Αυτό επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, στα συμπεράσματα έρευνας σχετικά με την «εκτίμηση της επικινδυνότητας των Περιφερειακών Ενοτήτων (ΠΕ) της Ελλάδας βάσει των τροχαίων ατυχημάτων το 2016» που εκπονήθηκε από τον καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης και ακαδημαϊκό της Βασιλικής Ακαδημίας Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών Επιστημών και της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας των Διδακτόρων της Ισπανίας κ. Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη, τον δρα Μιχαήλ Νικολαράκη και τον μεταπτυχιακό ερευνητή κ. Νικόλαο Γιανναράκη. Η έρευνα διενεργείται για 17η συνεχόμενη χρονιά από το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Πρόβλημα στα νησιά
Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Το πρόβλημα των ατυχημάτων, όπως διαπιστώνεται κάθε χρόνο, μεταφέρθηκε στις περιοχές που το οδικό δίκτυο δεν είναι σε καλή κατάσταση και ιδιαίτερα στα νησιά όπου το καλοκαίρι δέχονται πολύ μεγάλο αριθμό τουριστών, κυκλοφορούν πολλά ενοικιαζόμενα δίκυκλα και το οδικό δίκτυο είναι κακό και άγνωστο στους επισκέπτες (Κρήτη, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Επτάνησα)».
Σημειώνεται ακόμη ότι «οι μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί πρέπει να τεθούν σε πρώτη προτεραιότητα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας γιατί τα ατυχήματα με παθόντες τουρίστες δυσφημούν τη χώρα. Οι ίδιοι, στα ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν κατά την αναχώρησή τους από την Ελλάδα, ανεβάζουν την οδική ασφάλεια στις πρώτες θέσεις δυσαρέσκειας».
Στον πίνακα με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας στην πρώτη θέση βρίσκεται η Λευκάδα (από 30ή που ήταν το 2015. Οι νεκροί αυξήθηκαν στους 6 ενώ το 2015 ήταν 0), στη δεύτερη βρίσκεται η Κόρινθος και στην τρίτη οι Κυκλάδες ενώ η Χαλκιδική παραμένει σταθερή στις πρώτες θέσεις και συγκεκριμένα στην 4η όπως και πέρυσι. Σύμφωνα με τους ερευνητές, σχετικά με τη Λευκάδα προκαλεί εντύπωση το γεγονός πως ένα νησί με μειωμένη κίνηση –σε σύγκριση με άλλα νησιά των Επτανήσων όπως η Κέρκυρα –έχει έξι νεκρούς ενώ σχετικά με την Κόρινθο και τη Χαλκιδική λένε ότι βρίσκονται δίπλα σε μεγάλα αστικά κέντρα.
Στην ίδια έρευνα σημειώνεται ότι «το 2016 καταγράφηκε αμελητέα μείωση στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα κατά ένα (-1) και μία μικρή αύξηση στον αριθμό των νεκρών (+2). Ομοίως διαπιστώθηκαν μειώσεις και στα σοβαρά τροχαία ατυχήματα (-186) και στους βαριά τραυματίες από αυτά (-219). Επίσης υπήρξαν μειώσεις και των ελαφρών ατυχημάτων (-28) ως και των ελαφρά τραυματισθέντων (-161). Παρατηρούμε ότι υπάρχει μια σταθεροποίηση των τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία ανέρχονται περίπου στις 11.500 τα τελευταία τρία χρόνια σε ολόκληρη την επικράτεια».
Επίσης «στην περιφερειακή ενότητα Φλώρινας σημειώθηκαν σε ολόκληρο το έτος 2016 τα λιγότερα τροχαία ατυχήματα πανελλαδικά (6), ενώ στις περιφερειακές ενότητες Ευρυτανίας και Γρεβενών σημειώθηκαν από οκτώ τροχαία ατυχήματα σε κάθε μία από αυτές. Η μεγαλύτερη αύξηση στους νεκρούς από τα τροχαία ατυχήματα παρατηρήθηκε στις ΠΕ Πέλλας και Σερρών με 11 επιπλέον από το 2015, στη Ροδόπη με 10, στην Κόρινθο με 9, στην Καρδίτσα και στα Ιωάννινα με 8 από το 2015 ενώ η μεγαλύτερη μείωση καταγράφηκε στην Αττική με 20 θανόντες λιγότερους από το 2015, στην Αχαΐα και στη Λακωνία με 10 και στα Τρίκαλα με 8 θανόντες από τα τροχαία ατυχήματα λιγότερους από το 2015».
Ακόμη «η Χαλκιδική παραμένει σταθερή στις πρώτες θέσεις και συγκεκριμένα στην 4η όπως και πέρυσι. Τη μεγαλύτερη επιδείνωση θέσης τη διαπιστώνουμε στην περιφερειακή ενότητα Φωκίδας η οποία βρίσκεται στην 5η θέση από 34η που ήταν το 2015. Η περιοχή της Αθήνας και το υπόλοιπο Αττικής βρίσκεται στην 7η θέση από την 6η που ήταν το 2015. Εμφάνισε μείωση στα θανατηφόρα και στους νεκρούς κατά 20 άτομα, είχε σημαντική μείωση στους βαριά τραυματίες ενώ στα ελαφρά τροχαία ατυχήματα και τα τραυματισθέντα άτομα από αυτά παρουσίασε μικρή αύξηση».
Στα συμπεράσματα και στις προτάσεις τονίζεται, μεταξύ άλλων, ότι «το ΕΚΑΒ και τα τμήματα επειγόντων περιστατικών των νοσοκομείων δέχονται το μεγαλύτερο βάρος και επιβαρύνονται πολύ και με υλικά και με απασχόληση προσωπικού. Το κόστος στις μονάδες εντατικής θεραπείας, στα χειρουργεία και στα υλικά αποκατάστασης επιβαρύνει υπέρμετρα τους προϋπολογισμούς των νοσηλευτικών ιδρυμάτων και χρειάζονται συνεχώς κρατικές επιχορηγήσεις».
Κίνητρα στους οδηγούς
Επιπλέον στις προτάσεις συμπεριλαμβάνεται το εξής: «Η Πολιτεία τα επόμενα έτη θα πρέπει να δώσει οικονομικά κίνητρα στους οδηγούς για να ανανεώσουν τα οχήματά τους με καινούργιας τεχνολογίας, τα οποία συμμετέχουν λιγότερο στο αποτέλεσμα από το τροχαίο ατύχημα, αφού διαθέτουν περισσότερη ασφάλεια από αυτά της παλαιάς τεχνολογίας».
Επιπροσθέτως «επιβάλλεται η νομοθέτηση αυστηρότερων ποινών και όχι η μείωση αυτών, για τους οδηγούς που παραβιάζουν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και ιδιαίτερα τις παραβάσεις εκείνες που οδηγούν απευθείας στο τροχαίο ατύχημα, όπως είναι οι κοινώς αναφερόμενες επικίνδυνες παραβάσεις π.χ μέθη, ταχύτητα, παραβίαση προτεραιότητας, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, επικίνδυνοι ελιγμοί κ.λπ.».
Οι ερευνητές προτείνουν σχετικά με τα δίκυκλα που χρησιμοποιούνται για υπηρεσίες ταχυμεταφορών και delivery
«να αλλάξει το νομοθετικό καθεστώς, να θεσπισθεί τύπος δικύκλου κατάλληλος για τον συγκεκριμένο σκοπό που θα έχει, να είναι δημοσίας χρήσεως με αυξημένα τέλη κυκλοφορίας και οδηγό με επαγγελματικό δίπλωμα».
Σε τελευταία μοίρα η οδική ασφάλειαΣε δήλωσή του ο κ. Κ. Ζοπουνίδης τονίζει ότι «έχουμε επισημάνει πολλές φορές και σε παλαιότερες εκθέσεις μας πως η οδική ασφάλεια στην Ελλάδα δεν αποτελεί από ό,τι αποδεικνύεται προτεραιότητα από την εκάστοτε διοίκηση του κράτους, παρότι το δημοσιονομικό αλλά κυρίως το δημογραφικό πρόβλημα που υφίσταται η χώρα εξαιτίας των τροχαίων ατυχημάτων είναι τεράστιο. Τα αρμόδια υπουργεία και η κεντρική εξουσία γενικότερα πέρυσι αλλά και εφέτος έχουν με σημαντικότερα πράγματα να ασχοληθούν και αφήνουν την οδική ασφάλεια σε τελευταία μοίρα. Οι 800 κατά μέσο όρο νεκροί ετησίως και οι περίπου 14.000 τραυματίες ανά έτος θεωρούμε πως είναι ιδιαίτερα σπουδαίο κεφάλαιο».
Και πρόσθεσε: «Η κρίση των τελευταίων ετών ίσως βοήθησε μερικώς στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων με την αλλαγή νοοτροπίας των οδηγών οι οποίοι σκέπτονται πλέον οικονομικά όχι μόνο για τα χρήματα της κάθε τροχαίας παράβασης, αλλά και για την εξοικονόμηση καυσίμων οδηγώντας με πιο οικολογικό τρόπο. Θα επαναλάβουμε και εφέτος την επισήμανση ότι δεν υπάρχει καθόλου κεντρικός συντονισμός στις δράσεις αυτών που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια στη χώρα».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ