Είναι δύσκολο να υπερβάλει κανείς τη σημασία της παραχώρησης του ΟΛΘ στο επενδυτικό σχήμα DIEP – Terminal Link – Belterra, αλλά και του Αερολιμένα Μακεδονίας στην κοινοπραξία Fraport – Κοπελούζου.
Η Θεσσαλονίκη και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η σημαντικότερη οικονομικά πόλη και περιφέρεια της χώρας, μετά τη μητροπολιτική περιοχή Αθήνας – Πειραιά και την Αττική αντίστοιχα, αποκτούν δύο απόλυτα διεθνοποιημένους στρατηγικούς εταίρους. Η διεθνής και περιφερειακή στρατηγική της Θεσσαλονίκης και της περιφέρειας είτε παύουν να είναι προσχηματικά στερεότυπα μιας, πελατειακής κοπής, τοπικής πολιτικής τάξης, είτε ενισχύουν τις πλέον διεθνοποιημένες τοπικές ηγεσίες, όπως στην περίπτωση του Δήμου Θεσσαλονίκης, τόσο σε μητροπολιτικό επίπεδο όσο και ενδοπαραταξιακά.
ΟΛΘ και Αερολιμένας Μακεδονίας από τούδε και εξής θα έρχονται στο τραπέζι των συζητήσεων με τους επιχειρηματικούς και πολιτικούς κύκλους της Θεσσαλονίκης και της περιφέρειας οπλισμένοι με πολυετή επιχειρησιακά σχέδια που θα επηρεάζουν και θα επηρεάζονται από ένα πλήρες φάσμα ιδιωτικών και δημόσιων δράσεων. Αναφέρουμε ενδεικτικά:
n Τουριστικές ροές, logistics, χωροταξικό σχεδιασμό, αναβάθμιση δημόσιων υποδομών και υποστηρικτικών δημόσιων λειτουργιών, όπως των τελωνειακών υπηρεσιών, ανάπτυξη της δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης σε σχετικές εξειδικεύσεις και ερευνητικά πεδία.
Τι σημαίνουν για την αυτονομία των τοπικών φορέων αυτές οι συμπράξεις πολυεθνικών κολοσσών με επιχειρηματίες είτε των Αθηνών είτε της Ομογένειας; Θα αντικαταστήσουμε άραγε την εξάρτησή μας από τους γηγενείς που τουλάχιστον ξέραμε με τους ετερόχθονες, πρωτευουσιάνους και αλλοδαπούς, που δεν γνωρίζουμε;
Δύο είναι οι απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα για τη Θεσσαλονίκη.
1. Αυτές οι δύο παραχωρήσεις αφορούν εισροές κεφαλαίων και τεχνογνωσίας που ενισχύουν τον πλουραλισμό και την ανταγωνιστικότητα τοπικών παικτών, στελεχών, επιχειρηματιών, χειραφετούν τα πλέον δυναμικά στοιχεία της γηγενούς επιχειρηματικότητας αντί να τα εξανδραποδίζουν, όπως έπραττε το προ της κρίσης πολιτικό μας σύστημα, τοπικό και εθνικό.
2. Οι παραχωρήσεις ωθούν το πολιτικό σύστημα στην ανάληψη δημόσιων πολιτικών που ξεπερνούν πελατειακές πρακτικές και αναβαθμίζουν τις ικανότητες του τοπικού και περιφερειακού οικονομικού συστήματος, κατεύθυνση και αυτή που προωθεί την οικονομική και τελικά πολιτική χειραφέτηση σε μητροπολιτικό και περιφερειακό επίπεδο. Ο λόγος είναι ότι και στις δύο παραχωρήσεις το ομογενειακό και αθηναϊκό κεφάλαιο που συμμετέχει στις αντίστοιχες κοινοπραξίες δεν μπορεί παρά να είναι σε σύμπνοια με τις πανίσχυρες επιχειρησιακές και στρατηγικές απαιτήσεις των αλλοδαπών εταίρων τους, της CMA και της Fraport. Οι δύο ελληνικοί εταίροι μπορεί να παρέχουν πολύτιμες υπηρεσίες όσον αφορά την τοπική νομιμοποίηση και διαχείριση του τοπικού και εθνικού διοικητικού και πολιτικού περιβάλλοντος. Υπηρεσίες που δεν μπορούν όμως παρά να διευκολύνουν τη σύγχρονη διαχείριση ενός σημαντικού περιφερειακού λιμένα και αερολιμένα.
Ο κ. Αντώνης Καμάρας διετέλεσε σύμβουλος του δημάρχου Θεσσαλονίκης την περίοδο 2011 – 2014.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ