H κατεύθυνση της κινεζικής κυβέρνησης προς τις επιχειρήσεις της χώρας είναι «επενδύστε στην Ελλάδα». Είτε αφορά τις παλαιές κρατικές εταιρείες είτε τις νέες «ιδιωτικές» που όμως τηρούν την κεντρική γραμμή.
Η στρατηγική για τον «δρόμο του μεταξιού» που έχει χαράξει η κινεζική ηγεσία συμπίπτει με τη βούληση για προσέλκυση επενδύσεων της Ελλάδας, γι’ αυτό και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας βρίσκεται μόλις 10 μήνες μετά το τελευταίο του ταξίδι στην Κίνα πάλι στο Πεκίνο για να προετοιμάσει το έδαφος σημαντικών συμφωνιών που θα φέρουν συνάλλαγμα στη χώρα και κυρίως θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.
Ο Πρωθυπουργός υπέγραψε ήδη τριετές μνημόνιο επενδυτικής συνεργασίας Ελλάδας – Κίνας (2017-2020) στο πλαίσιο της διάσκεψης «One Belt –One Road», που διοργανώθηκε στην πρωτεύουσα της Κίνας.
Το «One Belt – One Road» είναι ο σύγχρονος «δρόμος του μεταξιού», ένα γιγαντιαίο πρόγραμμα της Κίνας ύψους 1 τρισ. ευρώ την επόμενη δεκαετία για την επενδυτική εισβολή της στην Ευρώπη, γι’ αυτό και στη διάσκεψη συμμετείχαν άλλοι 26 ηγέτες και αξιωματούχοι της ΕΕ.
Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, που αποτελεί πύλη εισόδου στην Ευρώπη, το σταθερό της νόμισμα ως μέλους της ΕΕ και τα υποτιμημένα assets λόγω της πολυετούς κρίσης αποτελούν πόλο έλξης για τους «σκληρούς» στις διαπραγματεύσεις Κινέζους και όπως αναφέρει παράγοντας που γνωρίζει οι τελευταίοι «έχουν ήδη εντοπίσει τους επενδυτικούς στόχους και έχουν συνάψει και τις απαραίτητες στρατηγικές συμμαχίες». Οι επενδύσεις της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά και της State Grid που απέκτησε το 24% του ΑΔΜΗΕ έναντι 320 εκατ. ευρώ αποτελούν τη βάση για την περαιτέρω επιχειρηματική διείσδυση της Κίνας στη χώρα μας.

Ηδη, όπως έγινε γνωστό κατά τη διάρκεια της παρουσίας του Πρωθυπουργού στην Κίνα, η China Shenhua Group, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες εμπορίας άνθρακα και ενέργειας στην Κίνα, αλλά και παγκοσμίως, με πωλήσεις της τάξης των 10 δισ., σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου θα «χτυπήσει» τις λιγνιτικές μονάδες του Αμυνταίου που θα βγάλει προς πώληση η ΔΕΗ. Η κρατική εταιρεία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ενεργειακή αγορά της χώρας μας, την ανάπτυξη, τον εκσυγχρονισμό και την καθαρή χρήση λιγνίτη, καθώς και να την καταστήσει βάση για την επέκτασή της στην ευρωπαϊκή αγορά.
Το παραπάνω σχήμα θα αναπτύξει παράλληλα φιλόδοξα επενδυτικά σχέδια στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για τα οποία ήδη υπάρχει αδειοδότηση. Οι επενδύσεις θα ξεπεράσουν τα 3 δισ. ευρώ.
Η COSCO επίσης έχει προπαρασκευάσει το έδαφος και έχει ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ανάπτυξη ενός κόμβου επισκευής πλοίων στην Ανατολική Μεσόγειο. Μια τέτοια εξέλιξη θα αποτελέσει μάννα εξ ουρανού για την ελληνική κυβέρνηση που θα δει τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη σε Σκαραμαγκά και Ελευσίνα να αποκτά ξανά ζωή.
Η Fosun, εκτός από το αεροδρόμιο του Ελληνικού, όπου είναι από τους βασικούς χρηματοδότες της επένδυσης, έχει υποβάλει ανταγωνιστική πρόταση στην Εθνική Τράπεζα για να αποκτήσει την Εθνική Ασφαλιστική. Εκεί βεβαίως βρίσκεται αντιμέτωπη με το «ζεστό» ενδιαφέρον του Ελληνοαμερικανού Τζον Κάλαμος που δείχνει αποφασισμένος να επενδύσει στην πατρίδα του.

Δεδομένο θεωρείται και το ενδιαφέρον του κινεζικού ομίλου Shenzhen Airport Group για το 30% ή και μεγαλύτερο ποσοστό του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Επίσης, οι Κινέζοι, επειδή επιθυμούν να ελέγχουν τη διάχυση των προϊόντων τους προς την Ευρώπη, θεωρείται βέβαιο πως θα διεκδικήσουν τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας.

Αδιάφορους δεν αφήνει τους Κινέζους και η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, ο τουρισμός. Ο κολοσσός Dalian Wandaέχει εκδηλώσει την πρόθεσή του και έχει συναντηθεί με έλληνες αξιωματούχους με στόχο να διερευνήσει επενδύσεις σε τουριστικά πάρκα, την προώθηση τουριστικών πακέτων για κινέζους τουρίστες, τη χρηματοδότηση δράσεων για τον πολιτισμό, ακόμη και την παραγωγή ταινιών, μια δραστηριότητα που υπό προϋποθέσεις μπορεί να αποδειχθεί πολύ ανταποδοτική για την Ελλάδα.
Τέλος, η ελληνική πλευρά έχει προσεγγίσει κινεζικές τράπεζεςόπως η ICBC και η China Development Bank για τη χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων στην Ελλάδα, κυρίως δίκτυα φυσικού αερίου, logistic centers και σιδηροδρομικές υποδομές.

Βεβαίως, σε ό,τι αφορά τον χρηματοπιστωτικό τομέα, στόχος της Ελλάδας είναι να διασφαλίσει πως όταν έρθει η ώρα της δοκιμαστικής εξόδου της χώρας μας στις αγορές η Bank of Cina θα στηρίξει έμπρακτα αυτή την επιλογή.


Το οικονομικό θαύμα
Η Κίνα εντάχθηκε στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου τον Δεκέμβριο του 2001 και τα πρώτα χρόνια κατεγράφη αύξηση πρόσβασης ευρωπαϊκών εταιρειών και προϊόντων στην κινεζική αγορά. Στην πορεία όμως όλα ήρθαν «τούμπα». Οι εισαγωγές από την Κίνα προς την ΕΕ αγγίζουν πλέον τα 350 δισ. ετησίως, ενώ οι εξαγωγές της ΕΕ προς την Κίνα μόλις τα 170 δισ. ευρώ. Σήμερα η οικονομία της Κίνας είναι η δεύτερη μεγαλύτερη στον κόσμο μετά αυτήν των ΗΠΑ, με ΑΕΠ πάνω από 15 τρισ. δολάρια. Το 2016 η οικονομία «έτρεξε» με ρυθμούς 6,7%, σαφώς ηπιότερους σε σχέση με το 9%-10% των προηγούμενων ετών.
Το αναπτυξιακό θαύμα της Κίνας, η οποία πριν από 30 χρόνια ήταν μια καθαρά αγροτική οικονομία, στηρίχθηκε στις φθηνές εξαγωγές της στον υπόλοιπο κόσμο, οι οποίες έγιναν δυνατές όχι μόνο λόγω του χαμηλού κόστους εργασίας της αλλά και λόγω της διοικητικά καθοριζόμενης συναλλαγματικής ισοτιμίας του νομίσματός της.
Με μόνιμα πλεονασματικό το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της και συναλλαγματικά διαθέσιμα 3 τρισ. δολάρια όλοι θέλουν να συνεργαστούν με τη χώρα των 1,4 δισεκατομμυρίων κατοίκων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ