Αποφασισμένος να αλλάξει το μέλλον της κοινωνικής δικτύωσης και τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα με τη βοήθεια της τεχνολογίας εμφανίστηκε ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ στο F8. Στο συνέδριο που διοργανώνει κάθε χρόνο για τους προγραμματιστές, ο Mr. Facebook αποκάλυψε τα σχέδια της εταιρείας να επενδύσει στη λεγόμενη επαυξημένη πραγματικότητα (Augmented Reality – AR), είτε δημιουργώντας νέα εργαλεία και πλατφόρμες είτε βελτιώνοντας τα ήδη υπάρχοντα προϊόντα και τις υπηρεσίες του δημοφιλούς δικτύου.
Επίκεντρο των αλλαγών που προετοιμάζονται θα είναι η ενσωματωμένη στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και κινητές συσκευές κάμερα, με την οποία ο χρήστης θα μπορεί να μεταβάλλει ψηφιακά τον φυσικό κόσμο, εμφανίζοντας διάφορα αντικείμενα, προσθέτοντας ή αλλάζοντας χρώματα κ.ά. Ο ιδρυτής του Facebook κάλεσε τους προγραμματιστές ανά τον κόσμο να δημιουργήσουν εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας μέσα από την πλατφόρμα Augmented Reality Camera Effects της εταιρείας. Ανοίγοντας την πρόσβαση σε αυτό το εργαλείο τούς προσέφερε τη δυνατότητα «να χρησιμοποιήσουν την τεράστια υπολογιστική ισχύ του Facebook –για πράγματα όπως η αναγνώριση εικόνας –χωρίς να χρειάζεται να επενδύσουν σε μια δαπανηρή και πολύπλοκη τεχνολογία» επισημαίνουν οι «New York Times».
Η καθημερινότητα
Η έννοια της επαυξημένης πραγματικότητας έχει ήδη κάνει την είσοδό της στην καθημερινότητα των χρηστών του Διαδικτύου αλλά είναι ακόμα εν τη γενέσει της. Ο κάτοχος ενός έξυπνου κινητού τηλεφώνου μπορεί πολύ γρήγορα και εύκολα να προσθέσει λουλούδια, να αποκτήσει μια μπλε γενειάδα ή ακόμα και αφτιά χαριτωμένων ζώων δίνοντας μια πιο ευχάριστη και διασκεδαστική νότα στις φωτογραφίες του.
Σύμφωνα όμως με τον Ζάκερμπεργκ αυτό είναι μόνο ένα μικρό δείγμα των δυνατοτήτων της συγκεκριμένης τεχνολογίας και επισήμανε ότι υπάρχουν πολύ λίγα όρια για το πού μπορεί ακόμη να φτάσει. «Σκεφτείτε πόσα από τα πράγματα γύρω μας δεν χρειάζεται να έχουν φυσική υπόσταση» είπε ο ιδρυτής του Facebook σε συνέντευξή του την περασμένη εβδομάδα και πρόσθεσε ότι «αντί να έχουμε μπροστά μας μια τηλεόραση αξίας 500 δολαρίων, τι μας εμποδίζει μια μέρα να έχουμε μια εφαρμογή του ενός δολαρίου;».
Το σχέδιό του είναι πράγματι εξαιρετικά φιλόδοξο και πολλοί είναι αυτοί που δυσπιστούν για την επιτυχία του. Ισως όχι άδικα. Η τεχνολογία AR έχει δοκιμαστεί και στο παρελθόν από άλλους μεγάλους τεχνολογικούς κολοσσούς όπως η Google, με τα περίφημα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας (Google Glasses), αλλά η επιτυχία του εγχειρήματος δεν ήταν η αναμενόμενη. Ισως το κοινό δεν ήταν ακόμα έτοιμο. Αλλά ο Ζάκερμπεργκ έχει ένα ανίκητο μέχρι σήμερα όπλο που έχει καταφέρει όχι μόνο να διατηρήσει την υπεροχή του έναντι του ανταγωνισμού αλλά ταυτόχρονα να εξελιχθεί σε ανέλπιστο βαθμό. Αυτό δεν είναι άλλο από το κοινωνικό δίκτυο που δημιούργησε 13 χρόνια πριν στο δωμάτιό του στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. Το Facebook διαθέτει σήμερα περισσότερους από 1,8 δισ. ενεργούς χρήστες σε όλον τον κόσμο.
Ο Ζάκερμπεργκ δεν χρειάζεται να πείσει το κοινό του να αγοράσει ή να εμπιστευτεί τα νέα προϊόντα του. Αρκεί η ενσωμάτωσή τους στις υπηρεσίες του δικτύου για να γίνουν δημοφιλή. Πρόθεση του φιλόδοξου και οραματιστή νεαρού επιχειρηματία είναι να δημιουργήσει το επόμενο «μεγάλο οικοσύστημα εφαρμογών». Αν τα καταφέρει τότε το Facebook θα μπορούσε να χτίσει μια αυτοκρατορία αντίστοιχη με εκείνη της Apple, η οποία βασίζεται στις εκατοντάδες εκατομμύρια εφαρμογές στο ηλεκτρονικό της κατάστημα που ωθούν τους χρήστες να αγοράζουν τα smartphones και τα tablets της εταιρείας κάθε χρόνο.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ