Η τελευταία πράξη για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα παιχθεί την ερχόμενη εβδομάδα στη Βουλή όπου οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καλούνται να ψηφίσουν τη συμφωνία με Ευρωπαίους και ΔΝΤ για μέτρα ύψους 4,1 δισ. ευρώ την τριετία 2018-2020 εν μέσω της γενικής απεργίας της Τετάρτης που έχουν κηρύξει τα συνδικάτα.
Η κρίσιμη Δευτέρα
Προϋπόθεση βέβαια για να κυλήσουν τα πράγματα όπως τα έχει σχεδιάσει η κυβέρνηση είναι να υπάρξει και «λευκός καπνός» –όχι μόνο για τις μειώσεις συντάξεων και τις αυξήσεις φόρων –αλλά και για την ελάφρυνση του χρέους στο EuroWorking Group της Δευτέρας, το οποίο θα προετοιμάσει και τη σύνοδο των υπουργών Οικονομικών της 22ας Μαΐου.
Εκεί είτε θα κλείσουν όλα τα ανοιχτά ζητήματα –αξιολόγηση, συμφωνία για τους μεσοπρόθεσμους στόχους, πλαίσιο ελάφρυνσης του χρέους –ή θα μπούμε σε νέες περιπέτειες. Το στίγμα για το πού βρισκόμαστε έδωσε η Κριστίν Λαγκάρντ από το Μπάρι της Ιταλίας, όταν δήλωσε «ελπίζουμε οι Ευρωπαίοι να φανούν πολύ πιο συγκεκριμένοι σε ό,τι αφορά τους όρους της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους».
Αυτό θα κρίνει και τα επόμενα βήματα και κυρίως την τελική απόφαση που θα πάρει το ΔΝΤ για τη συμμετοχή του ή όχι στο ελληνικό πρόγραμμα.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες αυτή τη στιγμή οι παρεμβάσεις που θα οδηγήσουν στην ελάφρυνση του χρέους χωρίς ονομαστικό «κούρεμα» –τα λεγόμενα μεσοπρόθεσμα μέτρα –βρίσκονται υπό επεξεργασία. Και όπως αποκάλυψε το vima.gr, στηρίζονται στο σενάριο του μεσοπρόθεσμου προγράμματος, το οποίο επίσης θα κατατεθεί στη Βουλή, ότι η Ελλάδα θα επιτύχει:
1. Πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ για τέσσερα συνεχή χρόνια από το 2018 ως και το 2021.
2. Ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης πάνω από 2,2% ως και το 2021.
Υπό αυτές τις προϋποθέσεις και χωρίς να συνυπολογίζονται τα μέτρα ελάφρυνσης, το δημόσιο χρέος θα αποκλιμακώνεται ως ποσοστό του ΑΕΠ, γεγονός που θα επιτρέψει τη δοκιμαστική –έστω –έξοδο της Ελλάδας στις αγορές. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου προγράμματος η πορεία του λόγου χρέους προς ΑΕΠ θα είναι διαρκώς μειούμενη, αγγίζοντας το 149% το 2021 από τα μέγιστα επίπεδα –το «pick» –στα οποία προβλέπεται να φθάσει εφέτος και που είναι 319 δισ. ευρώ ή 176% του ΑΕΠ.
Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος, που αναμένεται τον Αύγουστο του 2018, η χώρα θα ενταχθεί στο ισχύον πλαίσιο ευρωπαϊκής δημοσιονομικής εποπτείας, σύμφωνα με το οποίο ο λόγος δημοσίου χρέους προς ΑΕΠ πρέπει να μειώνεται με μέσο ρυθμό 1/20 τον χρόνο, ώσπου να προσεγγίσει το όριο του 60%.
Σε αυτόν τον στόχο θα κατατείνουν τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, το οποίο σημειωτέον έχει σταθεροποιηθεί σε απόλυτα μεγέθη τα τελευταία τρία χρόνια λόγω της επίτευξης πρωτογενών πλεονασμάτων και των χειρισμών του ΟΔΔΗΧ.
Η κυβέρνηση πάντως, όπως έχει εκφράσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος επρόκειτο να συναντηθεί με την Κριστίν Λαγκάρντ στο Πεκίνο, επιθυμεί να υπάρξει συμφωνία για το χρέος η οποία θα ικανοποιεί το ΔΝΤ.
Αλλωστε, την ελπίδα πως στις 22 Μαΐου θα υπάρξει πολιτική συμφωνία για την Ελλάδα εξέφρασε από τη σύνοδο των G7 και ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.

15 Ιουνίου η δόση
Μετά το Eurogroup της 22ας Μαΐου όπου αναμένεται να επικυρωθεί το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, την απόφαση για την εκταμίευση της επόμενης δόσης των 7 δισ. ευρώ προς την Ελλάδα αναμένεται να εξετάσει το Συμβούλιο των Διοικητών (Board of Governors) του ESM στο Λουξεμβούργο στις 15 Ιουνίου, αφού έχει προηγηθεί η επικύρωση από τα εθνικά κοινοβούλια.
Στην Αθήνα το Σαββατοκύριακο επρόκειτο να κατατεθεί το πολυνομοσχέδιο με τα μέτρα στη Βουλή το οποίο συνοδεύεται από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που ανεβάζει τον λογαριασμό πάνω από τα 4 δισ. ευρώ για όλους τους φορολογουμένους και 900.000 συνταξιούχους την τριετία 2018-2020.
Το πολυνομοσχέδιο θα εισαχθεί προς συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής τη Δευτέρα 15 Μαΐου με τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος. Στις 17 και 18 Μαΐου θα συζητηθεί στην Ολομέλεια και στις 18 ή στις 19 το αργότερο θα ψηφιστούν τα μέτρα. Ο Πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης δήλωσε πως αισιοδοξεί ότι δεν θα υπάρξουν διαρροές από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατά την ψηφοφορία.

«Ψαλίδι» σε συντάξεις, αφορολόγητο και εφάπαξ το 2019

Για το 2019 η συμφωνία κυβέρνησης – θεσμών προαναγγέλλει διεύρυνση της χρήσης μέτρων αναγκαστικής είσπραξης – κατασχέσεις και πλειστηριασμοί – για να ανακοπεί το κύμα αύξησης των απλήρωτων φόρων.
Αλλά το κυριότερο μέτρο είναι ότι θεσπίζει τις περικοπές στις παλιές συντάξεις, αυτές που εκδόθηκαν πριν από τον Μάιο του 2016, ώστε να υπάρχει καθαρή δημοσιονομική εξοικονόμηση 1,8 δισ. ευρώ.

Ειδικά για τις συντάξεις που θα μειωθούν ως 18% το πολυνομοσχέδιο οδηγεί κατ’ ουσίαν σε μεταρρύθμιση του νόμου Κατρούγκαλου, με στόχο να κοπούν ετησίως δαπάνες 1% του ΑΕΠ. Οι περικοπές θα προέλθουν από τον επανυπολογισμό των κύριων και επικουρικών συντάξεων, τον νέο υπολογισμό στα εφάπαξ και την έκδοση των νέων συντάξεων που βρίσκονται σε αναμονή με τα νέα δεδομένα.

Για το 2020 θεσπίζεται νέα φορολογική κλίμακα για τα εισοδήματα με χαμηλό συντελεστή 20% (από 22%) και αφορολόγητο όριο που ξεκινά από τα 5.900 ευρώ για τους άγαμους (από 8.600 ευρώ σήμερα), καθώς και νέα κλίμακα επιστροφής φόρου. Θα πληγούν τα εισοδήματα μέχρι 22.000 ευρώ που θα επιβαρυνθούν με πρόσθετο φόρο ως 650 ευρώ κάθε χρόνο.

Από τη συμφωνία επιβεβαιώνεται για μία ακόμα φορά πως η όποια πολιτική απόφαση για τη διανομή κοινωνικού μερίσματος – όπως είναι η ενίσχυση συνταξιούχων, το επίδομα ενοικίου, η αύξηση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης ή η μείωση του ΕΝΦΙΑ στα χαμηλά εισοδήματα – θα πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη των δανειστών.
Οπως αναφέρεται στα επίσημα κείμενα, «αν διαπιστωθεί μόνιμου χαρακτήρα δημοσιονομική υπεραπόδοση έναντι των στόχων του προγράμματος, η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα – σε συμφωνία με τους θεσμούς – να εξετάσει τη χρησιμοποίηση του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου για την ενδυνάμωση της κοινωνικής προστασίας (κυρίως μέσω του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης) και ή τη μείωση των φορολογικών βαρών, υπό την προϋπόθεση ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι είναι διασφαλισμένοι».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ